966 läst ·
4 svar
966 läst
4 svar
värmepumpar luft/vatten
Hej! Finns de någon som vet om man kan koppla en 750l acc.tank med vv, beredare till en 12kw luft/vattenvärmepump. Har läst mig till att det finns något som heter split. Vi har idag vedeldning som vi ska behålla som säkerhet. Eller måste man sätta in en extra v.v beredare "innerdel" som servar värmepumpen på 500l. Priset minska betydligt om man kan använda de som redan finns,
Rent tekniskt är det inget problem. Dock blir systemets verkningsgrad bättre om man inte värmer en acktank till en konstant temperatur, utan låter värmepumpen producera den temperatur som behövs för tillfället.
Elberedare finns för vi kör den på sommarhalvåret, så man slipper elda för tappvarmvattnet.useless skrev:
Så finns det golvvärme i hela huset. Därför undrar jag om man kan ta tillvara på de som idag som fungerar utan några problem. Men att man lägger till en en extra värmekälla nu när det är problem att fixa till ved, är vårat önskemål.. Kunna ta tillvara på de som redan finns, Hade hit en köldtekniker som vill in och riva ut för att sätta in Luftvattenvärme med tillhörande varmvattenberedare i innerdelen och sedan koppla ihop vedpannan med 750l tanken. Känner mig inte riktigt bekväm med den lösningen och inte heller prislappen, Acctanken är Strömsnäs TS750/120l Därför ställer jag frågan.
Klicka här för att svara