14 260 läst ·
182 svar
14k läst
182 svar
Välja programmeringsspråk
Som flera redan sagt så går det egentligen inte att svara på frågan som den är ställd. Det beror på vad som ska utvecklas.
Men blir man tvingad att ange något skulle jag svara Java.
Då får man också automatiskt insikt i objektorientering och vanliga designmöster.
Men som sagt, ett batchjobb i en databas kanske löses bättre med SQL inbakat i C. Och är vi i frontend och härjar så kan det vara t ex Angular JS som är ett bra ramverk att lära sig.
Men blir man tvingad att ange något skulle jag svara Java.
Då får man också automatiskt insikt i objektorientering och vanliga designmöster.
Men som sagt, ett batchjobb i en databas kanske löses bättre med SQL inbakat i C. Och är vi i frontend och härjar så kan det vara t ex Angular JS som är ett bra ramverk att lära sig.
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Python, R och C# är de dominerade språken som används för Azure Machine Learning (ML). #F är av naturliga själ svår att greppa om man inte har gedigen erfarenhet av funktionella språk vilket gör tröskeln väldigt hög för att blir produktiv.AndersMalmgren skrev:
"ML förstärkt businesslogik" ?? Låter som en PR-agent som försöker skriva en jobbannons man inte har en aning om vad det handlar om.
Först och främst, tack för alla som engagerat sig o svarat så detaljerat. Jag förstår att själva frågan kanske är felaktigt ställd. Att jag kanske skulle behöva ha någon mentor/yrkeskonsult att bolla framtida yrkesuppgifter med? Finns det?
Läkemedel är min grundutbildning, sedan har det egna IT-intresset gjort att jag i nästan alla mina jobb ramlat in i olika it-projekt, stora och små. Jag har jobbat med support, utbildning/skriva manualer av olika system. Vidareutveckling/nya funktioner/projektledning/kravställare/testare. Kvalitetssäkring av data/dataanalys. Lite av varje alltså, många gånger en ”tolk” mellan beställare/kund och it-leverantör/programmerare.
Jag är intresserad av att lära mig nytt, och det är väl därför frågan om programmering dykt upp. Frågan vad jag vill jobba med är så mycket svårare…
Läkemedel är min grundutbildning, sedan har det egna IT-intresset gjort att jag i nästan alla mina jobb ramlat in i olika it-projekt, stora och små. Jag har jobbat med support, utbildning/skriva manualer av olika system. Vidareutveckling/nya funktioner/projektledning/kravställare/testare. Kvalitetssäkring av data/dataanalys. Lite av varje alltså, många gånger en ”tolk” mellan beställare/kund och it-leverantör/programmerare.
Jag är intresserad av att lära mig nytt, och det är väl därför frågan om programmering dykt upp. Frågan vad jag vill jobba med är så mycket svårare…
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Jag hittade precis på detBoilerplate4U skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Jag har gjort en POC till min sambo på att använda ML för att hitta ögonsjukdomar. (Hon jobbar som Optometrist) Problemet är dock att föda modellen. Journal-sekretess osv.A Alfons3301 skrev:
Japp, jag förstår det. Min tanke där är att på något hel eller halvautomatiserat sätt skapa fejkade patienter i stor skala som träningsunderlag. För ögon tänk thispersondoesnotexist fast en GAN som gör ögon istället för ansiktenAndersMalmgren skrev:
(idén är utifrån underlag hur brorsan gör i sin forskning kring maskinlärnining)
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Låter som hög risk modellen blir felinlärd på syntetiskt data. Men det är inte mitt område om jag ska vara ärlig.A Alfons3301 skrev:Japp, jag förstår det. Min tanke där är att på något hel eller halvautomatiserat sätt skapa fejkade patienter i stor skala som träningsunderlag. För ögon tänk thispersondoesnotexist fast en GAN som gör ögon istället för ansikten
(idén är utifrån underlag hur brorsan gör i sin forskning kring maskinlärnining)
Tittar man på vad olika utbildningar inom programmering ger för kunskaper, så är många inriktade på att man får prova olika språk och tekniker. Detta för att förstå tänket att vara programmerare snarare än att kunna ett speciellt språk. Hade jag börjat idag hade jag tittat på https://projecteuler.net/archives sen försökt lösa problemen i några olika språk. Enkelt språk att komma igång med är python, Java och C, oberoende om man kör Windows, Mac OS eller *nix. Det kan vara intressant att se hur olika lösningar kan bli i olika språk, samt vad man lär sig mellan de olika försöken.A Alfons3301 skrev:Ibland funderar jag på byta yrkesinriktning. Programmering är ett val som dyker upp då. Jag har inte gjort det sedan c64/Amigan när man provade på och sedan i gymnasiet på 90-talet. Det jag har arbetat mkt med är Excel, men då med enklare databashantering, PoweQuery osv.
Om jag skulle välja ett programmeringsspråk att börja lära mig, kan ni rekommendera vilket och varför?
Vad man sen fastnar för framöver är mer en smaksak, har man tänket med sig kan man lära sig syntaxen.
Helt rätt, men problemet idag är att objektorienterad programmering (OOP) och "skripting" (procedurell programmering, PP) börjar gå isär väldigt mycket.coconut skrev:
Tittar man på vad olika utbildningar inom programmering ger för kunskaper, så är många inriktade på att man får prova olika språk och tekniker. Detta för att förstå tänket att vara programmerare snarare än att kunna ett speciellt språk. Hade jag börjat idag hade jag tittat på [länk] sen försökt lösa problemen i några olika språk. Enkelt språk att komma igång med är python, Java och C, oberoende om man kör Windows, Mac OS eller *nix. Det kan vara intressant att se hur olika lösningar kan bli i olika språk, samt vad man lär sig mellan de olika försöken.
Vad man sen fastnar för framöver är mer en smaksak, har man tänket med sig kan man lära sig syntaxen.
OOP som t.ex. Java och C# är en helt annan typ av programmering än t.ex. Node.js (PP).
I dagsläget får man nog välja spår och i mitt tycke är PP en säkrare framtid...
C# i Functions/micro-services som @AndersMalmgren nämnde är väl egentligen något mellanting mellan OOP och PP.
Medlem
· Halland
· 4 495 inlägg
Det är inte Microsoft PowerBI vi talar om?AndersMalmgren skrev:
Sedan är min uppfattning att är man över 40 är man rökt. För 20 år sedan var jag en jävel på C/C++ och det räckte för ett välbetalt jobb. Idag är C/C++ grundplåten i vad en utcvecklare kan, sedan är det ett antal scriptspråk och dessutom diverse system som JIRA/DevOps för ärendehantering som gäller.
Jag har lyckligtvis rört mig vidare så jag hoppa kunna behålla jobbet till 65 alternativ få ett paket vid dryga 60 men jag inser att jag är en australopitechus inom mjukvaruutveckling.
Fast viktigare än vilket språk TS väljer, om vederbörande lyckas välja ett, är väl ändå att lära sig programmera?
En kamrat ville börja prata om vilka möjligheter denne hade som potentiell plc-programmerare. Efter att ha sett 15min av Hegamurls tia-portal tutorial på yt. Bad vederbörande återkomma till mig när denne sett 5t kursmaterial och hängt med med i sin egen installation.
Min poäng är att där funderas mer på detaljer än huvudsaker. För mig är språk en detalj, att börja lära sig desto viktigare. Om inte annat så för att ta reda på om man har genomdrivningsförmågan...
En kamrat ville börja prata om vilka möjligheter denne hade som potentiell plc-programmerare. Efter att ha sett 15min av Hegamurls tia-portal tutorial på yt. Bad vederbörande återkomma till mig när denne sett 5t kursmaterial och hängt med med i sin egen installation.
Min poäng är att där funderas mer på detaljer än huvudsaker. För mig är språk en detalj, att börja lära sig desto viktigare. Om inte annat så för att ta reda på om man har genomdrivningsförmågan...