Byggahus.se
T
Hej!

Vi ska under hösten byta från vår Toyota Verso-S (2011) till en VW Sharan eller Seat Alhambra med Eur6 (så årsmodell 2016 eller nyare). Driftsäkerhet och ekonomi är viktigt och därför funderar jag nu på var bilen ska köpas. Själv är jag inte så kunnig och jag vill därför ha någon form av utlåtande om bilen. VW har ju DAW-garantin där det ingår en form av besiktning, låt vara att det är säljande parten som står för denna. Bilprovningen erbjuder också numera en köparbesiktning som en del handlare verkar tolerera vid provkörning. Min fråga är då vad som är bäst sett till pris och minst strul - köpa hos auktoriserad handlare med DWA eller fristående handlare med besiktning hos t ex Bilprovningen? Fristående handlare verkar mer sugna på inbyte av Toyotan än VW, trots att de formellt tar in alla märken (åtminstone i Täby). Hur stor premie får man betala för att handla hos t ex VW jämfört med annan MRF-ansluten handlare? Kan man tänka sig att ett köp hos VW/Seat är tryggare då de har större ansvarskänsla för märket/kontakter med VAG ifall något strular?

Överkurs: Är det dumt att byta in Toyotan i samband med köp, bättre att sälja den separat?

Tacksam för svar!

Mvh
Tomas
 
  • Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
Kolla vad du kan förväntas få för inbytet hos Kvd. Kan vara fördelaktigt att kunna pruta på nya bilen utan att bry sig om vad bilhandlaren betalar för din gamla.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
T
ecb182 ecb182 skrev:
Kolla vad du kan förväntas få för inbytet hos Kvd. Kan vara fördelaktigt att kunna pruta på nya bilen utan att bry sig om vad bilhandlaren betalar för din gamla.
Tack för svar. KVD är ett bra alternativ, skulle gärna slippa sälja på Blocket och hantera provkörningar etc.
 
Ja lägga ut begagnad bil på blocket är inget kul. Har bara provat en gång. Gick i och för sig bra men var ett antal som ringde som uppenbarligen skulle pruta för att kunna sälja vidare vinst.

I somras skulle vi efter 9 år göra oss av med vår 14 år gamla andrabil. Kvd tog inte emot den pga för gammal/lågt värde. Orkade inte lägga ut på blocket. Slutade med att en släkting köpte den.
 
  • Gilla
Dalamasen och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle satsa på att noga kolla upp typfel på den motor/växellåda som du tänker köpa. VW har haft några kombinationer man ska undvika. Att försäljaren har en vettig garanti. Att miltal och ålder är sådant så maskinskadeomfattning gäller ett bra tag framöver. På en fyra år gammal bil syns förhoppningsvis ingen rost, om bilen är bulig, repad och sliten ser du nog själv. Bromsar och däck är också lätta att se och är dessutom slitagedelar som man får räkna med att byta. Drivaxlar, läckage och hjulupphängning är nog sådant som är svårt att se själv, om det är vanligt nog så det är värt besiktningen vet jag inte. Efter två år är det troligen inte många fel på en VW. Efter fem - sex kan det vara mycket. Det är åldern på bil när felen kan börja komma även om den är hel när du köper.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
T
J JohanLun skrev:
Jag skulle satsa på att noga kolla upp typfel på den motor/växellåda som du tänker köpa. VW har haft några kombinationer man ska undvika. Att försäljaren har en vettig garanti. Att miltal och ålder är sådant så maskinskadeomfattning gäller ett bra tag framöver. På en fyra år gammal bil syns förhoppningsvis ingen rost, om bilen är bulig, repad och sliten ser du nog själv. Bromsar och däck är också lätta att se och är dessutom slitagedelar som man får räkna med att byta. Drivaxlar, läckage och hjulupphängning är nog sådant som är svårt att se själv, om det är vanligt nog så det är värt besiktningen vet jag inte. Efter två år är det troligen inte många fel på en VW. Efter fem - sex kan det vara mycket. Det är åldern på bil när felen kan börja komma även om den är hel när du köper.

Stort tack för svar!

I Länsförsäkringars maskinskaderapport då kommer ju tyvärr varken VW eller Seat särskilt väl ut. Helst hade jag velat byta till en annan Toyota eller annan asiat men valet har tyvärr (kollektivt) av utrymmesskäl landat på en Sharan eller Alhambra.

Som jag förstår har VW haft problem med bensinmotorer som skär. Sharan verkar nu mest finnas med diesel så förhoppningsvis slipper vi den problematiken i begagnatutbudet. Jag har också förstått att VW haft problem med DSG-lådan, främst sjustegad och 1.4TSI samt 1.8TDI, men att den typen av problem ska vara åtgärdade på senare modeller? Just 1.4?TSI med kamrem är som jag förstår numera okej? Vilken motor man ska söka efter respektive undvika tycker jag är svårt så om någon har input där är jag tacksam. Körglädje osv är i stort sett irrelevant, driftsäkerhet och att den kan ta oss dit vi ska är det viktiga.

Kamkedjor har tydligen också varit ett problem för VAG, men man verkar nu ha återgått till kamrem. Trist eftersom de så småningom behöver bytas, möjligen om man kan ha det som argument för att pruta?

Lack verkar också ha varit ett problem för VW, både rost och ”galvsläpp”. Detta tänker jag borde ha dykt upp redan på en bil från 2016, så att det kan upptäckas vid köparbesiktning? När jag har talat med en rostskyddsfirma så hade de okej erfarenheter av denna bil, men rekommenderade ändå (såklart) att vi kostar på ett kompletterande rostskydd vilket vi nog är böjda att göra. Det som kan göra mig nervös där är att underredet täcks av plastsköldar och att man köper lite grisen i säcken vad gäller skicket därunder. I Plus har man väl uppdagat problem hos rätt nya bilar pga denna konstruktion och salt som samlas där.

4WD känns som en onödig lyx med ytterligare felkällor men tyvärr har de flesta begagnade denna ”funktion”.

Jag har försökt läsa mig till typfel för just Sharan i Vi Bilägares begtest, men det är tyvärr från 07 och känns inte helt relevant.

Jag kan tillägga att jag skickade nedanstående frågebatteri till Seats återförsäljare i Segeltorp efter att vi provkört en av deras bilar men de brydde sig inte ens om att svara. Vet inte om det beror på att de inte orkar med jobbiga kunder eller om frågorna var svåra att svara på.


Frågor till Seat:


Alhambra/Sharan

1, Vilka är argumenten för att välja en Seat Alhambra framför en VW Sharan?

Generellt om motorskador

2, Enligt Länsförsäkringars motorskaderapport 2020 har Seat flest rapporterade motorskador per fordon och år, ungefär dubbelt så många som Volkswagen. Finns det någon förklaring till det? Har något gjorts för att komma tillrätta med det eller minska effekterna för köpare? (https://www.lansforsakringar.se/glo...undersokningar/lf_maskinskaderapport_2020.pdf)

Växellåda

3, Jag har förstått att DSG-lådan har dragits med problem, framförallt den sjustegade men även andra modeller. Har Alhambran varit drabbad av det här problemet? Om problem skulle uppstå, är det något som VW/Seat skulle ta som goodwill eller är man som ägare hänvisad till försäkringen? Finns någon begränsning i ålder/mil? (https://teknikensvarld.se/volkswagens-dsg-skador-drabbar-alla-119321/)

Rostskydd

4, Det har ju skrivits en del om risken för rost i underreden som täcks av plastpaneler. Som jag förstår täcks Alhambrans underrede av plastpaneler för att minska luftmotståndet. SVT Plus har uppmärksammat att det innanför dessa paneler samlas grus och fukt, vilket skapar en korrosiv miljö mellan panel och underrede som inte upptäcks i tid. Har Alhambran varit drabbad av det här problemet? Vad kan man förvänta sig av en bil som gått 5 000-8 000 mil i det här avseendet? Om det skulle visa sig att en Alhambra har drabbats av omfattande rost under plastpanelerna, är det något som VW/Seat skulle ta som goodwill eller är man som ägare hänvisad till försäkringen? Finns någon begränsning i ålder/mil? Anledningen till att jag är särskilt orolig för detta är att jag förstår att dessa paneler kan ta ett par timmar att ta loss, och att det därför normalt inte görs inom ramen för service eller besiktning. Som jag förstår av DWA-checklistan skruvar man inte heller av plastpanelerna inom ramen för DWA-besiktningen? Eftersom rosten oftast kommer underifrån och inifrån hålrum och karossdelar är jag osäker på hur jag som köpare kan ta reda på bilens skick och vad jag kan förvänta mig. Går det t o m att få den här risken kontrollerad innan köp? Därefter kan man ju isåfall som köpare ordna med kompletterande rostskydd, bara förutsättningarna finns. (https://www.nyteknik.se/fordon/rostrisker-for-bilar-med-plastkapor-6909439)

5, Vi Bilägare har skrivit om att rost skulle kunna uppstå i Alhambran som en följd av att bilens innerskärmar är av filt som kan dra åt sig fukt och väglort. ViB nämner också att det framför innerskärmarna finns ett hålrum fyllt av skumgummi där fukt kan samlas. (https://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-seat-alhambra-2012). Har detta åtgärdats sen ViB-testet gjordes 2012? Om inte, och om det skulle visa sig att en relativt ny Alhambra har drabbats av rost kring dessa delar, är det något som VW/Seat skulle ta som goodwill eller är man som ägare hänvisad till försäkringen? Finns någon begränsning i ålder/mil?

6, Jag har läst att bilar från VW har haft problem med s k galvsläpp, alltså att lack släppt från den underliggande galvaniseringen, och det då kommit in fukt varpå rost uppstått. Har även Alhambran varit drabbad av det här problemet? Om det problemet skulle uppstå, är det något som VW/Seat skulle ta som goodwill eller är man som ägare hänvisad till försäkringen? Finns någon begränsning i ålder/mil? (https://bilradgivning.se/2014/12/16/ack-volkswagen/)

Das Welt Auto-garantin

7, Om det visar sig att en bil har problem som borde ha upptäckts under DWA-besiktningen, täcks det då endast av den ettåriga garantin eller anses besiktningen felaktig och reklamationstiden därmed längre? Jag tänker t ex på om kamremmen brister innan den är gammal nog att bytas ut (12 000 mil om jag förstår rätt) trots att den kontrollerats inom DWA-besiktningen.
 
Jag har tyvärr inte bra svar, men du verkar ha gjort hemläxan. Jag har kört VW sen 2014 och är inne på min 5e bil, vi har bara bilar inom VW gruppen att välja på om vi vill ha bil genom jobbet. Det är generellt mycket neutrala och trevliga bilar att köra och när de är nya är de nog relativt problemfria. Väljer man rätt modeller och inte har otur med rostskydd tror jag de är helt ok som begagnade, men som du noterat finns det några"otursmodeller". Generellt med nya bilar med eu6, hybrid etc samt radar, navigation etc är det komplicerad teknik så det kan kosta en förmögenhet att laga. Just en dyr bil som precis klivit ur maskinskada skulle jag inte vilja äga, så jag skulle verkligen satsa på en lågmilad. Sen tänka att det iallafall inte kan bli hur dyrt som helst.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.