Byggahus.se
Jag håller på och bygger ett plank och tänkte vara ordentligt och använda vagnsbult istället för franskt träskruv. Men ser nu att bultarna bara kommer att snurra eftersom det fyrkantiga på skallen inte kommer komma ner i träet. Vad hade ni andra gjort? Vagnsbultarna är 8*120.

En vagnsbult med fyrkantigt huvud som inte sjunker in i träet på ett plank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vanlig galvad bult och bricka
 
  • Gilla
S_B_O och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Vagnsbulten på bilden är galvaniserad, för att ha ett bra rostskydd för utomhusbruk behöver du använda varmförzinkat(vfz).

Sexkantsskruv M10x120 delgängad Vfz är alltså vad du söker. Eller M12 beroende på håldiameter i plintjärnet.
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Vanlig galvad bult och bricka
Bult blir svårt att använda då den saknar gänga, en skruv fungerar mycket bättre. ;)
Och det är varmförzinkat eller möjligen rostfritt som gäller. Galvat kommer ganska snabbt att rosta.
 
  • Gilla
bara en sån sak
  • Laddar…
Problemet med genomgående är att pricka hålet på andra sidan.
Då är det enklare med Fransk-skruv. skruva ena sidan, rikta, skruva andra sidan.

Protte
 
Nu kanske du har färdiga hål i järnet men annars ska hålet vara något mindre än fyrkanten på vagnskruven. Sen slår man fast skruven i järnet så snurrar den inte med.
 
S S_B_O skrev:
Men ser nu att bultarna bara kommer att snurra eftersom det fyrkantiga på skallen inte kommer komma ner i träet.
Om du använder vanliga muttrar och en mutterdragare så har jag väldigt svårt att se att det skulle kunna vara ett problem.
Har du provat? borde räcka att hålla fingret på skruven.
 
Vagnsbulten på bilden ser som nån säger ut att bara vara galvad = den kommer att börja rosta ganska omgående.
Byt till varmförzinkad!
 
Tack för alla synpunkter! Jag kommer byta till varmförzinkade sexkantsskruvar 10x120 imorgon. Är lite "orolig" över det där med att pricka hålet rakt igenom stolpen, men jag tänkte ge mig på att försöka. Bland annat uppmuntrad av ett annat inlägg här i forumet. Tar gärna emot tips även på det området

Skärmdump från byggforum där en användare delar instruktioner för montering av vagnsbultar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
R roli skrev:
Bult blir svårt att använda då den saknar gänga, en skruv fungerar mycket bättre.
Skriver man sexkantsskruv så fattar ingen...:rofl:
 
tommib
Vad sägs om att dra vagnsbulten från andra hållet?
 
S S_B_O skrev:
Tar gärna emot tips även på det området
Jag tycker att det blir lite lättare att få till ett bra hål om man borrar typ 60% igenom från ena hållet med ett borr som har ca halva diametern av det härdiga hålet och sedan från andra hållet. Då har man ett ”pilot” hål som förhoppningsvis möts på mitten. Om det inte gör det exakt så har man möjlighet att justera när man borrar helt igenom med nästa borrstorlek som jag brukar välja någonstans mitt emellan färdig diameter och den som manuset borrade med. Det klenare håldiametern styr då nästa borr till viss del samtidigt som man kan kompensera om man behöver. Till sist borrar man det slutliga hålet som jag brukar göra 0,5-1 mm större än den skruvdiameter som jag skall montera, ju tajtare desto bättre. Så här brukar jag göra när jag monterar genomgående skruv med mutter i stolpskor, plintjärn eller andra metalldelar. Och för det mesta blir hålet perfekt när man ”delborrar” med olika diametrar innan den slutliga. De gånger som har blivit lite sämre är då man har stött på en kvist eller liknande i stolpen.
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Bult blir svårt att använda då den saknar gänga, en skruv fungerar mycket bättre. ;)
Och det är varmförzinkat eller möjligen rostfritt som gäller. Galvat kommer ganska snabbt att rosta.
Vad är problemet med att den rostar?
Är godset tillräckligt grovt håller det väl hundra år även om det blir lite ytrost
 
R roli skrev:
Jag tycker att det blir lite lättare att få till ett bra hål om man borrar typ 60% igenom från ena hållet med ett borr som har ca halva diametern av det härdiga hålet och sedan från andra hållet. Då har man ett ”pilot” hål som förhoppningsvis möts på mitten. Om det inte gör det exakt så har man möjlighet att justera när man borrar helt igenom med nästa borrstorlek som jag brukar välja någonstans mitt emellan färdig diameter och den som manuset borrade med. Det klenare håldiametern styr då nästa borr till viss del samtidigt som man kan kompensera om man behöver. Till sist borrar man det slutliga hålet som jag brukar göra 0,5-1 mm större än den skruvdiameter som jag skall montera, ju tajtare desto bättre. Så här brukar jag göra när jag monterar genomgående skruv med mutter i stolpskor, plintjärn eller andra metalldelar. Och för det mesta blir hålet perfekt när man ”delborrar” med olika diametrar innan den slutliga. De gånger som har blivit lite sämre är då man har stött på en kvist eller liknande i stolpen.
Tack för den utförliga beskrivning! Jag ska absolut använda mig av den tekniken.
 
R roli skrev:
Jag tycker att det blir lite lättare att få till ett bra hål om man borrar typ 60% igenom från ena hållet med ett borr som har ca halva diametern av det härdiga hålet och sedan från andra hållet. Då har man ett ”pilot” hål som förhoppningsvis möts på mitten. Om det inte gör det exakt så har man möjlighet att justera när man borrar helt igenom med nästa borrstorlek som jag brukar välja någonstans mitt emellan färdig diameter och den som manuset borrade med. Det klenare håldiametern styr då nästa borr till viss del samtidigt som man kan kompensera om man behöver. Till sist borrar man det slutliga hålet som jag brukar göra 0,5-1 mm större än den skruvdiameter som jag skall montera, ju tajtare desto bättre. Så här brukar jag göra när jag monterar genomgående skruv med mutter i stolpskor, plintjärn eller andra metalldelar. Och för det mesta blir hålet perfekt när man ”delborrar” med olika diametrar innan den slutliga. De gånger som har blivit lite sämre är då man har stött på en kvist eller liknande i stolpen.
Var precis ute och provade metoden på en provbit. Det gick tillräcklig bra (tillräcklig lite dåligt) för att jag ska våga mig på att prova metoden i skarpt läge.

Undrar dock om du även har något bra tips på att få stolparna raka? Ska man först rikta ena plintjärnet så det är helt lodrätt och sedan utgå från att stolpen kommer hålla sig efter det? För det blir ju lite att plintjärnen drar ihop sig eftersom det är några millimeter bredare än stolpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.