D Daniel 109 skrev:
Väghållningen blir inte bättre. Hur många gånger har du fastnat på grund av tvåhjulsdrift?
Man fastnar inte pga tvåhjulsdrift utan pga dåligt väglag.:p
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Om du inte tar en V60cc då men den är nog för dyr. Det är ju ändå ett ganska stort kliv mellan de föreslagna japanerna upp till Volvon.

Skoda superb scout, klarar den co2 utan hybrid?
 
D Daniel 109 skrev:
Ja visst får du mer acceleration med fyrhjulsdrift. Och om du ska köra med hjulspinn så... Men det är inte lämplig körning på allmän väg.
Jadu, jag vet inte hur många bilar vi passerat genom åren som suttit fast i snödrivor små som stora eller inte tagit sig upp för backar där vi bara passerat i lugn och ro. Återigen - kör man bara när det är bra väglag så spelar det ingen roll.

Senast förra vintern körde jag fram till stugdörren i Vemdalen genom halvmeter djup snö och drivor på dryga metern utan problem. Och det var inte fluffig lössnö. Det kanske är lite extremt men en väldig trygghet i att kunna ta sig fram.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Toyotan, Hondan, Volvon och kanske Mitsubishin är AWD. Mao är dom designade för fyrhjulsdrift på väg och inte som 4*4 som är designad för terrängkörning. Verkar som TS ser till AWD då han valt ut dessa modeller att fundera kring.

AWD är oslagbart på väg att ta sig fram med jämfört med 2-hjulsdrift. Framförallt om du kör med släp i backe eller slirig lera/snö. Två exempel.
Det finns ingen chans för mig att ta upp båten med 2-hjulsdrift, vare sig fram eller bakhjulsdrivet. AWD och 4*4 driver dock fint och båten glider upp.
På jobbet är jag den enda som kör till en viss stuga där det nu är lervälling, dom andra kommer helt enkelt inte därifrån utan hjälp. Det gäller även en Dodge Ram 1500 med 4*4 såvida inte han lastar ballast.
Jag kör Rav4 AWD, förövrigt den enda av föreslagna modeller utan sladd. Ooooo så skönt :-)
 
J
Toyotas reklam är för härlig. Hybridbilar utan sladd. Som om det skulle vara positivt. Den stora fördelen är ju just att kunna köra på el. Toyota har tyvärr satsat helt fel på slutet, trots att de var ledande i många år... :( Nu tvingas de väl motvilligt att göra plug in på några få modeller om de ska kunna överleva...
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Ja, dom saknar lågväxel också så det är ju sisådär offroad. Men det är inte heller syftet.
Daca Duster däremot krafsar sig fram riktigt bra!
 
J JohanLun skrev:
Toyotas reklam är för härlig. Hybridbilar utan sladd. Som om det skulle vara positivt. Den stora fördelen är ju just att kunna köra på el. Toyota har tyvärr satsat helt fel på slutet, trots att de var ledande i många år... :( Nu tvingas de väl motvilligt att göra plug in på några få modeller om de ska kunna överleva...
De sägs ju komma med rena elbilar så fort dom får ordning på batterierna
 
F
D Daniel 109 skrev:
Ja visst får du mer acceleration med fyrhjulsdrift. Och om du ska köra med hjulspinn så... Men det är inte lämplig körning på allmän väg.
Man får betydligt bättre acceleration utan hjulspinn med på en 4wd. En 4wd spinner fö mindre rent generellt. Lite mer understyrda vid provokation under förhållande med bra grepp i alla andra förhållande, överlägset. Hur kan man ens få för sig nåt annat? Bara det faktum att man kan driva styrande hjul OCH samtidigt trycka på med bakhjulen samtidigt gör det rätt uppenbart.

Du har nog förväxlat det med den gamla klassikern att en 4-hjulsdriven bil inte bromsar bättre än 2wd bil.
 
Det är broms och sidledsgrepp som är det viktiga. Det blir inte bättre med fyrhjulsdrift.
Tittar man på statistik så är fyrhjulsdrivna bilar farligare. Det beror sannolikt på att förarna tror att de har bättre grepp än de har. En annan sammansättning av förare är nog också en orsak. Men du har inte bättre väghållning i en fyrhjulsdriven bil. Du har bättre framkomlighet, men hur ofta behövs den?
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
J
Moderna antisladdsystem gör nog att många underskattar hur hal vägen är och knaprar upp alla marginaler. Jag hade behövt 4wd ett par gånger om året, det finns annat jag behövt fler gånger jag heller inte har som kommer före. Jag kan dock se att andra har större nytta av 4wd än mig och förstår varför de säljs, men som de som valt 4wd är det lika säkert att en stor grupp inte behöver det. Jag har valt lane keep, döda vinkeln varnare mm då jag bedömer jag har mer nytta av det. Kör man på ensliga skogsvägar är de funktionerna meningslösa och då hade nog även jag valt 4wd.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är broms och sidledsgrepp som är det viktiga. Det blir inte bättre med fyrhjulsdrift.
Tittar man på statistik så är fyrhjulsdrivna bilar farligare. Det beror sannolikt på att förarna tror att de har bättre grepp än de har. En annan sammansättning av förare är nog också en orsak. Men du har inte bättre väghållning i en fyrhjulsdriven bil. Du har bättre framkomlighet, men hur ofta behövs den?
Vår fyrhjulsdrivna går betydligt stabilare på snö/moddiga vanliga vägar, samt tar oss till fritidshuset vid besvärligt väglag där 5 km vinterväg på grus kan vara besvärligt. Sedan har kanske merparten inte det behovet.
Och fyrhjuldsrift är inte farligare, hur enskilda förare kör är en helt annan fråga och då ska man även ta med antispinn och antisladd, automatiska bromsar, farthållare med radar för att hålla avstånd och anpassa hastighet, etc, vilket en av våra bilar har och skulle kunna locka till "farligare körning"
Se det som så att du inte behöver AWD och sparar de pengarna som jag får betala;)
 
En kollega till mig körde Mitsubishi outlander och han grinade varje dag då han satt som en röv i den. Nu ska tilläggas att han kom från en Volvo XC90 så klart det är ett steg ner. Han är också rätt kinkig av sig.
Jag hade satsat på Volvo V60:n om jag var du. Kanske kan du pruta lite och få den i cc utförande
 
F
D Daniel 109 skrev:
Det är broms och sidledsgrepp som är det viktiga. Det blir inte bättre med fyrhjulsdrift.
Tittar man på statistik så är fyrhjulsdrivna bilar farligare. Det beror sannolikt på att förarna tror att de har bättre grepp än de har. En annan sammansättning av förare är nog också en orsak. Men du har inte bättre väghållning i en fyrhjulsdriven bil. Du har bättre framkomlighet, men hur ofta behövs den?
Ditt påstående om sidledsgreppet är bara sant så länge man inte driver (typ rulla in i kurvan men frikoppling). Då är det exakt samma sak som en 2WD men så fort man läger på drivning så är det resonemanget stendött.

Statistiken beror nog på att en 4wd går att köra så mycket fortare, för att den är bättre på alla punkter i halka utom retardation och kombinationen att genomsnittsförsren är kass och saknar fantasi.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Nej, den är inte alls bättre på alla punkter. Men den döljer vissa brister för föraren.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
J
Klart en modern 4wd bil som har bra reglering på driften är bättre att köra. Däremot är det jäkligt mycket mer som kan gå sönder, dyrare köpa, drar i de flesta fall mer bränsle. Elbilarna kommer nog förändra kartan map 4wd eftersom endel nackdelar tekniskt bör kunna byggas bort. För en stor del av Sveriges befolkning är 4wd pengar i sjön, för några är det nödvändigt.

Stora diskussionen är väl framför med hybrid och elbilar varför man skaffar det. En Outlander som drar över litern är ju miljöaspekten åt helvete. Är det enkom förmånsvärde kanske. Saknar mellanstora bilar typ golfcombi - antingen verkar tillverkarna satsa på pyttebilar eller stora bilar. För en normal familj utan barnvagnar och hundar saknas en allroundbil. Kanske bättras de när de rena elbilarna slår igenom, får se hur id3 kommer stå sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.