P paralun skrev:
Sen att gå omkring i 17-18 grader är ingen höjdare, men är man ensam i hushållet så bestämmer man ju själv.
Vi är nöjda - alla i familjen. Men som sagt, folk är olika.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
P paralun skrev:
Håller inte med men det beror ju på vart man bor.
Termostaterna ska användas och ställer man en termostat på läge 1 så innebär ju det 17-18 grader och en låg energiåtgång. Stänger man helt så finns det då en risk att man kan frysa ledningarna (beroende på hur ledningarna är dragna och vart i Sverige. Jag tror det är högrisk att vi får en massa skador på sönderfrysna ledningar i vinter.
Vad menar du med ”läge 1”?

Det finns elradiatorer som bara har en On/Off-knapp samt temperaturvred.

Nu skrev jag inte bara ”stänga av” utan ”stänga av/sänka temperaturen”.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Håller inte med men det beror ju på vart man bor.
Termostaterna ska användas och ställer man en termostat på läge 1 så innebär ju det 17-18 grader och en låg energiåtgång. Stänger man helt så finns det då en risk att man kan frysa ledningarna (beroende på hur ledningarna är dragna och vart i Sverige. Jag tror det är högrisk att vi får en massa skador på sönderfrysna ledningar i vinter.
Sönderfrysta elledningar? Hur kallt har ni egentligen där du bor?

Vilken temperatur det blir i rummet om termostaten står på läge 1 beror väl på rummets storlek, isolering, elementets effekt och vilket element man har?

• Gilla
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Vi är nöjda - alla i familjen. Men som sagt, folk är olika.
Jo nu är jag ganska säker på att ni kommer att bli extremt griniga efter en längre tid med så låg temperatur.
Men är man "tighta" och sammanpratade så går det!

Danin Danin skrev:
Går det räkna ut kostnad på något sätt? Ungefär vad det kostar att värma ett 20m2 rum.
Vad du har för kWh pris? Det kan tänkas gå åt 50W/m2

F fribygg skrev:
Vad du har för kWh pris? Det kan tänkas gå åt 50W/m2
Är ju mellan 2-6kr just nu . Men kan säkert blir uppåt 10-20 kr /kW i vinter när de stänger kärnkraften.

P paralun skrev:
Jo nu är jag ganska säker på att ni kommer att bli extremt griniga efter en längre tid med så låg temperatur.
Men är man "tighta" och sammanpratade så går det!

Går inte för oss, jag har redan ont i leder av kylan, sträckt mig säkert 3 ggr sen sommaren för man vaknar upp i svinkallt rum!

Danin Danin skrev:
Är ju mellan 2-6kr just nu . Men kan säkert blir uppåt 10-20 kr /kW i vinter när de stänger kärnkraften.
Om du befarar ett pris på 10 kr kWh i snitt vågar jag mej på att gissa att rummet på 20m2 kostar 10kr/h att värma.
Har du möjlighet att installera fjärrvärme, ved eller flis till nästa vinter?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
Går inte för oss, jag har redan ont i leder av kylan, sträckt mig säkert 3 ggr sen sommaren för man vaknar upp i svinkallt rum!
Jo vi försöker att hålla 20-21 grader och det är varje människa värd! Vi är inte skapta för att gå omkring och frysa!

F fribygg skrev:
Om du befarar ett pris på 10 kr kWh i snitt vågar jag mej på att gissa att rummet på 20m2 kostar 10kr/h att värma.
Har du möjlighet att installera fjärrvärme, ved eller flis till nästa vinter?
räknar man med nätavgifterna och moms så är vi väl nästan där när elpriset närmar sig 6kr som de nästan varit i vecka

Danin Danin skrev:
räknar man med nätavgifterna och moms så är vi väl nästan där när elpriset närmar sig 6kr som de nästan varit i vecka
Det är inte så sannolikt att vi får bättre tillgång på prisvärd el de närmaste åren (om någonsin) så man bör nog se om sitt hus och skaffa effektiv värmepump om man tror på fortsatt uppvärmning med el eller kanske satsa på lokal odlat biobränsle?

F fribygg skrev:
Det är inte så sannolikt att vi får bättre tillgång på prisvärd el de närmaste åren (om någonsin) så man bör nog se om sitt hus och skaffa effektiv värmepump om man tror på fortsatt uppvärmning med el eller kanske satsa på lokal odlat biobränsle?
Jag vill bara ha det absolut billigaste. Hade velat satsa på solpaneler men fick ingen offert på det heller. Verkar som alla företag har så mycket att göra att de inte bryr sig längre

Danin Danin skrev:
Jag vill bara ha det absolut billigaste. Hade velat satsa på solpaneler men fick ingen offert på det heller. Verkar som alla företag har så mycket att göra att de inte bryr sig längre
Egenproducerad ved är sannolikt den billigaste uppvärmningen de kommande 10 åren, men det är inte arbetsfritt och har man vant sig vid att el alltid kommer ur två hål i väggen och kostar några 10 öringar kan det vara svårt att ställa om.

• Gilla
Rolloff och 3 till
  • Laddar…
Ni har ved och kamin eller hur? Flyttar den värmen sig effektivt runt i huset? Annars kan en kaminfläkt och/eller värmeflyttare vara något att titta på.

Danin Danin skrev:
Solpaneler hade nog inte gett så mycket så de kunnat ränta sig själva i december, satsa pengarna på en kakelugn så du kan värma med solenergi lagrad i biobränsle om du inte kan ha fjärrvärme i huset.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.