8 925 läst ·
17 svar
9k läst
17 svar
Vägghängd toa
Sida 1 av 2
De blir nog en vägghängd toalett och vi har fastnat för en gustavbergare, den är endast 38cm bred och det är bra då vi har ett litet badrum.
Är det nån som har den eller kan tipsa om nån annan smal i bra kvalite?
Den vi kollat på heter Gustavsberg triomont xs wc-paket
Är det nån som har den eller kan tipsa om nån annan smal i bra kvalite?
Den vi kollat på heter Gustavsberg triomont xs wc-paket
RSK nummer är alltid bättre 
Personligen, och detta är min egna personliga åsikt är att inbyggd cistern är skit, oavsett märke. Se till att ha ett riktigt tätskikt och skvallerrör till våtrum så en läcka upptäcks dirket utan skador. Se också till att den går att byta.
Vi var på en sådan läcka från en cistern och det blev en rejält dyrare historia för dessa kunder än vad de väntat sig.
Ska ni ha vägghängd toa rekommenderar jag:
http://www.ifo.se/?id=290&ProductID=25655
Personligen, och detta är min egna personliga åsikt är att inbyggd cistern är skit, oavsett märke. Se till att ha ett riktigt tätskikt och skvallerrör till våtrum så en läcka upptäcks dirket utan skador. Se också till att den går att byta.
Vi var på en sådan läcka från en cistern och det blev en rejält dyrare historia för dessa kunder än vad de väntat sig.
http://www.ifo.se/?id=290&ProductID=25655
De lät ju inte så bra.
Är det vanligt att dom läcker, är dom dåligt konstruerade?
Är det vanligt att dom läcker, är dom dåligt konstruerade?
Vanligt ska jag inte säga men de är ett rent h*lvete att byta om man inte tänkt till från början. Tanken är dessutom att de ska byggas in. Kan vara att jag är yrkesskadad men jag undviker sådana, nu senast "tvingade" jag svärföräldrarna att ta en sådan som jag länkade istället för en sådan modell ni tittat på. De är nöjdaBeginner80 skrev:
Ville bara ge en synpunkt från en annan synvinkel.
I förra lägenheten så satte vi in en IDO, tror jag den hette, och den funkade kanon. Har dock inte koll på hur bred den var.
När det gäller att bygga in den så valde vi att göra en bänkskiva som monterades ovanpå och var löstagbar för att underlätta service. Visserligen skulle allt kunna göras genom spolknappen enligt instruktionerna, men vi valde att inte chansa. I nuvarande huset har vi samma lösning och jag kan personligen inte tänka mig att gå tillbaka till en icke-inbyggd variant.
Sent from my GT-I9100 using Byggahus
När det gäller att bygga in den så valde vi att göra en bänkskiva som monterades ovanpå och var löstagbar för att underlätta service. Visserligen skulle allt kunna göras genom spolknappen enligt instruktionerna, men vi valde att inte chansa. I nuvarande huset har vi samma lösning och jag kan personligen inte tänka mig att gå tillbaka till en icke-inbyggd variant.
Sent from my GT-I9100 using Byggahus
När jag sist pratade med kundservice på Ifö så rekommenderade han inte en vägghängd toalett där cisternen är inbyggd i väggen just för att det är svårt att serva och byta ut detaljer. Läckor är inte vanliga men när de inträffar så tar det ibland tid innan de upptäcks. Han ansåg att vägghängda passar bättre till industri och större toaletter där man kan riva utan det ställer till större problem vid eventuella problem.
Bäst är att fråga rörmokaren/firman som skall göra jobbet, de kan säkert ge sin syn på modellens för och nackdelar.
Bäst är att fråga rörmokaren/firman som skall göra jobbet, de kan säkert ge sin syn på modellens för och nackdelar.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ursäkta en kanske korkad kommentar:Beginner80 skrev:
Vad spelar det för roll hur bred mojängen är?
Användarens akterkastell är väl ändå oftast bredare än mojängen.
Så om inte användaren får plats, så hjälper det väl föga att mojängen är smal?
Det är väl ingen idé att sätt in en mojäng som bara små barn kan använda?
Kanske har varit otydlig men det blir ingen inbyggt utan dom får sätta tätskickt, kakel och klinker sen köper jag en sån ställning som man sätter framför väggen.
Jag vill ha en smal ställning pga att badrummet bara är 2.25 brett och där ska få plats toa, handfat och duschdörrar
Jag vill ha en smal ställning pga att badrummet bara är 2.25 brett och där ska få plats toa, handfat och duschdörrar
Då blir det ju inbyggt? Eller har du tänkt ha ställningen synlig i rummet?Beginner80 skrev:
Om vi ska ha vägghängd(a) toalett(er) hemma så ska det bli med utvändig cistern som tex den du länkar till, kommer aldrig att montera inbyggd cistern. Man får alltid någon/några gånger under toalettens livstid problem med spolmekanismen mm.sj6 skrev:RSK nummer är alltid bättre
[länk]
En av nackdelarna med vägghängd toa (oberoende av var cisternen sitter) är att väggen är tvungen att vara tjockare än med golvmodell, vägghängd kräver minst 110 mm fritt innermått i väggen medans golvmodellen inte kräver något mått, väggtjockleken blir i praktiken ungefär dubbelt så tjock med vägghängd toa än med golvmodell (150mm kontra 70-90mm).
Det varnas om att använda inbyggd cistern pga svårigheter att serva, byta grejor samt läckagerisk. Om man använder typ en sådan här cistern http://biltema.se/ProductImages/88/large/88-303_l.jpg vad är det som är svårt/risk då ??
All service görs ju från den åtkomliga luckan på framsidan. Man kommer ju inte åt bättre för att man har en lös cistern ?
Var kan en sådan här börja läcka ?
Ni som har stött på läckande inbyggda cisterner, vad exakt har varit problemet ?
All service görs ju från den åtkomliga luckan på framsidan. Man kommer ju inte åt bättre för att man har en lös cistern ?
Ni som har stött på läckande inbyggda cisterner, vad exakt har varit problemet ?
Tätbälgen i botten är fortfarande svår att komma åt, men det finns vanliga golvmodeller som är väldigt svåra att komma åt bälgen på pga litet hål.largab skrev:Det varnas om att använda inbyggd cistern pga svårigheter att serva, byta grejor samt läckagerisk. Om man använder typ en sådan här cistern [länk] vad är det som är svårt/risk då ??
Min personliga åskikt är att man självklart ska ha en hägghängd toa med inbyggd cistern, (på insidan av tätskiktet såklart och med skvallerrör).
Fördelen är att det är snyggare och lättstädat
Nackdelar kan jag inte se några.....
Om den nu skulle börja läcka eller gå sönder och man inte kan laga den genom serviceluckan så är det ju bara att knacka ner inbyggnaden, laga toan och återställa väggen igen. Inget jättejobb direkt och tätskiktet påverkas inte.
Jag oroar mig mer för att få en vattenläcka i köket där jag varken har tätskikt eller golvbrunn.
Fördelen är att det är snyggare och lättstädat
Nackdelar kan jag inte se några.....
Om den nu skulle börja läcka eller gå sönder och man inte kan laga den genom serviceluckan så är det ju bara att knacka ner inbyggnaden, laga toan och återställa väggen igen. Inget jättejobb direkt och tätskiktet påverkas inte.
Jag oroar mig mer för att få en vattenläcka i köket där jag varken har tätskikt eller golvbrunn.
Vårt badrum är endast 130x190 cm och nu nör vi gör om det kommer vi att sätta in Geberit Duofix med Duravit Starck 3 Compact. Den är 360 bred och 475 djup. Mycket mindre än det går nog inte att få utan att det blir problem.
Geberit Duofix 112 - RSK 8097668
Geberit Spolknapp Sigma20 vit/mattkrom RSK 7972279
Duravit Starck 3 Compact Vägghängd toalett med dolt montage RSK 7789314
Duravit Starck 3 WC-sits softclose RSK 7966680
Geberit Duofix 112 - RSK 8097668
Geberit Spolknapp Sigma20 vit/mattkrom RSK 7972279
Duravit Starck 3 Compact Vägghängd toalett med dolt montage RSK 7789314
Duravit Starck 3 WC-sits softclose RSK 7966680
Geberits standardfixturer är 50 cm breda, men de har en smal modell som är 42,5 cm.Beginner80 skrev: