3 125 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Värme till attefallshus
Hej!
Jag planerar att bygga en attefallare som äldsta dottern kan bo i och funderar lite på uppvärmning. Det enklaste är förstås en luft-luft värmepump och en vanlig vattenberedare, men varför göra det enklaste
Jag gillar slipade och polerade betonggolv så det tänkte jag ha i attefallaren. För att inte golvet ska bli s…nkallt på vintern behöver plattan värmas upp, alltså vattenburen golvvärme. Det finns elpannor för mindre golvvärmesystem, typ Thermotechs 2kw-panna men med tanke på elpriserna vill man kanske inte köra på el, alltså luft-vatten-värmepump, t.ex. ”PANASONIC HIGH PERFORMANCE HYDROBOX J 3KW”. So far so good.
Sedan kommer man till tappvarmvatten, om man har skaffat sig en värmepump vill man ju gärna använda den för tappvarmvatten också men var hittar man en varmvattenberedare på runt 50l som går att docka till en VP? Jag har tittat lite på Nibes Tappman men funderar på hur bra det funkar att koppla den direkt till en liten VP?
Finns det någon här på forumet som har gjort något liknande tidigare och som har lite tips, eller kanske någon som bara har lite tips
Verkar funderingarna gå åt rätt håll eller ska jag sikta på Luft-luft-VP och en enkel VVB?
Jag planerar att bygga en attefallare som äldsta dottern kan bo i och funderar lite på uppvärmning. Det enklaste är förstås en luft-luft värmepump och en vanlig vattenberedare, men varför göra det enklaste
Sedan kommer man till tappvarmvatten, om man har skaffat sig en värmepump vill man ju gärna använda den för tappvarmvatten också men var hittar man en varmvattenberedare på runt 50l som går att docka till en VP? Jag har tittat lite på Nibes Tappman men funderar på hur bra det funkar att koppla den direkt till en liten VP?
Finns det någon här på forumet som har gjort något liknande tidigare och som har lite tips, eller kanske någon som bara har lite tips
Byggveteran
· Stockholm
· 340 inlägg
Hur långt har du till boningshuset? Kan det vara möjligt med kulvertrör?
En Attefallare är väl bara på ca 28 m2? Bygger du nytt gör du god värmeisolering, ca 250 mm isolering i väggar och 500 mm tak. Fönster blir väl 3-glas lågenergiglas?
Sedan har du värmeisolering på betongbottenplattan, är det inte ca 300 mm styropor?
Det kan ju inte åtgå mycket energi då att hålla den lilla stugan varm året runt. Det kanske inte lönar sig med dyr utrustning som luft-vattenvärmepump?
El-golvvärme och elektrisk varmvattenberedare blir nog bra. Dotter sa du, kanske bättre med 100 Liter varmvattenberedare?
Sedan har du värmeisolering på betongbottenplattan, är det inte ca 300 mm styropor?
Det kan ju inte åtgå mycket energi då att hålla den lilla stugan varm året runt. Det kanske inte lönar sig med dyr utrustning som luft-vattenvärmepump?
El-golvvärme och elektrisk varmvattenberedare blir nog bra. Dotter sa du, kanske bättre med 100 Liter varmvattenberedare?
H Hobbyisten skrev:Hej!
Jag planerar att bygga en attefallare som äldsta dottern kan bo i och funderar lite på uppvärmning. Det enklaste är förstås en luft-luft värmepump och en vanlig vattenberedare, men varför göra det enklasteJag gillar slipade och polerade betonggolv så det tänkte jag ha i attefallaren. För att inte golvet ska bli s…nkallt på vintern behöver plattan värmas upp, alltså vattenburen golvvärme. Det finns elpannor för mindre golvvärmesystem, typ Thermotechs 2kw-panna men med tanke på elpriserna vill man kanske inte köra på el, alltså luft-vatten-värmepump, t.ex. ”PANASONIC HIGH PERFORMANCE HYDROBOX J 3KW”. So far so good.
Sedan kommer man till tappvarmvatten, om man har skaffat sig en värmepump vill man ju gärna använda den för tappvarmvatten också men var hittar man en varmvattenberedare på runt 50l som går att docka till en VP? Jag har tittat lite på Nibes Tappman men funderar på hur bra det funkar att koppla den direkt till en liten VP?
Finns det någon här på forumet som har gjort något liknande tidigare och som har lite tips, eller kanske någon som bara har lite tipsVerkar funderingarna gå åt rätt håll eller ska jag sikta på Luft-luft-VP och en enkel VVB?
I mina dagar har vi valt att lägga klinker utan värmegolv. Det har vi ångrat varje gång. Så golvvärme om du ska ha polerat betonggolv borde vara ett måste. Har du kikat på Värmebaronen dom har små fina pannor?H Hobbyisten skrev:Hej!
Jag planerar att bygga en attefallare som äldsta dottern kan bo i och funderar lite på uppvärmning. Det enklaste är förstås en luft-luft värmepump och en vanlig vattenberedare, men varför göra det enklasteJag gillar slipade och polerade betonggolv så det tänkte jag ha i attefallaren. För att inte golvet ska bli s…nkallt på vintern behöver plattan värmas upp, alltså vattenburen golvvärme. Det finns elpannor för mindre golvvärmesystem, typ Thermotechs 2kw-panna men med tanke på elpriserna vill man kanske inte köra på el, alltså luft-vatten-värmepump, t.ex. ”PANASONIC HIGH PERFORMANCE HYDROBOX J 3KW”. So far so good.
Sedan kommer man till tappvarmvatten, om man har skaffat sig en värmepump vill man ju gärna använda den för tappvarmvatten också men var hittar man en varmvattenberedare på runt 50l som går att docka till en VP? Jag har tittat lite på Nibes Tappman men funderar på hur bra det funkar att koppla den direkt till en liten VP?
Finns det någon här på forumet som har gjort något liknande tidigare och som har lite tips, eller kanske någon som bara har lite tipsVerkar funderingarna gå åt rätt håll eller ska jag sikta på Luft-luft-VP och en enkel VVB?
Byggveteran
· Stockholm
· 340 inlägg
Jag undrar om du vill berätta hur du valde att göra? Vi har precis samma situation och jag letar ochså efter en mini-luft-vatten-lösning.
Jag hade ungefär samma förutsättningar när jag byggde ett 40m2 extrahus (innan energikrisen). Körde på kulvert med extra bra isolering 28m lång och kopplade in det till bergvärmepumpen med tanke att den fick väl koppla in elpatronerna om det inte räckte.H Hobbyisten skrev:
Nu efter 2 vintrar kan jag konstatera att det fungerat perfekt och knappt ens märkt av det hela på förbrukningen, kändes extra bra när elpriset stack all världens väg
Klicka här för att svara