Byggahus.se
Vår gamla altan är uppbyggd av bärlina på 175x50, ovanpå dem reglar på 150x50 och slutligen 33 mm trallvirke. Jag *tror* att bärlinan står på stenplattor, men har inte lyckats hitta dem och orsaken är att nästan hela bärlinan är täckt av ett tjockt lager lecakulor. Vad fyller lecakulorna för funktion egentligen?
 
Redigerat:
Hur tjockt, kan vara för att det står på plattor och ska ísolera lite mot att tjälen inte ska skjuta upp plattorna-
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Omkring 20cm ser det ut som. Ja, isolering kan det mycket väl vara frågan om och det kan ju knappast vara för att vi ska få golvvarmt eftersom golvet ligger så mycket högre än kulorna. Men räcker det verkligen med två dm lecakulor för att hålla tjälen borta?
 

Bästa svaret

Det håller ogräset borta eller så hade de bara en hög över. Det senare fenomenet är vanligt vid slutet av byggen. "Det finns ingen anledning att använda 5 tums spik men vi har en halv låda över" (väggpanel...), " vi har ändå 20 m armeringsjärn i bitar så vi slänger ner det i yttertrappen" osv.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Ogräsalternativet köper jag definitivt, tack för det.
 
Som lite info, jag har altaner som är ca 50 cm uppbyggda, bara jord/lera under och ingen växt vill vara där
 
J jonaserik skrev:
Som lite info, jag har altaner som är ca 50 cm uppbyggda, bara jord/lera under och ingen växt vill vara där
Vi har gräs genom golvet på uterummet. Ingen aning om hur det ser ut under men uppenbarligen växer det på vissa ställen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.