Det absolut enklaste man kan göra är att satsa på Luft/vatten. Jag har det både i mitt hus och på landet. Båda är Ecodan 112. Visst när det kryper ned mot kallare klimat typ 10 minus så kickar en elpatron in. Men jämfört med elpanna så är det grym kostnadsbesparing.
Det finns de alternativ som är konstant och oberoende av hur kallt det är ute såsom Berg och jordvärme. Men de är betydligt dyrare och tar ett bra tag att hämta igen. Jag gav ungefär 90 i inklusive rot med installation per st.
 
  • Gilla
jimmyboy_666
  • Laddar…
Jag är ÅF åt ett företag . Men det blir inte deras
Vp om det är luft-vatten som kunden vill ha .
För dålig prestanda är orsaken .

Som installatör hade jag valt att rekommendera
Ivt /Bosch Till TS .
3mm lamell fördelning , bra prestanda ,
Stort ÅF nät ifall något händer .
Om TS har möjlighet väljer du 13 KW vp
Med lite tur har du dryga 20 år med vp
Mvh
 
  • Gilla
jimmyboy_666
  • Laddar…
Om du har en ll placerad idag så kan du ju ha lv'n på den platsen istället? Du lär ju montera ner din ll när du får lv'n för du lär inte vilja ha två snurror igång o skrämma hela bygden.
 
  • Gilla
jimmyboy_666
  • Laddar…
G guggen skrev:
Om du har en ll placerad idag så kan du ju ha lv'n på den platsen istället? Du lär ju montera ner din ll när du får lv'n för du lär inte vilja ha två snurror igång o skrämma hela bygden.
Nja har ju med rörlängd och göra. Ska den stå på samma ställe som L/L så blir det runt 15 m rördragning ute och det vill man väl undvika antar jag.
 
oskar.valta oskar.valta skrev:
Ja, det stämmer. Betalade knappt 110 tkr för inne- och utedel. Sedan några tusenlappar i arbete för inkopplingen. Men den fungerar fint än så länge. Dock har jag bara haft innedel sedan maj och utedel sedan oktober förra året, så erfarenhetstiden är begränsad. Men som jag nämnde i förra inlägget så ligger många vinterdagar här i söder kring -5 till + 5 och då hörs den inte även om man står några meter ifrån rakt framför den.
Ja det är en del pengar helt klart. Är ju frågan när man kommer upp så i pris om det är värt o lägga till ca 20 000kr till för BV
 
J jimmyboy_666 skrev:
Nja har ju med rörlängd och göra. Ska den stå på samma ställe som L/L så blir det runt 15 m rördragning ute och det vill man väl undvika antar jag.
15m är nog inga som helst problem.
 
G guggen skrev:
15m är nog inga som helst problem.
Nä går säkert iof.
Den placeringen går iof men är på framsidan av huset så inte helt optimalt heller.
Har visat den för några rörfirmor men de vill ju dels göra så smidigt för dom som möjligt och påpekat förlusten på att dra rören ute.
 
15 m rör. Du tänker enbart på DX maskiner då eller?

Jag har 40 m mellan inne och utedel varav 25 i kulvert, funkar kanon. Förlusterna mindre än min utrbelysning.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
C Calore skrev:
15 m rör. Du tänker enbart på DX maskiner då eller?

Jag har 40 m mellan inne och utedel varav 25 i kulvert, funkar kanon. Förlusterna mindre än min utrbelysning.
DX?
Ahh gräva en kulvert kanske är en ide om man vill ha det osynligt. Finns det färdiga rör
för det?
 
Dx är en förenklad benämning på maskiner med köldmedium mellan inne o utedel , de kan ofta inte ha mer än 15-20 m rör .

Det finns många färdiga typer av kulvert
 
C Calore skrev:
Dx är en förenklad benämning på maskiner med köldmedium mellan inne o utedel , de kan ofta inte ha mer än 15-20 m rör .

Det finns många färdiga typer av kulvert
Oki men de som kör radiatorvatten ute ökar man inte frysrisken en del med o ha långa ledningar?
 
Den ökar, men den är väldigt liten. Jag bor i Skara och har kört så i 2 år. Om man vill kan man blanda i frostskyddsmedel eller ha en mellan växlare.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
I princip alla inhemska maskiner, ctc etc kör med vatten ut. Japsarna har introducerat köldmediet mellan.
 
  • Gilla
jimmyboy_666
  • Laddar…
C Calore skrev:
Den ökar, men den är väldigt liten. Jag bor i Skara och har kört så i 2 år. Om man vill kan man blanda i frostskyddsmedel eller ha en mellan växlare.
Vad finns det för färdiga kulvertrör som passar en värmepump som kör vatten ut. Typ en CTC eller Nibe
C Calore skrev:
Den ökar, men den är väldigt liten. Jag bor i Skara och har kört så i 2 år. Om man vill kan man blanda i frostskyddsmedel eller ha en mellan växlare.
Vad finns det för färdiga kulvertrör som funkar med L/V med vatten till utedel då?
Till en med gas ut kan det ju inte vara lika lätt antar jag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.