Byggahus.se
Hej! Har en gräsmatta delad på två "zoner" a' 1300km2. Klarar man sig på en robotgräsklippare som är för upp till 1500km2 (typ jobba på olika delar olika dagar???) eller måste man upp till en för 3000km2 ändå?
 
H Hellind skrev:
Hej! Har en gräsmatta delad på två "zoner" a' 1300km2. Klarar man sig på en robotgräsklippare som är för upp till 1500km2 (typ jobba på olika delar olika dagar???) eller måste man upp till en för 3000km2 ändå?
1300 m2 är hanterbara storlekar. Som start kan du ju kolla på Husqvarnas hemsida, dom har en funktion där du ritar in din tomt och sedan väljs en passande maskin ut.
 
Klipparnas specade kapacitet är om de kör 24/7. Sedan är det avhängigt om det faktiskt är gräs som växer i gräsmattan, vilken typ av gräs, hur mycket gödsel du slänger på, hur komplex tomten är osv.

En klippare som är specad 1500m2 kommer i ditt fall förmodligen inte att räcka till. Den kanske gör det, men då kommer den att behöva köra dygnet runt, alla dagar i veckan. Jag själv föredrar att ha en som är specad i överkant, för då kan jag lätt tillåta mig att inte ha den igång 24/7. Vi klipper inte på natten och kan lätt låta klipparen stå en eftermiddag om vi har grejor på gång i trädgården osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.