Jag vill avisolera mina rör med radiatorvatten (de högra). De är menade att bli synliga i rummet medan de två andra med varmt och kallt tappvatten (de vänstra) ska förbli isolerade och undangömda.

Innan jag skrider till verket vill jag vara säker på att ingen betydande värmeöverföring från radiatorns varma ledning (nr 3 fr vänster) kan ske till det kalla tappvattnet i den blanka isoleringen (nr 2). Detta skulle förstås kunna innebära bakterietillväxt som den stora faran.

Rören sitter med ca 15 cm mellanrum och är 15mm. Längden det handlar om är 1,7 m. Finns det någon risk här?
Tack!!
 
  • Isolerade vattenrör i tak, två till vänster och två till höger, med mellanrum och isolering i olika material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
L
Kallvatten ska vara isoleras i varma rum , annars blir det kondens med dropp som följd , tar du bort den isoleringen , så rekommenderas regnrock på sommaren när fuktighten är som störst i luften , kanske ett varv till med isolering på kallvattnet för säkerhets skull , då värmen kommer att gå upp i taket där då
PS det var det vänstra som var kallt , ser tjockt ut , slå en aluminumfolie runt och limma skarvarna , då blir det som en riktig isolering för kallvatten
 
L Liteavvarje skrev:
Kallvatten ska vara isoleras i varma rum , annars blir det kondens med dropp som följd , tar du bort den isoleringen , så rekommenderas regnrock på sommaren när fuktighten är som störst i luften , kanske ett varv till med isolering på kallvattnet för säkerhets skull , då värmen kommer att gå upp i taket där då
PS det var det vänstra som var kallt , ser tjockt ut , slå en aluminumfolie runt och limma skarvarna , då blir det som en riktig isolering för kallvatten
Tack! Javisst, kallvattnet är isolerat i folie, nr 2 från vänster på bilden. Så ska det förbi. Men frågan är om kallvattnet ändå kommer kunna ta upp värme från en framtida avisolerad varmvattenledning intill, (nr 3 från vänster).
 

Bästa svaret

Staffans2000
Det låter sagolikt osannolikt.
Bara för nyfikenhets skull -varför vill du ta bort isoleringen?
Legionella kan bli den nya Asbestnojan om den inte tyglas i sin linda!
 
Isolera av dina värmerör och du behöver inte vara orolig för någon "tillväxt" i kallvattnet i ett vanligt boende.
 
  • Gilla
Joabe
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Bara för nyfikenhets skull -varför vill du ta bort isoleringen?
Det gamla innertaket var skitfult så det åkte ner. Upp ska ett nytt och då tänkte jag bygga in bara de två allra nödvändigaste ledningarna. Dessutom får jag lite mer rymd i min redan trånga hall om radiatorledningarna kan hänga i det fria. Perfekta strumptorkare blir de också.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Staffans2000
Och vantar och mössor.
 
  • Gilla
Malin Broman1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.