Varma kontakter

2k läst  16 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej!

La idag märke till att stiften på kontakten till micron va rätt varma efter att ha haft igång den 5-6 minuter. Inget jag har lagt märke till tidigare.
    Jag har tidigare även märkt att kontakten till dammsugaren kan bli lite småvarm efter ett tag.
    Har provat dammsugaren i flera uttag och den blir varm oavsett vilket uttag.
    Kollade nu upp säkringarna och där står det 10A, 1.5mm och på kontakten till både dammsugaren o micron står det 16A.
    Blir lite smånojig o undrar nu om man törs o använda dessa maskiner mer eller om man behlöver byta ut dessa?

2. E
    Medlem · Nivå 14
    Kan vara helt normalt. Vid stora effekter går det stora strömmar i kabeln. Resistansen mellan stiften stickpropp och väggkontakt gör att det utvecklas värme.
    Det du kan göra att kolla så att stickpropp/uttag ser fräscha ut.

3. tommib
    Självbyggare · Nivå 20
    Helt normalt vad gäller dammsugaren. Känn på sladden när du använder den så kommer du att märka att även den är varm (men väl inom toleranserna för vad kabeln tål). Mikron är jag lite förvånad över men iofs är det inte så konstigt där heller med tanke på att effekten kan vara över 1 kW på en större micro.

Att det står 16 A på stickpropparna betyder bara att de är godkända för det, inte att micro/dammsugare drar det. Den informationen finner du istället på typskylten. Jag skulle gissa att dammsugaren drar runt 1600 W och micron 800 - 1000 W.

Som etompau skriver kan det vara klokt att kolla att uttagen ser fräscha ut och inte har något sot på kontaktblecken. Detta ökar resistensen och därmed värmeutvecklingen. Sot på blecken (och stickproppen) kan uppstå av t.ex. ljusbågar som i sin tur kan uppstå om man stänger av dammsugaren genom att rycka ur sladden istället för att använda knappen på dammsugaren (min fru gjorde så av och till :mad:)

• Laddar…
  4. M
    Medlem Nivå 1
    Tack för era svar. Micron är på 1250w o dammsugaren på 2200w om jag läser rätt :). Kontakterna är helgjutna men ser ok ut. Och som du skriver så blir även sladden på dammsugaren lite ljummen. (Varken sladden eller kontakten blev varm på micron utan det var enbart stiften)
    Det är dock möjligt att det kanske är lite sot, inget som är jättesynligt utanpå iaf. Har inte jättekoll så vill inte in o skruva direkt heller och se efter utan får isf be hyresvärden :)

5. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 24
    Hur varmt är rätt varmt? Kan tänka mig att 30-40 grader känns så. Vid 50 grader vill man inte gärna hålla kvar fingrarna. Och därifrån är det en god bit kvar till att man kan kalla det för ett fel. Dock tycker jag inte om att enbart stiften blir varma. Det tyder på ett gammalt och slitet uttag som kan vara värt att kolla upp. Har du möjlighet att prova micron i ett annat uttag av god kvalité så vore det en värdemätare. En skarvsladd duger om inte micron enkelt kan flyttas.

6. M
    Medlem Nivå 1
    Tack. Svårt o säga hur varmt. Den var varmare än vad kontakten till dammsugaren var iaf, men inte varmare än att jag kunde hålla i stiften. Så kanske runt 50. Ska prova micron i ett annat uttag nästa gång och se om det blir samma värme där.

7. tommib
    Självbyggare · Nivå 20
    Om du kunde hålla i stiften så var det inte runt 50 grader, det är obehagligt varmt att hålla i.

Om det är en hyresrätt kanske man bör vara försiktig med att göra allt för mycket med elen men att skruva av locket på ett vägguttag bör man kunna göra utan större risk. Bryt strömmen först bara.

• Laddar…
  8. mattiasp
    Moderator · Nivå 16
    Hur det känns att hålla i är inte ett mått på temperaturen. Att hålla i 50-gradig koppar är hett. 50-gradig kabel känns bara varmt. Och det blir inte sot på kontaktbleck, utan främst metalloxider. I vilket fall ger det dålig kontakt och varmgång.

9. tommib
    Självbyggare · Nivå 20
    Jag funderade på om jag skulle kvalificerat uttalandet med att det gäller just metall, inser att jag borde gjort det. För den som inte är helt med på varför har det med värmeledningsförmågan att göra.

Sot (eller möjligen svart, lös, beläggning av metalloxid :)) har jag sett på kontaktbleck när jag bytt gamla uttag så det kan jag stå för. Detta har iofs ofta varit i kombination med oxidering.

10. M
    Medlem Nivå 1
    Nej, 50 va det kanske inte, svårt o säga. Det kändes först som en stöt, så jag släppte kontakten direkt dvs så varm att jag inte ville hålla kvar den. Det va så jag upptäckte det, sen kände jag efter och då gick det att hålla i stiften iaf.
    Men jag ska testa framöver i ett annat uttag och se om det blir samma värme där.

11. J
    Medlem Nivå 6
    Det skall inte bli varmt om kontakten på vare sig damsugare eller micro, Om den nu blir så varm på 5min då kan de nog bli brand och du värmer något en längre stund. Så byt uttagen och köp kvalitets uttag som schneider eller elko.

Dammsugare kan bli varma om kabeln pga den klenakablen och så hög ström , men det skall inte bli något från kontakten.

12. C
    Medlem Nivå 4
    Jag har haft brand i uttag till diskmaskinen trots att den inte drar hög effekt mer än typ 10-15 minuter vid varje tillfälle. (den drar effekt vid två tillfällen i varje program). Jag bytte vattenanslutningen till varmvatten istället för att slippa belastningen på uttaget åtminstone vid vattenuppvärmningen.

13. Yrrol
    Medlem · Nivå 19
    Apropå inget men ändå något, så gör Anticimex trygghetsbesiktningar i verksamheter, och drömmer ut grendosor med lysande knapp då dessa ofta har för svagt bleck i knappen.

14. M
    Medlem Nivå 1
    Har idag testat lite.
    Provade mikron i ett annat uttag och stickkontakten blev ljummen(körde inte lika länge som igår dock + ett par avbrott, totalt ca. 6 min) dock inte lika het som igår vad jag kan komma ihåg.
    Testade mikron i det vanliga uttaget o körde knappt en minut och tyckte att den blev varmare här än vad den blev i det andra uttaget.
    Testade även en vattenkokare på 2400w i eluttaget för mikron, där blev ena "pinnen" på stickkontakten ljummen.
    Testade vattenkokaren i samma uttag som jag testade mikron i, även där blev ena "pinnen" ljummen.

Kanske ska ta o testa mikron igen i uttaget för mikron och köra längre utan avbrott och se om den blev så varm som jag upplevde det. Kanske var "chocken" som gjorde att jag upplevde den som varmare.

Redigerat 31 okt 18:34
  15. J
    Medlem Nivå 6
    hur gamla är uttagen?
    Jag skulle nog bytt dem om de är lite slitna, ett jordat uttag schneider exxact kostar ca 130kr.
    Läser du bara på lite så får du byta dem själv.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: