Byggahus.se
Jag vill gärna börja med hemautomation, i 1a hand tända/släcka lampor med astrour. Så småningom vill jag kanske bygga ut till roligare funktioner som att sätta upp rörelsedetektor i brevlådan och få notis när det kommer brev, som jag läste någon hade i sin tråd, eller annat kul och påhittigt. Har nyligen avbeställt larmet, kanske kan ersätta det med hemautomation även om det inte är helt tillförlitligt, åtminstone med dörrsensorer.

Just nu kontrollerar jag bara lampor inomhus via fjärrkontroll (https://telldus.com/p/fjarrstrombrytare-med-fjarrkontroll/).

Beställde Telldus Tellstick Znet Lite v2 men har ångrat mig redan innan jag fått paketet, efter att ha läst kritiska trådar om att den ska utgå pga protokollbyte till zigbee.

Vad ska jag välja för system, vilka är aktuella, kostnadsvänliga? Zigbee, zwave, 433 MHz?? Räckvidden viktigt (modern villa 2 vån med tegelvägg och vill även kunna styra julslingorna utomhus). Gärna styra allt från en gemensam app. Kan tänka mig installera puckar bakom knappar, antingen själv, eller om för krångligt, med hjälp av elektriker. Definitivt ingen anhängare av röststyrning.

Tar gärna emot era synpunkter, vad man ska tänka på, etc.

Tack för hänvisning!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.