Byggahus.se
  • Vit bakgrund, eluttag och böjt metallrör, minimalistisk design, modern installation, enkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Söker man verkar samtliga märken där kroken fäster utgått så du får leta gammalt lager eller begagnat på Tradera, Blocket, Ebay eller dylikt.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Söker man verkar samtliga märken där kroken fäster utgått så du får leta gammalt lager eller begagnat på Tradera, Blocket, Ebay eller dylikt.
Det är det jag befarar. Nåja, det verkar finnas DCL-uttag med samma fästvariant. Kanske får gå in i nutiden helt enkelt.
 
E elmont skrev:
[länk]
Det där ser tyvärr ut att vara av varianten som ska fästas med två skruvar i dosan. Jag har gamla takdosor med mittstolpe där kroken ska användas för att fästa.
 
Det är inte milimeter på skruven , inte säker nu men har för mig att det är tum på den finns lock med ett större hål som kan utvidgas. Har ett par krokskruvar av gamla sorten.
Finns det jord i takdosan då
https://www.elbutik.se/product.html...moeRdQXlawdeNz4TpAOJnjPO75Y2KV2BoClqIQAvD_BwE

Propp finns av denna modell, då får man montera uttaget i locket. kan vara lite snickeri att få till det men går och det med att någon säger, att det är inte godkänt, så bry dig inte.
https://www.kopplat.se/Produkt/4945...pNWb6gMBuD2KPPypLogk_PrBdSwun-jxoC8tMQAvD_BwE

Sen en lamppropp med jordstift i, tänk bara att lampan ska vara jordad eller med dubbelisolering.
 
Som vanligt, fort men fel😳
 
  • Gilla
Bassrunner
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det är inte milimeter på skruven , inte säker nu men har för mig att det är tum på den finns lock med ett större hål som kan utvidgas. Har ett par krokskruvar av gamla sorten.
Finns det jord i takdosan då
[länk]

Propp finns av denna modell, då får man montera uttaget i locket. kan vara lite snickeri att få till det men går och det med att någon säger, att det är inte godkänt, så bry dig inte.
[länk]

Sen en lamppropp med jordstift i, tänk bara att lampan ska vara jordad eller med dubbelisolering.
Funderade först på en liknande lösning, men det känns lite rappligt. Jag kör nog på att byta ut lampproppen mot en DCL och använda en sån här https://www.hornbach.se/p/lamputtag-schneider-electric-exxact-dcl-tak-infallt-vit-1820195/10027643/
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Går bra, någon på forumet vet vad för gänga det är och en lång skruv går att bocka till en krok i ändan. Glöm inte mutter och bricka mot locke.
 
J jonaserik skrev:
Går bra, någon på forumet vet vad för gänga det är och en lång skruv går att bocka till en krok i ändan. Glöm inte mutter och bricka mot locke.
Förhoppningsvis kan jag använda kroken från det befintliga (men trasiga) locket. Men om det krisar kan jag nog bocka till en skruv.
 
Har du kroken så grattis, locken är nog lika tjocka så det ska nog passa, annars är det en kant på kroken och går att lägga några brickor på så det strävar upp locket, dra inte till för hårt bara.
 
  • Gilla
Bassrunner
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har du kroken så grattis, locken är nog lika tjocka så det ska nog passa, annars är det en kant på kroken och går att lägga några brickor på så det strävar upp locket, dra inte till för hårt bara.
Jodå, kroken har jag. Det är uttaget i locket som börjat glappa så det är bara till att byta ut.
 
Skulle gissa på att lampittaget som har länkats har fel bild och är ojordat, "UJ" Utan Jord
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.