14 260 läst ·
182 svar
14k läst
182 svar
Välja programmeringsspråk
De som kallar sig fullstack är, enligt min erfarenhet, frontend utvecklare med viss kunskap om Backend.M MagHam skrev:
Fullstack är bra för att lättare få frontend människor att förstå datamodeller eftersom de tenderar att ha en bättre förståelse för backend än en frontend utvecklare.
En Fullstack'are lär nog inte göra något mer avancerat i backend dock...
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Frontendare: hur genererar man style sheets med sql!?anders07 skrev:
De som kallar sig fullstack är, enligt min erfarenhet, frontend utvecklare med viss kunskap om Backend. Fullstack är bra för att lättare få frontend människor att förstå datamodeller eftersom de tenderar att ha en bättre förståelse för backend än en frontend utvecklare. En Fullstack'are lär nog inte göra något mer avancerat i backend dock...
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
En tydlig trend sen flertalet år som inte riktigt lyft än pga brist på kunnig personal är automatiseringen inom IT-infrastrukturen inklusive säkerhetslagren. Där har python varit en bra väg in.A Alfons3301 skrev:Först och främst, tack för alla som engagerat sig o svarat så detaljerat. Jag förstår att själva frågan kanske är felaktigt ställd. Att jag kanske skulle behöva ha någon mentor/yrkeskonsult att bolla framtida yrkesuppgifter med? Finns det?
Läkemedel är min grundutbildning, sedan har det egna IT-intresset gjort att jag i nästan alla mina jobb ramlat in i olika it-projekt, stora och små. Jag har jobbat med support, utbildning/skriva manualer av olika system. Vidareutveckling/nya funktioner/projektledning/kravställare/testare. Kvalitetssäkring av data/dataanalys. Lite av varje alltså, många gånger en ”tolk” mellan beställare/kund och it-leverantör/programmerare.
Jag är intresserad av att lära mig nytt, och det är väl därför frågan om programmering dykt upp. Frågan vad jag vill jobba med är så mycket svårare…
Annars håller jag med om kommentaren om att en vara en duktig utvecklare och programmerare inte i grunden sitter i kunskapen i ett specifikt programmeringsspråk utan det handlar i grunden om att analysera utmaningen och finna lösningen innan det ska beskrivas i kod.
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Frontend är ju dock så mycket mer än htlm och CSS. Jag har ialla år uppskattat jobba både i frontend och i backend. Framför allt med moderna verktyg, typ knockout och framåt.M MagHam skrev:
Om pengar är din drivkraft skulle jag säga lär dig Cobol. En Cobol-guru bestämmer själv hur mycket han vill ta betalt.A Alfons3301 skrev:Ibland funderar jag på byta yrkesinriktning. Programmering är ett val som dyker upp då. Jag har inte gjort det sedan c64/Amigan när man provade på och sedan i gymnasiet på 90-talet. Det jag har arbetat mkt med är Excel, men då med enklare databashantering, PoweQuery osv.
Om jag skulle välja ett programmeringsspråk att börja lära mig, kan ni rekommendera vilket och varför?
Är det teknik som driver dig finns det sannolikt bättre förslag.
/Höghus
Cobol, eller IBM mainframe med IBM MQ message security... Jag debiterade 2400 kr/h som MQ expert på en svensk storbank när de satt i klistret och behövde akut hjälp...Höghus skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Byggnovis
· Stockholm
· 318 inlägg
Jag kan inte riktigt utläsa om dina jobb på något sätt varit relaterade till läkemedel, eller om det endast var utbildningen. Men mitt allmänna råd är att ta tillvara på den branschkunskap man har samlat på sig. Det är lätt att underskatta värdet av all terminologi och domänförståelse som känns helt självklart när det har varit ens vardag under flera år. Som tur är så finns det ju ett behov av programmerare inom de flesta branscher.A Alfons3301 skrev:Först och främst, tack för alla som engagerat sig o svarat så detaljerat. Jag förstår att själva frågan kanske är felaktigt ställd. Att jag kanske skulle behöva ha någon mentor/yrkeskonsult att bolla framtida yrkesuppgifter med? Finns det?
Läkemedel är min grundutbildning, sedan har det egna IT-intresset gjort att jag i nästan alla mina jobb ramlat in i olika it-projekt, stora och små. Jag har jobbat med support, utbildning/skriva manualer av olika system. Vidareutveckling/nya funktioner/projektledning/kravställare/testare. Kvalitetssäkring av data/dataanalys. Lite av varje alltså, många gånger en ”tolk” mellan beställare/kund och it-leverantör/programmerare.
Jag är intresserad av att lära mig nytt, och det är väl därför frågan om programmering dykt upp. Frågan vad jag vill jobba med är så mycket svårare…
Mitt förslag är att du tar reda på vilka programmeringsspråk som krävs för att få jobb som junior utvecklare inom din bransch och tar en online-kurs för att lära dig grunderna. Försök även hitta ett litet och begränsat problem i din vardag (privat eller jobb) som skulle kunna lösas/underlättas med programmering, och lös det med lämplig teknologi.
Finns så klart många som inser den inom många tillämpningar otroliga potentialen, men finns också gott om de som anser att diagnos är alltför heligt för att utföras av en maskin och/eller idéer om mer eller mindre orimliga tekniska krav som måste uppfyllas. Visste ni t.ex. att en patient inte får vistas närmare än X antal meter från ett journalsystem?AndersMalmgren skrev:
Låter som en saga. Min erfarenhet är helt tvärt om. Har man några års erfarenhet och inte skämt ut sig helt är det bara att välja och vraka.H håbbe1961 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Det är ju bara ett stöd, fortfarande en mänsklig läkare som granskar diagnosen. Förstår inte hur man kan vara motståndare till det. Men folk är ju folk, bara att titta på motståndet mot autonoma bilar i tråden om framtiden för bilister.C cpalm skrev:Finns så klart många som inser den inom många tillämpningar otroliga potentialen, men finns också gott om de som anser att diagnos är alltför heligt för att utföras av en maskin och/eller idéer om mer eller mindre orimliga tekniska krav som måste uppfyllas. Visste ni t.ex. att en patient inte får vistas närmare än X antal meter från ett journalsystem?
Men ML är grymt roligt labbar med. Gjort en POC på att uppskatta midjans position i VR genom att träna modellen med en extra tracker runt midjan. Redan efter några timmars träning så gör den ganska bra uppskattningar. Måste dock ge den information om världen gör att det ska bli ännu lite bättre. Så det är nästa steg.
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 767 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 767 inlägg
Nej, några sådana metersgränser finns inte… däremot är sjukvårdens journalsystem långt ifrån anpassade för några mer avancerade sådana lösningar.C cpalm skrev:Finns så klart många som inser den inom många tillämpningar otroliga potentialen, men finns också gott om de som anser att diagnos är alltför heligt för att utföras av en maskin och/eller idéer om mer eller mindre orimliga tekniska krav som måste uppfyllas. Visste ni t.ex. att en patient inte får vistas närmare än X antal meter från ett journalsystem?[/QU
Hittar någon på ett beslutsstöd som i en väldesignad vetenskaplig studie skulle visa sig vara överlägsen en tidigare metod, så kommer ingen läkare att protestera och kräva den sämre varianten. Säg det med vetenskap, så lyssnar läkarna.
Sjukvården är generellt avogt inställd till datorbaserade lösningar eftersom vi dagligen dras med undermåliga system till det mesta, och ”förbättringar” innebär ofta bara ytterligare några klick.
Ni som är vana att kunna anpassa era arbetsverktyg efter egna preferenser skulle få krupp i de journalsystem vi är tvungna att arbeta i. Mycket av det är designat på 90-talet och sedan dess putsat och fejat tills nu. Det patientadministrativa systemet i Skåne (som sköter bokningar, scheman och kallelser) infördes 1985 och har sedan dess fått ett nytt webbinterface ovanpå den gamla terminalversionen. I grunden är det gamla systemet kvar.