9 402 läst ·
111 svar
9k läst
111 svar
Val av värmesystem
Det absolut enklaste man kan göra är att satsa på Luft/vatten. Jag har det både i mitt hus och på landet. Båda är Ecodan 112. Visst när det kryper ned mot kallare klimat typ 10 minus så kickar en elpatron in. Men jämfört med elpanna så är det grym kostnadsbesparing.
Det finns de alternativ som är konstant och oberoende av hur kallt det är ute såsom Berg och jordvärme. Men de är betydligt dyrare och tar ett bra tag att hämta igen. Jag gav ungefär 90 i inklusive rot med installation per st.
Det finns de alternativ som är konstant och oberoende av hur kallt det är ute såsom Berg och jordvärme. Men de är betydligt dyrare och tar ett bra tag att hämta igen. Jag gav ungefär 90 i inklusive rot med installation per st.
Jag är ÅF åt ett företag . Men det blir inte deras
Vp om det är luft-vatten som kunden vill ha .
För dålig prestanda är orsaken .
Som installatör hade jag valt att rekommendera
Ivt /Bosch Till TS .
3mm lamell fördelning , bra prestanda ,
Stort ÅF nät ifall något händer .
Om TS har möjlighet väljer du 13 KW vp
Med lite tur har du dryga 20 år med vp
Mvh
Vp om det är luft-vatten som kunden vill ha .
För dålig prestanda är orsaken .
Som installatör hade jag valt att rekommendera
Ivt /Bosch Till TS .
3mm lamell fördelning , bra prestanda ,
Stort ÅF nät ifall något händer .
Om TS har möjlighet väljer du 13 KW vp
Med lite tur har du dryga 20 år med vp
Mvh
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Nja har ju med rörlängd och göra. Ska den stå på samma ställe som L/L så blir det runt 15 m rördragning ute och det vill man väl undvika antar jag.G guggen skrev:
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Ja det är en del pengar helt klart. Är ju frågan när man kommer upp så i pris om det är värt o lägga till ca 20 000kr till för BVoskar.valta skrev:
Ja, det stämmer. Betalade knappt 110 tkr för inne- och utedel. Sedan några tusenlappar i arbete för inkopplingen. Men den fungerar fint än så länge. Dock har jag bara haft innedel sedan maj och utedel sedan oktober förra året, så erfarenhetstiden är begränsad. Men som jag nämnde i förra inlägget så ligger många vinterdagar här i söder kring -5 till + 5 och då hörs den inte även om man står några meter ifrån rakt framför den.
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Vad finns det för färdiga kulvertrör som passar en värmepump som kör vatten ut. Typ en CTC eller NibeC Calore skrev:
Vad finns det för färdiga kulvertrör som funkar med L/V med vatten till utedel då?C Calore skrev:
Till en med gas ut kan det ju inte vara lika lätt antar jag?