Tycker det ser ut som en kallända och inte en del av värmekabeln , fungerar ungefär som en skarvsladd
Är det som en fläta det du menar så är det jordfläta som ligger som skydd och ska till gröngul , dom andra en blå och svart ska in på blå och svart eller brun , ta det försiktigt bara när den skalas så inte det skadas
Är det som en fläta det du menar så är det jordfläta som ligger som skydd och ska till gröngul , dom andra en blå och svart ska in på blå och svart eller brun , ta det försiktigt bara när den skalas så inte det skadas
Hej!
Tyvärr var jag inte så smart och tittade hur det såg ut innan. Men bild på en sådan dosa nedan som jag har. Ingen jord ingång där väl!?
Jag den ligger flätad i ett plastskikt mellan innerkablarna och ytterhöljet.
Kan jag bara tejpa runt det flätade och sen skruva in N och L ?
Tyvärr var jag inte så smart och tittade hur det såg ut innan. Men bild på en sådan dosa nedan som jag har. Ingen jord ingång där väl!?
Jag den ligger flätad i ett plastskikt mellan innerkablarna och ytterhöljet.
Kan jag bara tejpa runt det flätade och sen skruva in N och L ?
Moderator
· Stockholm
· 57 677 inlägg
Själva termostaten har normsalt ingen jordkoppling. Men det måste finnas skyddsjord fram till dosan. Och du måste se till att slingan är skyddsjordad.
kan du beskriva lite tydligare vad som har hänt? Har den där slingan någonsin varit inkopplad?
kan du beskriva lite tydligare vad som har hänt? Har den där slingan någonsin varit inkopplad?
Hej!
Ja den här varit inkopplad men den går inte i väggen utan kommer upp i en garderob. Hursomhelst den hade skavts av så man såg in till kablarna. Klippte då av den och tänkte bara sätt ihop det igen. Men blev konfunderad när jag såg flätade koppartråden.
Då tvinnar jag ihop en bit av flätan och kopplar ihop den med jorden i väggdosan.
Borde inte vara livsfarligt!?
Ja den här varit inkopplad men den går inte i väggen utan kommer upp i en garderob. Hursomhelst den hade skavts av så man såg in till kablarna. Klippte då av den och tänkte bara sätt ihop det igen. Men blev konfunderad när jag såg flätade koppartråden.
Då tvinnar jag ihop en bit av flätan och kopplar ihop den med jorden i väggdosan.
Borde inte vara livsfarligt!?
Moderator
· Stockholm
· 57 677 inlägg
Om den var så trasig, så borde jordflätan ha kommit i kontakt med en ledare, och jordfelsbrytaren och/eller säkringen borde ha löst ut. Är du säker på att du har (inkopplad) skyddsjord i dosan? Finns det jordfelsbrytare?
Det ser taffligt ut. Hur har du skarvat ihop jordledaren?
En krympslang över skarven hade varit bättre eller åtminstone eltejp.
Har du även skarvat på nya kablar till själva värmekabeln eller är det bara som det ser ut på din bild?
En krympslang över skarven hade varit bättre eller åtminstone eltejp.
Har du även skarvat på nya kablar till själva värmekabeln eller är det bara som det ser ut på din bild?
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Alla värmekablar brukar ha en kall-kabel som man ansluter med.
Som det är nu är det värme på kablen ända upp i kabedosan vilket inte är meningen.
Det du klippte bort, har du det kvar? Hur såg det ut?
På en av dina bilder syns lite text på kabeln, kan du fixa en bild på texten speciellt typ, fabrikat, effekt totalt eller Watt / meter
Googla på värmekabel för att avgöra vilken typ av kabel du har, eller kolla på länken nedan för olika typer. Din ser ut som en typ för takrännor?
https://golvvarmekungen.se/
Som det är nu är det värme på kablen ända upp i kabedosan vilket inte är meningen.
Det du klippte bort, har du det kvar? Hur såg det ut?
På en av dina bilder syns lite text på kabeln, kan du fixa en bild på texten speciellt typ, fabrikat, effekt totalt eller Watt / meter
Googla på värmekabel för att avgöra vilken typ av kabel du har, eller kolla på länken nedan för olika typer. Din ser ut som en typ för takrännor?
https://golvvarmekungen.se/
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden