Jag har problem att så fort man släpper på värme i radiatorerna så börjar det låta mycket i dem. Man hör att det susar i dem och jag förstår att det beror på flödet. Jag upplever problemet på plan 1 och har inte tänkt på det i källaren. Jag upplever att det låter mest i radiatorerna som sitter i rummen längst från pannan. Varför låter det och hur kan jag åtgärda detta?

Jag har luftat dem och fyllt på systemet till 1 bar.

Jag har Thermia Atec Luft/Vatten värmepump. På plan 1 har jag vattenburna radiator i sovrummen (3st) och vardagsrum. Golvvärme (LK) i hall, badrum och kök. På samtliga radiatorer sitter Danfoss Living Connect termostater och samtliga ventiler är bytta. Radiatorerna matas via ett tvårörssystem.

I källaren har jag vattenfyllda radiatorer i samtliga rum och även här sitter Living Connect termostater. I källaren har jag inte samma ljud/sus och här här jag ofta termostaterna mer öppnade då källaren har ett större värmebehov. Det är dessutom en anna modell på radiatorer i källaren.

KÄLLAR
Vattenburen radiator i ett rum, inkopplad i ett tvårörssystem, med synlig termostat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

PLAN 1
Vit radiator med termostat under ett fönster, inrett med svart hylla och grön växt i vit kruka.
Skapa konto

• Gilla
Xerxez81
  • Laddar…
Ibland räcker det med att vrida termostatvredet 1 mm, för att ljudet ska upphöra. Skulle inte det hjälpa, kan du testa att sänka farten på cirkulationspumpen.

• Gilla
Bosch och 2 till
  • Laddar…
Man kan höja till högre än 1 bar när man luftar, öka till närmare 2 bar och lufta sedan. Testa med att öka först till 1,5 bar, sedan stänger du pumpen i 5 minuter, testa att lufta igen. Lufta de elementen som är högst upp i huset, dit brukar luften söka sig. Källaren bör inte vara något problem. Om det är endast ett sus som går kan det även vara fel i termostaterna.

Har haft problem själv med luft i elementen och hade svårt att lufta dom. Fick som aldrig bort all luft hur jag än försökte. Till sist köpte jag en Spirotop avluftningsventil som automatiskt avluftar systemet.

• Gilla
Xerxez81 och 1 till
  • Laddar…
Det susar antaglien för att du har för häg hastighet genom radiatorn så börja med att sänka hastigheten på cirkpumpen som immobil sa.

Hjälper inte det mot all förmodan så skulle jag ställa upp radiatorerna lite (strypningen) men sen ändå reglera ner dom med termostaten då bör du lösa problemet

• Gilla
barka och 1 till
  • Laddar…
Om det som du beskriver är susande eller väsande ljud (ej gurgel och bubbel) är det antingen för högt flöde som gör att det susar i elementet eller för högt tryck över termostaten som gör att det susar fårn termostatventilen.

Lösningen i båda fall är att minska effekten på pumpen. Dock måste förstås kapaciteten räcka överallt så beroende på hur systemet ser ut med olika rördimensioner och längder kan det vara så att någon slinga behöver strypas vid centralen för att unvdika att någon slinga får för lite kapacitet.

Mycket går att experimentera fram själv om man vill och om man har en ställbar pump.

• Gilla
MikaelJones och 5 till
  • Laddar…
Inte för att det är till någon hjälp för dig, men våra gamla sjuttiotals elradiatorer surrar till i bland fast de inte ens är påslagna.

Tack för alla svar. Skall prova med att sänka hastigheten på pumpen och lufta ur ordentligt. Skickar även ett mail till firman som installera. De kanske finns en anledning till det höga flödet, just för att nå ut med värmen. Men radiatorerna blir galet varma när man brassar på så att sänka flödet något borde inte vara några problem.

Visst kan en ventil vara trasig, men samtliga radiatorerna har renoverats med nya ventiler, avstängning på returen och luftningsventilerna. Och iom att jag har susandet på flera radiatorer så låter för högt flöde troligt. Det bubblar och porlar inte och radiatorerna är jämt varma så några större luftfickor tror jag inte jag har.

• Gilla
Lidd och 1 till
  • Laddar…
Har efter samtal med firman som installerat kommit fram till att vi skall sänka hastigheten på pumpen och enligt dem så görs det i inställningarna i menyn under Optimum. Men vilken av dessa skall jag ändra för att sänka hastigheten?

Digital värmeväxlare kontrollpanel med meny för justering av pumpinställningar.
Skapa konto

Kunde dom inte säga vilken du skulle ändra?
Vet inte vad du har för cirk.pump, men det brukar finnas ett vred på pumpen som reglerar hastigheten.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Det enda han sa var att ändra värdet som står under Optimum. Värdet bör nu stå på 6-8. Sänk detta till 4-6.

Jag frågade oxå om man inte kunde lossa frontplåten och ändra på pumpen men enligt honom ändrades detta i inställningarna. På min Grundforspump till LK Värmegolver ändrar jag på pumpen.

Krilleman
Det beror väl helt på vilken sorts cirkulationspump som sitter monterad.

Går det att läsa sig till vilken variant det är i någon manual/beskrivning?

Borde det inte vara tvärtom här? Varvtalsregleringen sköter väl sig själv utifrån inställningarna och då borde man väl höja TEMP DIFF för att få lägre varvtal. Eller fattar jag helt fel?

Kan inte din panna men med vad du säger och vad din bild visar skulle jag sänka ditt starflöde cirk från 8 till 6 till att börja med och se om det blir någon skillnad. Låter det fortfarande kanske du får sänka ytterligare men då behöver du oxå sänka min flödet.

Men med tanke på vad du sagt tidigare tror hag ditt system skulle må bra av en injustering av radiatorerna för just nu har du en jäkla fart rakt igenom hela systemet och säkert en väldigt hör retur temp. Får du det att gå saktare och radiatorerna närmast pumpen är minst öppna och sedan mer och mer öppna för att förklara det väldigt enkelt så får du ut en jämnare och bättre effekt av ditt system. Som det är nu eldar du lite för kråkorna även om ditt stora problem som du själv upplever nu är ljudet. Men allt gå hand u hand

Nja, startflöden bibehålls bara i en minut enligt en googling: Inställning av värde för STARTFLÖDE CIRK. för cirkulationspump med Optimumfunktion (variabelt varvtal) Startflödet bibehålls en minut. Efter en minut övergår varvtalsregleringen till styrningen och cirkulationspumpen. Fabriksinställning: 7 V, intervall: 3V–10V (30–100 %)

Denna tråd hjälpte mig att få bort ljudet från mina radiatorer. Sänkte cirkulationspumpen från 2/3 till 1/3 och problemet var löst. Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.