I sommarstugan har vi problem med mottagningen på TV:n. Dels är det en gammal (minst 20 år) antenn som sitter på taket och digitalboxen är nästan lika gammal den (har endast scart).

Ska erkänna att jag har noll koll på tekniken runt detta så jag tar tacksamt emot tips på vad jag ska köpa.
Vilken typ av antenn och vilken box rekommenderas?
Stugan ligger omgärdad av skog på ganska nära håll i alla riktningar.
Enligt Teracom har jag 3st sändare att välja på inom ca 30km avstånd.

Handlar om att kunna se SVT1, SVT och TV4.

• Gilla
pelkon
  • Laddar…
harry73
Har ni alltid haft problem, eller började det plötslig.
Har du försökt att rikta antennen?

En möjlig anledning är att träd växer och blir allt högre, och därmed skuggar signalen.
En annan anledning kan vara att förstärkaren gick sönder, eller så kan vinden ha vridit antennen något.

harry73 skrev:
Har ni alltid haft problem, eller började det plötslig.
Har du försökt att rikta antennen?

En möjlig anledning är att träd växer och blir allt högre, och därmed skuggar signalen.
En annan anledning kan vara att förstärkaren gick sönder, eller så kan vinden ha vridit antennen något.
Vi har haft problem så länge vi har ägt stugan. Vintertid har bara SVT1 och SVT2 fungerat, medans på sommaren har bara TV4 fungerat konstigt nog :x

Skogen har snarare krympt då det har avverkats (dock inte åt det håller vi har antennen) samt gallrats.

Skulle utan tvekan köpt ny antenn och kabel.
Bäst signal får du oftast med en riktantenn men i skogiga områden brukar gitterantenner rekommenderas.
Valet i sig är svårt utan att ha sett vad du har i vägen till sändarna. Är det helt fri sikt (ta ut riktning med kompassen o undersök) så hade jag gått på en riktantenn, annars en gitterantenn.
Box är svårt också; helt ny är det troligen via Boxer, annars finns det säkerligen många begagnade på t.ex Blocket nu när alla börjar få fiber runtom i landet. Sagem har alltid fungerat bra för mig. Vilken du ska ha beror på vad du har för ingångar på TV, HDMI är ju alltid bäst i dagsläget.

• Gilla
maah
  • Laddar…
Tack för svaret, jag får börja med att kolla vilken sändare som verkar ligga bäst till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.