I koppar finns det dimension 12 och 11 så du får nog mäta en gång till, 11 är en gammal dimension.
Är det 12 rör så behövs ingen förminskning. Då ska du ha en bricka till 12 rör sen sätter du bara en vinkel i brickan 15xR10 så skruvar du bara på slangen där.

Krilleman
jerwes skrev:
I koppar finns det dimension 12 och 11 så du får nog mäta en gång till, 11 är en gammal dimension.
Är det 12 rör så behövs ingen förminskning. Då ska du ha en bricka till 12 rör sen sätter du bara en vinkel i brickan 15xR10 så skruvar du bara på slangen där.
Jodå, denna väggbricka är endast till för 15mm kopplingar, så förminskning behövs!

Monteringsanvisning

Du behöver komplettera med en 15xR10 vinkel med RSK 1947838 för att din slang med lekande mutter ska passa. Mutter och kona ska du kasta så passar denna änden direkt i brickan med förminskningen innanför.

Slangens lekande mutter har alltså ca 15mm invändigt i gängan = 10 gänga (3/8")

På frågan om 11 eller 12 får du kontrollmäta runt hela röret och gärna på båda rören. Båda dimensionerna finns. Men eftersom det ser ut att vara en 12mm mutter du har på bilden så är det alltså med största sannolikhet 12mm rör du har. Det borde stå 12mm tryckt på den befintliga kromade muttern!

Observera kapmåttet i monteringsanvisningen. Alltså det mått som behövs på rakröret utan kopplingen! Därför är det även av vikt att röret sitter fast i väggen så inte röret glider ur förmisnkningen när du drar muttern på väggbrickan.

Glöm inte stödhylsor!

Ja det är möjligt att den brickan är till 15 rör men det jag menade var att om det är ett 12 mm rör så finns det en bricka för det och då behöver man inte förminskningen.

Ja jag som yrar blir ju samma sak, sent på kvällen :)

Tack, då var det ungefär som jag trodde, dvs att jag behöver en koppling med yttergängor för att få ihop pusslet.

Men jag förstår fortfarande inte hur förminskningen ska anslutas. Den passar som sagt med sin fasning i väggfästets fasning, men hålet som då går bakåt mot rören i väggen är ju bara 8 mm stort. I andra änden hade dock ett 10 mm rör passat. Hur förminskningen ska anslutas framgår inte av montageanvisningen.

Det låter ju onekligen som att du har fått en 15x8 förminskning. Står det skrivet någon märkning på förminskningen?

Ska kolla påsen. Inte kollat än. Vet inte vad jag ska skylla på
:D

Och annan fråga: Måste kopplingen med yttergängor vara vinklad? Jag har två som passar som är raka...

Nu har jag kollat. På påsen står det: 10 st 15x10 men den hade också ett litet hål. Så den har väl varit tom och fyllts på med två 15x8. Trevligt. Jag ringde och förklarade att både de och jag har gjort (mätt) fel. Så nu skickar de två 15x12 kostnadsfritt. Börjar se ljuset i tunneln

krilleman_215 skrev:
...Du behöver komplettera med en 15xR10 vinkel med RSK 1947838 för att din slang med lekande mutter ska passa. Mutter och kona ska du kasta så passar denna änden direkt i brickan med förminskningen innanför....
Konstigt, hittar inte den kopplingen på Vatettes hemsida?? Där finns bara 15xG1/2. Däremot finns 15xG3/8 i rakt utförande (RSK 1946989). Konstigt...

zingo skrev:
Nu har jag kollat. På påsen står det: 10 st 15x10 men den hade också ett litet hål. Så den har väl varit tom och fyllts på med två 15x8. Trevligt. Jag ringde och förklarade att både de och jag har gjort (mätt) fel. Så nu skickar de två 15x12 kostnadsfritt. Börjar se ljuset i tunneln
:thumbup:

Krilleman
Manitoba skrev:
Konstigt, hittar inte den kopplingen på Vatettes hemsida?? Där finns bara 15xG1/2. Däremot finns 15xG3/8 i rakt utförande (RSK 1946989). Konstigt...
Nej där verkar den inte finnas med. :x

Men i senaste utgåvan av deras katalog så finns den!

Vatette20141208.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frågan kvarstår: Varför en 15xR10 i vinkel?
Går det inte bra med en rak?

Det går lika bra med en rak, men en vinkel ger ju en mer "slimmad" installation. Spelar det ingen roll så kör på en rak!

krilleman_215 skrev:
Observera kapmåttet i monteringsanvisningen. Alltså det mått som behövs på rakröret utan kopplingen! Därför är det även av vikt att röret sitter fast i väggen så inte röret glider ur förmisnkningen när du drar muttern på väggbrickan
Detta förstår jag inte. Hela problemet går ju ut på att rören inte sitter fast i väggen, utan går att dra in och ut med ett spel på några centimeter. Tanken med väggfästena är att låsa detta spel. Är det inte det som blir resultatet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.