Hej min kabel till golvvärmen har gått av enligt vild nedan.Trodde bara jag kunde knippsa av den ochkoppla in den igen men så ser jag att det är koppartråd lindat runt ett lager plast. Vad gör jag nu!?

• Avbruten golvvärmekabel med synliga koppartrådar i en persons hand mot en grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
:(:( inte bra , bättre bild på hur det ser ut där du klippt ( båda ändar ) , det går att skarva den , kan bli en del som inte värmer , men då ska du få tag i en elektriker som vet vad han sysslar med . lite special att utföra en sådan skarv

• Gilla
jonko
  • Laddar…
Hej och tack!

Behöver inte skarvas, kabeln räcker fortfarande till dosan. Men undrar över hur jag ska göra med koppartråden runt?

De två kablarna inuti är ju hela som kopplas på dosan.

• Gilla
jonko
  • Laddar…
Hur var kabeln du tog bort kopplad i dosan, såg du inte det när du tog bort kabelbiten?
Sannolikt ligger skärmen ansluten till jord.

R
Tycker det ser ut som en kallända och inte en del av värmekabeln , fungerar ungefär som en skarvsladd
Är det som en fläta det du menar så är det jordfläta som ligger som skydd och ska till gröngul , dom andra en blå och svart ska in på blå och svart eller brun , ta det försiktigt bara när den skalas så inte det skadas

Hej!

Tyvärr var jag inte så smart och tittade hur det såg ut innan. Men bild på en sådan dosa nedan som jag har. Ingen jord ingång där väl!?

Jag den ligger flätad i ett plastskikt mellan innerkablarna och ytterhöljet.

Kan jag bara tejpa runt det flätade och sen skruva in N och L ?

• Elanslutningsdosa utan synlig jordanslutning, omgiven av skruvanslutningar och kablar.
    Skapa konto
R
Inte rätt att tala om hur du ska göra men ändå se skissen

• Eluttag med färgkodade anvisningar för koppling av jordfärgad, blå, röd och gul kabel.
    Skapa konto
Själva termostaten har normsalt ingen jordkoppling. Men det måste finnas skyddsjord fram till dosan. Och du måste se till att slingan är skyddsjordad.

kan du beskriva lite tydligare vad som har hänt? Har den där slingan någonsin varit inkopplad?

• Haha
etompau
  • Laddar…
Hej!

Ja den här varit inkopplad men den går inte i väggen utan kommer upp i en garderob. Hursomhelst den hade skavts av så man såg in till kablarna. Klippte då av den och tänkte bara sätt ihop det igen. Men blev konfunderad när jag såg flätade koppartråden.

Då tvinnar jag ihop en bit av flätan och kopplar ihop den med jorden i väggdosan.

Borde inte vara livsfarligt!?

• Gilla
Riggvägen och 1 till
  • Laddar…
Om den var så trasig, så borde jordflätan ha kommit i kontakt med en ledare, och jordfelsbrytaren och/eller säkringen borde ha löst ut. Är du säker på att du har (inkopplad) skyddsjord i dosan? Finns det jordfelsbrytare?

Hej!

Nej golvvärmen fungerade men tyckte det såg farligt ut så knippsade av den :/

Ser ut så här nu iaf. Fungerar. Är det någon fara tror ni?

• Öppet eluttag med synliga kablar och en termostat för golvvärme, vissa kablar är isolerde med grön och gul tejp.
    Skapa konto
Någon?

Det ser taffligt ut. Hur har du skarvat ihop jordledaren?
En krympslang över skarven hade varit bättre eller åtminstone eltejp.

Har du även skarvat på nya kablar till själva värmekabeln eller är det bara som det ser ut på din bild?

• Gilla
pontusreg
  • Laddar…
Hej!

Inkommande jordledare ihopskarvad med jordflätan med plint sen lite eltejp runt.
Inget övrigt är skarvat.

Allt fungerar och får plats inne i väggdosan.
Känns bara lite läskigt på något vis :)

Alla värmekablar brukar ha en kall-kabel som man ansluter med.
Som det är nu är det värme på kablen ända upp i kabedosan vilket inte är meningen.

Det du klippte bort, har du det kvar? Hur såg det ut?
På en av dina bilder syns lite text på kabeln, kan du fixa en bild på texten speciellt typ, fabrikat, effekt totalt eller Watt / meter

Googla på värmekabel för att avgöra vilken typ av kabel du har, eller kolla på länken nedan för olika typer. Din ser ut som en typ för takrännor?

https://golvvarmekungen.se/

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.