Instämmer med många tidigare skribenter; jag lider verkligen med er!! :heart:

Att bygga hus och anlita folk känns lite som ”lotto” ibland. Man vet aldrig vad man får. Det bästa är att sätta sig in i så mycket som möjligt om hur det ska gå till, regler och normer, vad avtalet säger, mm.. Men det ska egentligen inte behövas när man betalar för alla dessa tjänster!

Bra initiativ till denna tråd! Bestrid fakturan till allt är gjort enligt avtal. Om nil betalar innan blir återstoden av arbetet aldig avklarat. Och låt er inte vikas pga hot!!

• Gilla
sh111
  • Laddar…
Helt sanslöst vilken värdelös besiktningsman... Allt som sagts om husleverantören stämmer säkert. Men att besiktningsmannen godkänt entreprenaden är helt och hållet tjänstefel.

Han har i och med hans besiktning och er okunskap om entreprenadrätt sett till att ni sitter i den rävsax ni sitter i. Det är besiktningsmannens förbannade skyldighet att ta hänsyn till.

Mina fördomar om garbos kompetens besannas...

Jag vet inte hur långtgående konsumentskyddet går, men med tanke på skicket huset är i borde en överbesiktning av slutbesiktningen gå för sig om sunt förnuft fick råda, trots att tiden för det gått ut.

• Gilla
Lisa&Sluggo och 4 till
  • Laddar…
R
D jonas_t skrev:
Helt sanslöst vilken värdelös besiktningsman... Allt som sagts om husleverantören stämmer säkert. Men att besiktningsmannen godkänt entreprenaden är helt och hållet tjänstefel.

Han har i och med hans besiktning och er okunskap om entreprenadrätt sett till att ni sitter i den rävsax ni sitter i. Det är besiktningsmannens förbannade skyldighet att ta hänsyn till.

Mina fördomar om garbos kompetens besannas...

Jag vet inte hur långtgående konsumentskyddet går, men med tanke på skicket huset är i borde en överbesiktning av slutbesiktningen gå för sig om sunt förnuft fick råda, trots att tiden för det gått ut.
Gar-Bo är bara bra för de som äger bolaget.
Det är så lukrativt så de har aldrigt behövt gå till börsen.

• Gilla
Lisa&Sluggo och 3 till
  • Laddar…
Konakta en oberoende besiktningsman?

• Gilla
Lisa&Sluggo och 1 till
  • Laddar…
P
Men hur mycket man än spekulerar så måste väl ni ha skrivit ett kontrakt? Spelar ingen roll ifall entreprenören har delad entreprenad mm med andra företag, så länge NI inte står som ansvarig för bygget och har allt ansvar som en s.k huvudentreprenör/byggherre så har ni ryggen fri. Tycker bara det är väldigt konstig att ni ens blev tillsagda att ni fick flytta in då ni hade fått rejäla böter om detta hade kommit fram för detta är INTE godkänt. Sen är det givetvis svårt ifall man inte vet alla regler så klart (lätt att vara efterklok men svårt om ingen hjälper en under tidens gång) därav finns en kontrollansvarig som har sin skyldighet att kontrollera under byggets gång att alla normer sköts och har han skrivit under dessa dokument så kan ni grilla honom rejält och han riskerar att bli av med sin licens när det är så här uppenbara fel som han dessutom godkänt med sin underskrift! Hade jag varit er, OM inte entreprenören åtgärdat dessa fel ni nämner så hade jag anlitat en advokat om det finns en ekonomisk möjlighet till det, och ännu bättre är ifall ni anlitar en oberoende besiktningsman som hittar ett s.k ”dolt fel”, klassas detta felet som tillräckligt illa så tror jag till och med att ni kan häva köpet. Men som sagt, kontakta en advokat och be om en rådgivning, ge er inte och kläm dem på varenda krona ni kan för det är skandal!

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
sh111
M Mogg skrev:
Konakta en oberoende besiktningsman?
Det har vi gjort så vi ska göra en ny besiktning i slutet av månaden och hoppas då få en lite bättre rätsida på allting.

• Gilla
Mogg och 1 till
  • Laddar…
chrischris skrev:
Men hur mycket man än spekulerar så måste väl ni ha skrivit ett kontrakt? Spelar ingen roll ifall entreprenören har delad entreprenad mm med andra företag, så länge NI inte står som ansvarig för bygget och har allt ansvar som en s.k huvudentreprenör/byggherre så har ni ryggen fri. Tycker bara det är väldigt konstig att ni ens blev tillsagda att ni fick flytta in då ni hade fått rejäla böter om detta hade kommit fram för detta är INTE godkänt. Sen är det givetvis svårt ifall man inte vet alla regler så klart (lätt att vara efterklok men svårt om ingen hjälper en under tidens gång) därav finns en kontrollansvarig som har sin skyldighet att kontrollera under byggets gång att alla normer sköts och har han skrivit under dessa dokument så kan ni grilla honom rejält och han riskerar att bli av med sin licens när det är så här uppenbara fel som han dessutom godkänt med sin underskrift! Hade jag varit er, OM inte entreprenören åtgärdat dessa fel ni nämner så hade jag anlitat en advokat om det finns en ekonomisk möjlighet till det, och ännu bättre är ifall ni anlitar en oberoende besiktningsman som hittar ett s.k ”dolt fel”, klassas detta felet som tillräckligt illa så tror jag till och med att ni kan häva köpet. Men som sagt, kontakta en advokat och be om en rådgivning, ge er inte och kläm dem på varenda krona ni kan för det är skandal!
Du måste läsa lite mer i tråden ovan så får du svar på flera av dina frågor, och saker du fått om bakfoten, som ts redan svarat på.

sh111 Sofie Hulin skrev:
Efter att vi anklagat dom för att använda sig av falsk marknadsföring ändrade dom illa kvickt texten på hemsidan till detta, se bilder. Tidigare stod det även att Deras hantverkare har lång erfarenhet mm men det är också ändrat.

Sofie, det finns sidor på webben som tankar ner alla sidor och lagerhåller dessa så kontaktar man dem kan man få en spegling av hemsidan vilket datum man önskar - ex när man skrev kontrakt.

Men jag har givetvis tagit skärmdumpar på allt så behövs inte gå den vägen.

• Gilla
roffer och 1 till
  • Laddar…
sh111 Sofie Hulin skrev:
Det har vi gjort så vi ska göra en ny besiktning i slutet av månaden och hoppas då få en lite bättre rätsida på allting.
Mycket mycket bra!! Börja i den änden! Utifrån utfallet, så hör med honom/henne också hur ni ska gå vidare! De har varit med förr..

• Gilla
sh111
  • Laddar…
F fsn skrev:
Du skriver inledningsvis att ni köpte nyckelfärdigt men det du senare beskriver stämmer inte riktigt med nyckelfärdigt.
hmmm, kanske bara nyckeln som var färdig?

• Gilla
  • Haha
sh111 och 4 till
  • Laddar…
P
elpaco elpaco skrev:
Du måste läsa lite mer i tråden ovan så får du svar på flera av dina frågor, och saker du fått om bakfoten, som ts redan svarat på.
Elpaco, vad är det jag fått om bakfoten? Byggde själv nyckelfärdigt hus för 2 år sedan därav VET jag vad som gäller.Det står ju klart & tydligt att BM o KA inte utfört sitt arbete vilket räcker med att de visar en bild så kan man klura ut detta? Och ett alternativ är att just gå just denna väg! Ni har inte varit i kontakt med någon form av mäklare som de samarbetar med, som förmedlar deras bostäder?

sh111 Sofie Hulin skrev:
Det var då dom forfarande marknadsförde det som nyckelfärdigt. Jo vi förstår att vi skulle behöva hjälp om vi ska gå vidare med det, men vi tycker åtminstone att dom skulle kunna göra avdrag på slutfakturan för att dom bidragit till att försena bygget genom sena leveranser. Sista leveransen kom ca 5 månader efter att huset skulle ha varit klart. Dom har satt panelen fel så att entreprenören har fått sätta panelbrädor med avvikande mått mitt på runt om hela huset och sen har dom inte gjort avdrag på slutfakturan för ett golv som vi valde bort. Vi får heller inte en specifikation på fakturan fast vi bett om det flera gånger då vi inte får beloppet att gå ihop. Vet inte om vi kan bestrida fakturan på dom grunderna? handlar ju inte om några stora pengar dessa avdrag men vi vill ju inte betala en faktura som är felaktig.
först o främst det inte är vilken summa, stora pengar eller ej utan en faktura SKA vara specade

• Gilla
sh111
  • Laddar…
P
Jag lider med er I senna tråkiga situation.

Men varför går ni inte på entreprenören istället för Vårgårda? Jag förstår punkten med Nyckelfärdigt vs Totalentreprenad men det största felet utifrån det du skrivit verkar ha varit plattan som Vårgårda inte gjort.

Kan du försöka lista de olika större felen, vilken som är kontraktspart och vad du gjort för att få parten att åtgärda?

Sedan skrev du om 6 månaders försening och försenade leveranser, vad har Vårgårda vs entreprenörerna orsakat?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
chrischris skrev:
Elpaco, vad är det jag fått om bakfoten? Byggde själv nyckelfärdigt hus för 2 år sedan därav VET jag vad som gäller.Det står ju klart & tydligt att BM o KA inte utfört sitt arbete vilket räcker med att de visar en bild så kan man klura ut detta? Och ett alternativ är att just gå just denna väg! Ni har inte varit i kontakt med någon form av mäklare som de samarbetar med, som förmedlar deras bostäder?
Kontrakt/entreprenadform -> noga beskrivet
Regler/varför de flyttat in -> beskrivet

Avseende att häva köpet, så har jag en stark känsla att det inte riktigt funkar så när man bygger hus ..

sh111 Sofie Hulin skrev:
Vårgårdahus marknadsförde det som ett nyckelfärdigt hus men det visade sig sedan att vi skulle ha ett separat avtal med snickaren som sedan tagit in underentreprenörer. Vårgårdahus hittade en snickare, kollade referenser, tog fram avtal mm så vi behövde bara skriva på avtalet med snickaren. Ett stort misstag så här i efterhand.
Det finns fördelar med att låta entreprenören välja sina egna underleverantörer, då har de ingen att skylla på när saker går snett.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.