Inte varm och inte "överbelastning", det verkar bara köra ihop sig ibland, och som sagt bara för Apple grejerna...

Köpte en Netgear R7000 för 999:- på mellandagsrea, om jag kommer ihåg rätt ska den vara i samma klass som Asus RT-AC68U

Har fungerat för mig, kopplat in och glömt bort, aldrig behövt starta om. Inga problem med throughput, får ca 130/130 MBit trådlöst på ett Telia 100/100 MBit abonnemang.

B
mortimer skrev:
Kör trådat Cat 6 också. Linksys är ju en del av Cisco men mina tidigare erfarenheter av Linksys är sisådär.
Behöver egentligen ingen värsting utan en som är stabil och inte behöver startas om var och varannan dag. Vill inte behöva lägga tid på den utan bara kopppla in och glömma den. Bra om det går sätta någon form av veckoschema för internetåtkomsten för alla enheter som ansluts. Och även att det är gigabit LAN portar på den.
Belkin köpte Linksys från Cisco för några år sedan... Som jag uppfattat det är det bättre klös i vissa av ASUS saker nu, och att Linksys stagnerat.. men det är ju bara min uppfattning.

inväntar en ASUS RT-AC66 som Komplett sålde ut förra veckan, vår gamla Linksys E3000 börjar krångla..

Det är samma hårdvara i alla routrar, mer eller mindre. Det sitter nästan uteslutande standardchip från Broadcom eller Qualcomm i alla.

Skillnaden mellan olika märken är snarare om man har följt referensdesignen för kretskorten (=bra!) eller om man mixtrat och hittat på saker (kan ge fler finesser, kan innebära sämre stabilitet), samt framförallt hur buggig och dålig programvaran är! Det är oftast dåligt med programvaruppdateringar vilket innebär att ev. buggar och brister får man leva med.

Mao är det förmodligen så att den häftigaste och dyraste routern har flest buggar...

Här kan man se vilken hårdvara olika routrar har.
https://wiki.openwrt.org/toh/start

OpenWrt är en av flera alternativa programvaror som passar till många routrar, dock sällan till de allra senaste/dyraste. Den är extremt stabil och uppdateras kontinuerligt.

Jag köper routrar som är så standard som möjligt och kör Openwrt. De senaste gångerna har det inneburit märke TP-Link. De hittar inte på något, bara säljer en bra plattform billigt, sen laddar man ner och lägger in OpenWRT och har "obegränsat" med finesser om man vill.

• Gilla
TowaTei
  • Laddar…
LHelge skrev:
Köpte en Netgear R7000 för 999:- på mellandagsrea, om jag kommer ihåg rätt ska den vara i samma klass som Asus RT-AC68U

Har fungerat för mig, kopplat in och glömt bort, aldrig behövt starta om. Inga problem med throughput, får ca 130/130 MBit trådlöst på ett Telia 100/100 MBit abonnemang.
Jag har också en r7000 som jag gör ddwrt på. Den verkar fungera väldigt stabilt men wifi-delen blev avsevärt bättre med en Ubiquiti AP istället.

Är lite sugen på en Edgerouter ändå.....:)

Hade inte TS en router utan wifi och han vill ha en accesspunkt?

Oavsett kan jag inte rekommendera annat än AP från Ubiquiti. Fantastik prestanda / pris förhållande.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Nope, blir med fiber inom kort och behöver då en trådlös router så jag inte blir beroende av att välja en ISP där man lånar/hyr av de och därigenom blir tvingad till bindningstid.

hsd
jag har Telia 100/100 fiber och haft många låsningar i thomsonroutern som Telia tillhandahåller men för att få bättre wifitäckning så anslöt jag en asus som accesspunkt till Teliaroutern och efter det har allt bara fungerat felfritt

martin43 skrev:
Det är samma hårdvara i alla routrar, mer eller mindre. Det sitter nästan uteslutande standardchip från Broadcom eller Qualcomm i alla.

Skillnaden mellan olika märken är snarare om man har följt referensdesignen för kretskorten (=bra!) eller om man mixtrat och hittat på saker (kan ge fler finesser, kan innebära sämre stabilitet), samt framförallt hur buggig och dålig programvaran är!
Jag håller med till 100%, vill bara tillägga att valet av wifi-kort är en annan skillnad – de olika korttillverkarna har olika trix och lite olika filosofier, och om routertillverkaren snålar kanske de tom satsar på ett wifikort som låter routerns SoC sköta en större del av processandet (med högre cpulast i routern som följd).

Jag rekommenderar också ubiquiti. För drygt 2000 får du edge router lite samt ac lite. Göm den fula routern tillsammans med patchpanelen och switchen och sätt den diskret snygga accesspunkten där den ger störst täckning.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Jag har provat MÅNGA Routers genom de senaste åren inkl AC66an. Kör idag Nighthawk R7000 och kan säga att den är oslagbar i Wi-fi delen speciellt på 5Ghz i min tegelvillan i båda planen inkl källaren. Har inga problem att köra 4st IPhone 6, IPad Mini, 2 Xbox One med online gaming i CoD, SAMTIDIGT!! Då streamas det Youtube klipp och annat på dessa telefoner fast mest på Ipaden. Har en htpc också som det laddas och streamas mycket film på. Det kan dock lagga något när båda Xboxarna är igång samtidigt. Dock är det bara att vänta lite medans den har buffrat en 5 min så funkar film klockrent! Indtällnings möjligheterna är fantastiska på den routern och då kör jag idag orginal firmware. Har kört med DD-wrt men tycker absolut standard firmware är stabilast! Lär dröja innan jag kommer leta ny Router. Oslagbar som spel och streaming router!
Vill även tillägga att jag har bara 13/2 ADSL. Men jävlar va den routern delar ut den linan perfekt! Har kört den i 100/100 i lgh innan vi flyttade till huset. Och som någon annan sa, man glömmer bort den. Den gör bara helt enkelt ett sjukt bra jobb!

Redigerat:
bakterie skrev:
Jag rekommenderar också ubiquiti. För drygt 2000 får du edge router lite samt ac lite. Göm den fula routern tillsammans med patchpanelen och switchen och sätt den diskret snygga accesspunkten där den ger störst täckning.
https://www.senetic.se/product/ER-X

524 kr för en 5port är ju rena kapet.....

Kikat lite på nighthawk r7000 och den har lite bättre siffror och dessutom högre throughput WAN-LAN än vad asus har. Dessutom har den en USB3 port. Lanserades 2013 istället för Asus som lanserade sin 2012, allt enligt prisjakt.nu

anders07 skrev:
Inte varm och inte "överbelastning", det verkar bara köra ihop sig ibland, och som sagt bara för Apple grejerna...
Är det hela routern som dör eller bara det trådlösa?

Vi har en RT-AC66U som router, men eftersom den sitter i källaren så köpte jag en Linksys EA nånting (minns inte numret nu, kan vara 3700 eller nåt sånt) på rea att köra som accesspunkt centralt i huset. Linksysen hade problem med WiFi så den fick startas om nån gång i månaden förut, men med senaste mjukvaran funkar den bättre.

Ni som har Nighthawk R7000, hur sitter den monterad hos er ? (gärna någon bild så man ser förutsättningarna)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.