Byggahus.se
E
Spontanköpte ett växthus för ett par veckor sedan. Orkade inte sätta upp det själv så beställde monteringshjälp och fixade grunden i form av en förlängning av vår altan.

Nu har installatören varit här, och jag är besviken på utfört jobb samt orolig för att det blåser bort i höst. Efterklok som jag nu är så kanske man borde kört med rejäla plintar?

Frågan är om det räcker med de stenplattor som ligger, eller om det bör förstärkas, och isf hur?
 
  • Stommen till ett växthus på plattor, ofärdigt, soligt, grönt, byggarbetsplats i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit dörr- eller fönsterram nedre del, fäst i grå stenplattor med metallbeslag. Skugga och solbelyst yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit metallram vid övergång mellan betongplattor och sandig mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det beror nog mest på var växthuset står, står det vindskyddat så är det nog lugnt. Står det öppet i den normala vindriktningen kan det väl ta.

Annars kan du lossa på skruvarna, dra undan plattan, gräv och gjut. Eller lyft upp växthuset på tryckimpregnerade reglar, slå ner 16 mm snett så långt det bara går och fäst mot träsyllen med spikband eller plåt.
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
E
Tack!

Kom fram till idag att vi kommer sätta beslag invändigt också i de stora plattorna.
 
E enoch85 skrev:
Spontanköpte ett växthus för ett par veckor sedan. Orkade inte sätta upp det själv så beställde monteringshjälp och fixade grunden i form av en förlängning av vår altan.

Nu har installatören varit här, och jag är besviken på utfört jobb samt orolig för att det blåser bort i höst. Efterklok som jag nu är så kanske man borde kört med rejäla plintar?

Frågan är om det räcker med de stenplattor som ligger, eller om det bör förstärkas, och isf hur?
Blåser det redigt tror jag plattorna kan lyfta. Förankra i jorden eller i fler plattor. Rent generellt tycker jag dock folk överarbetar sina växthus; man behöver inte markarbete för 50k för att smälla upp ett växthus för 15k.
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.