Byggahus.se
R
MathiasS MathiasS skrev:
Men en bra spikutdragare, en kofot och lite fingertoppskänsla så går nog det rätt bra.
Det blir fula märken av en spikutdragare…
 
R Rejäl skrev:
Det blir fula märken av en spikutdragare…
Man får använda en kombination av vapen beroende på hur spiken sitter förstås. Jag föredrar min Tove kofot till dylika uppdrag men den gamla spikutdragaren är bra ibland....
 
R Rejäl skrev:
Det blir fula märken av en spikutdragare…
Så är det säkert om man inte kan hantera verktyg.
 
R
MathiasS MathiasS skrev:
Man får använda en kombination av vapen beroende på hur spiken sitter förstås. Jag föredrar min Tove kofot till dylika uppdrag men den gamla spikutdragaren är bra ibland....
Dom två vanligaste spikutdragarna är väl dessa..

Tove kofot av väl en vanlig kofot om jag minns rätt?
 
  • Gammal kofot ligger på trägolv, verktyg med röd-svart handtag och sliten metal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd brandsläckarsäkerhetsklämma, isolerad på vit bakgrund, verktyg för säkerhetsåtgärder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
F fribygg skrev:
Så är det säkert om man inte kan hantera verktyg.
Berätta hur du slår in en spikutdragare utan att göra skada i träet?

Lägger till en bild som visar hur en spikutdragare är indriven i träet för att komma åt spikskallen…
 
  • En hand håller en hammare nära en spik på grått trä. Röd slagklots hänger bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Rejäl skrev:
Dom två vanligaste spikutdragarna är väl dessa..

Tove kofot av väl en vanlig kofot om jag minns rätt?
Ja jag använder den övre av dessa två.

Jag vet inte om det föreligger något missförstånd här. Jag håller med om att det ofta blir märken av spikutdragaren, allt jag säger är att om jag skulle demontera en hel fasad så skulle jag lägga den i verktygslådan tillsammans med min kofot, och huvudsakligen skulle jag använda kofoten.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
MathiasS MathiasS skrev:
Ja jag använder den övre av dessa två.

Jag vet inte om det föreligger något missförstånd här. Jag håller med om att det ofta blir märken av spikutdragaren, allt jag säger är att om jag skulle demontera en hel fasad så skulle jag lägga den i verktygslådan tillsammans med min kofot, och huvudsakligen skulle jag använda kofoten.
Jag ville bara få ut informationen om att en spikutdragare gör åverkan😉
 
R Rejäl skrev:
Jag ville bara få ut informationen om att en spikutdragare gör åverkan😉
Jag säger inte att du har fel.
 
R
MathiasS MathiasS skrev:
Jag säger inte att du har fel.
Har inte tolkat det som att du har😉
 
E esmeralda22 skrev:
huset bör / kanske målas om till sommaren men istället för att stå och handskrapa färgen funderade jag på köpa en billig rikt-planhyvel från jula, ta ner en panelbräda i taget, köra igenom, måla och sedan montera upp.

vet inte riktigt om det är en bra eller dålig ide, så varför bör jag inte planhyvla bort färgat panelbräde /
E esmeralda22 skrev:
huset bör / kanske målas om till sommaren men istället för att stå och handskrapa färgen funderade jag på köpa en billig rikt-planhyvel från jula, ta ner en panelbräda i taget, köra igenom, måla och sedan montera upp.

vet inte riktigt om det är en bra eller dålig ide, så varför bör jag inte planhyvla bort färgat panelbräde / fasadvirke?
Nej nej nej!
Panelen som är hel får sitta kvar, finns det dåliga brädor så byt dom, resten skrapas, tvättas o målas på plats.
 
  • Gilla
heimlaga och 3 till
  • Laddar…
Du förlorar för mycket tjocklek om du börjar hyvla. Plus att du kommer att hyvla i kvarglömda spikar och en massa målfärg som ovässer hyvelbetten snabbt.

Gör som Kling1 säger
 
Om färgen är helt uttorkad och flagar funkar det utmärkt med vinkelslip och olika varianter av koppborstar, finns överallt på Biltema mm. Dock endast på de områden där färgen verkligen flagar, annars polerar det bara ytan, så då ska man skrapa i stället. Exempel här https://bsebusiness.bedandbreakfaststamford.org/category?name=stålborste på vinkelslip
Om man kör vinkelslip/ koppborste måste man ha rejält andnings- och ögonskydd, tex helmask https://www.bauhaus.se/skyddsmask-s...U1iN24I9cax-rQFns4xO-kepP35p8TUhoCBUMQAvD_BwE
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.