Byggahus.se
Med anlening av diskussionen i denna tråd
https://www.byggahus.se/forum/threads/koep-av-brf-tala-dessa-skador.516441
blir jag nyfiken på var gränsen mellan ombyggnation och lös inredning går.

Vi har fått frågan om vi vill behålla garderoben i sovrummet, den består av en platsbyggd garderobsvägg som fungerar som rumsavdelara och skapar en walk-in closet.

Skiss av sovrum med en platsbyggd garderobsvägg som fungerar som rumsavdelare bakom en säng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Diskussionen hemma utmynnade dels i en detaljdiskussion om erbjudandet/frågan gällde själva inredningen eller om det gällde hela konstruktionen, det får säljaren svara på.

Den andra delen av diskussionen skapades då jag menar att hela väggen med inredning är att anse som lös inredning och säljaren har en skylldighet att antingen riva den eller överlåta den. Resten av familjen ansåg att det är en vägg och att likställde det med att en vägg rivs för att öppna upp planlösning (även om en riktig uppreglad vägg för att skapa två rum (med godkänd ventilation) hade varit en bättre liknelse). Avstamp för min del är just diskussionen i den andra tråden, att detta är inte inredning som BRF står för utan något som nuvarande ägare har tillfört - precis som som de (förmodligen) limmade hyllorna. Att dela ett rum med riktig vägg haltar även för min del då den troligen behöver godkännas av styrelsen, eller i alla fall informeras om (men jag kan ha fel där).

Vad säger proffsen?

Och innan svaren drar iväg - vi kommer vilja ta över konstruktionen - i alla fall till rimligt pris, förhoppningsvis blir det noll kronor.
 
BirgitS
Är det rätt uppfattat att ni har köpt eller vill köpa en bostadsrätt som har en platsbyggd garderobsvägg?
När det gäller det juridiska är det stor skillnad på om det redan finns ett underskrivet avtal eller om det gäller en diskussion inför ett köp.

Är köpet klart är det självklart att en platsbyggd garderob ingår i köpet. När det gäller garderober är det endast helt lösa garderober som kan anses vara säljarens egendom.
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Att dela ett rum med riktig vägg haltar även för min del då den troligen behöver godkännas av styrelsen, eller i alla fall informeras om (men jag kan ha fel där).
Nej, det behövs inte. Man behöver bara tillstånd av styrelsen för åtgärder som riskerar att påverka andra lägenheter, t.ex. riva bärande innervägg eller ändra ventilationen.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är det rätt uppfattat att ni har köpt eller vill köpa en bostadsrätt som har en platsbyggd garderobsvägg?
När det gäller det juridiska är det stor skillnad på om det redan finns ett underskrivet avtal eller om det gäller en diskussion inför ett köp.
Nu gillade vi lösningen så vi hade snarare blivigt upprörda/besvikna om säljaren hade rivigt/återställt sovrummet.
Jag förstår inte hur kontraktsstatusen kan påverka om det är lös inredning eller ej.

Eller är nyckelordet "garderober" här? Övergår garderoben i föreningens ägo i samband med att ägaren bygger fullhöjd - jag kommer inte ihåg om anslutningar mot golv och tak hade lister för att ytterligare förstärka känslan av platsbyggt.

BirgitS BirgitS skrev:
Är köpet klart är det självklart att en platsbyggd garderob ingår i köpet. När det gäller garderober är det endast helt lösa garderober som kan anses vara säljarens egendom.
Användbart vid eventuell ersättningsdiskussion - vi vet fortfarande inte varför säljaren ställde frågan.
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det behövs inte. Man behöver bara tillstånd av styrelsen för åtgärder som riskerar att påverka andra lägenheter, t.ex. riva bärande innervägg eller ändra ventilationen.
OK :)
 
BirgitS
En platsbyggd garderob är inte lös inredning men det har inget att göra med om det är föreningens egendom. Den bara ingår i överlåtelsen av bostadsrätten. Man pratar i stället om byggnadstillbehör, se här: https://www.maklarringen.se/upptack...onomi/vad-ingar-i-kopet.-fast-vs-los-egendom/

Att vi har renoverat badrummet och då satt in duschdörrar (vilket inte fanns när lägenheten var ny) innebär inte att det inte är vi som äger och råder över duschdörrarna men självklart ingår de i en försäljning av bostadsrätten.

Innan ett köpeavtal är påskrivet kan man ha vilka diskussioner man vill med säljaren om priset på lägenheten och vad som ska ingå. Men när väl avtalet är påskrivet så blir det rätt meningslöst att diskutera en ersättning för sånt som ingår i överlåtelsen om inget annat sägs, t.ex. en platsbyggd garderob.

Är det inte en mäklare inblandad i köpet som kan vägleda er och säljaren om vad som gäller juridiskt?
 
BirgitS BirgitS skrev:
En platsbyggd garderob är inte lös inredning men det har inget att göra med om det är föreningens egendom. Den bara ingår i överlåtelsen av bostadsrätten. Man pratar i stället om byggnadstillbehör, se här: [länk]

Är det inte en mäklare inblandad i köpet som kan vägleda er och säljaren om vad som gäller juridiskt?
Tack @BirgitS .

All kommunikation går via mäklaren, och det är säljaren som får svara på varför denna ens ställer frågan.

Jag blev som sagt mest nyfiken på var gränsen kunde tänkas gå, då jag tyckte att det fanns likheter med diskussionen kring de limmade hyllorna...
Plus att vi inom familjen tolkade säljarens fråga om garderoben lika - jag hela konstruktionen medan övriga bara vägde in inredningen.
 
Claes Sörmland
Det finns ingen strikt gräns förutom för byggnadstillbehör och de ägs då av bostadsrättsföreningen som fast egendom, t ex hatthylla och kylskåp som har tillförts lägenheten av föreningen. Då kan säljaren inte ta med dem utan de följer då garanterat med lägenheten.

Men alla de där andra fasta sakerna som senare bostadsrättshavare har tillfört lägenheten ägs inte av föreningen och är därmed inte byggnadstillbehör. Om man nu inte vill hävda att de har kommit i föreningens ägo genom konkluent handlande, alltså att bostadsrättshavaren typ skänkte dessa föremål till föreningen när de monterades fast utan att det fanns ett avtal aldrig har slutits. Men skakig juridisk argumentation.

Man får nog söka svaret i köplagen istället. 17 § ger vägledning vad som ingår i bostadsrättens lägenhet:

Skärmavbild av lagtext ur 17 § med riktlinjer för köplag angående vara och avtal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och sen kan man ju snegla på vad som typiskt ingår i en lägenhet upplåten med bostadsrätt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns ingen strikt gräns förutom för byggnadstillbehör och de ägs då av bostadsrättsföreningen som fast egendom, t ex hatthylla och kylskåp som har tillförts lägenheten av föreningen. Då kan säljaren inte ta med dem utan de följer då garanterat med lägenheten.

Men alla de där andra fasta sakerna som senare bostadsrättshavare har tillfört lägenheten ägs inte av föreningen och är därmed inte byggnadstillbehör. Om man nu inte vill hävda att de har kommit i föreningens ägo genom konkluent handlande, alltså att bostadsrättshavaren typ skänkte dessa föremål till föreningen när de monterades fast utan att det fanns ett avtal aldrig har slutits. Men skakig juridisk argumentation.

Man får nog söka svaret i köplagen istället. 17 § ger vägledning vad som ingår i bostadsrättens lägenhet:

[bild]

Och sen kan man ju snegla på vad som typiskt ingår i en lägenhet upplåten med bostadsrätt.
Blir onekligen intressant att betrakta en hel lägenhet genom köplagen 🙂

I det konkreta fallet var det en dålig formulering av antingen säljaren eller mäklaren. Det visade sig att frågan rörde sig om vi ville ta över lösa byråer som fanns i sovrummet/garderobsutrymmet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.