Byggahus.se
T
Hej,
Frågan har varit uppe och nere tidigare men olika utkomst..
Jag har nu en tre-kammar kompost (kall) och ska blanda hönsgödsel med kompost från kvarnen samt annat gröny och brunt.

Jag löser att en kvarn med knivar komposterar det kvarnade materialet fortare men att det fanns risk för kompaktering i komposten så då var kvarn med vals bättre, det höll komposten mer "fluffig" och luftig.

Då jag har 3 fack så tänker jag att komposten ligger i kanske 2 år innan den ska ner i odlingsbäddarna.
Vilken typ av kvarn ska jag välja.
Jag MÅSTE ha en till kristiflygarhelgen..
Tittar på denna
AL-KO MH 2810 Easy Crush
AL-KO LH 2810 Easy Crush

Det är tilltalande att slippa knivar pga ljud och slitage men det få inte ta evigheter att förmultna!
Tips snälla!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
När min gamla knivkvarn slutade fungera köpte jag en med valsar av samma anledningar som du funderar över.

Efter att ha använt den 2 gånger lades den ut på Blocket och en ny med knivar inköptes.

Det blir alldeles för stora bitar av valskvarnen och den kläggade igen så fort man försökte mala något som inte var torra kvistar, typ stockrosor.

Det är sant att komposten blir lite kompakt, men med omrörning lite då och då löser det problemet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T
R Ronta_17 skrev:
När min gamla knivkvarn slutade fungera köpte jag en med valsar av samma anledningar som du funderar över.

Efter att ha använt den 2 gånger lades den ut på Blocket och en ny med knivar inköptes.

Det blir alldeles för stora bitar av valskvarnen och den kläggade igen så fort man försökte mala något som inte var torra kvistar, typ stockrosor.

Det är sant att komposten blir lite kompakt, men med omrörning lite då och då löser det problemet.
Okey - då tackar jag för denna input.
Just nu lutar det år en med knivar (baserat på din kommentar) och oljudet får man väl leva med.
Jag litade lite utlänska kommentarer oxå och s¨g denna på youtube som verkar spännande.
Någon historia från Forest Master som verkar snabb och enkel.
Något som kan vara vettigt?
 
Shit!!!

Den verkar ju grym. Frugan tillåter nog tyvärr inte en ny Blocket-sväng....

Finns på Amazon, f ö.
 
  • Gilla
turbo100
  • Laddar…
T
R Ronta_17 skrev:
Shit!!!

Den verkar ju grym. Frugan tillåter nog tyvärr inte en ny Blocket-sväng....

Finns på Amazon, f ö.
Jag tror på den maskinen, knivar som sitter på en vals direktmatad från motorn. :)
Inte mycket som kan gå sönder.
Borde gå enkelt att slipa knivarna med Tormek.
Kan f-n chippa rakt ner i komposten :)
Hur som helst tror jag du har helt rätt i att kniv är bättre än vals för kompostering oavsett maskin-val. Man kan ju klippa ner lite grenar med sekatören om man vill ha lite luft...
 
R Ronta_17 skrev:
När min gamla knivkvarn slutade fungera köpte jag en med valsar av samma anledningar som du funderar över.

Efter att ha använt den 2 gånger lades den ut på Blocket och en ny med knivar inköptes.

Det blir alldeles för stora bitar av valskvarnen och den kläggade igen så fort man försökte mala något som inte var torra kvistar, typ stockrosor.

Det är sant att komposten blir lite kompakt, men med omrörning lite då och då löser det problemet.
Intressanta erfarenheter. Precis som mina egna, fast tvärtom. Har haft en med vals och när den till slut gav upp lånade/arvde jag en med knivar som snabbt lämnades tillbaka. Jag har inga stockrosor, men upplevde inget liknande dina problem. Klart den stannar när jag kört ner något för grovt, men å andra sidan äter den själv medan jag hämtar fler pinnar så den är totalt sett klart snabbare (och tystare) än de två med knivar jag testat. Kanske finns det de med knivar som matar själv lika bra, men det har jag inte sett.
 
Undrar om den här har knivar eller vals. Snabbt gick det i alla fall.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T
R Ronta_17 skrev:
Shit!!!

Den verkar ju grym. Frugan tillåter nog tyvärr inte en ny Blocket-sväng....

Finns på Amazon, f ö.
hittar inte på a
Hep Hep skrev:
Undrar om den här har knivar eller vals. Snabbt gick det i alla fall.
[video]
Verkar OK men jag tänkte mig något mindre, sen denna i el-modell klarar jag nog inte med 13A säkring.. :)
 
Edit. Äh, jag läste fel.

Inget att se här. Cirkulera...
 
T
Som vanligt - alla har olika erfarenhet och upplevelser, det är väl därför marknaden tillhandahåller båda modellerna och båda får bäst i test.
Kanske bäst att köpa både El-KO MH och RH... fast Bosch AXT 25TC med sin turbin kanske är bäst i slutänden
Suck
 
Jag hade föregångaren till den Boschen. Den överlevde många års misshandel innan den gav upp. Varje gång jag använder min Makita eller är hos polaren och hjälper honom med hans Al-Ko saknar jag min trogna gamla Bosch.
 
T
Hep Hep skrev:
Jag hade föregångaren till den Boschen. Den överlevde många års misshandel innan den gav upp. Varje gång jag använder min Makita eller är hos polaren och hjälper honom med hans Al-Ko saknar jag min trogna gamla Bosch.
Då menar du 25 AXT TC?
Maskinen med turbine cutter?
 
T
Hep Hep skrev:
Intressanta erfarenheter. Precis som mina egna, fast tvärtom. Har haft en med vals och när den till slut gav upp lånade/arvde jag en med knivar som snabbt lämnades tillbaka. Jag har inga stockrosor, men upplevde inget liknande dina problem. Klart den stannar när jag kört ner något för grovt, men å andra sidan äter den själv medan jag hämtar fler pinnar så den är totalt sett klart snabbare (och tystare) än de två med knivar jag testat. Kanske finns det de med knivar som matar själv lika bra, men det har jag inte sett.
Frågan är hur fort materialet som malts med knivar komposterar i en kallkompost?
Fungerar en maskin med kvarn att komposter på 2 år i el kallkompost eller inte?
Det är den frågan jag behöver svar på
 
Jag har inte aktivt komposterat. Antingen har jag använt hacket som täckning under buskar eller bara hällt ut det där det inte gjort något om marken höjts. Min känsla är att materialet från knivmaskinen ligger kvar längre som små korvslantar, än de från valskvarnen som är krossade när de kommer ut.
 
Kom på att jag inte svarat på vad min Bosch hette. Jag minns tyvärr inte och jag kan inte hitta den heller. Men den är köpt för mer än tio år sedan och inte så aktuell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.