Byggahus.se
Bygger 1-plansvilla och kommer installera FTX-system. I kitet jag har köpt följer 50 mm strumpa med som isolering för till- och frånluft. Är det värt att köpa till ytterligare 50 mm för cirka 5 000 kronor? Räknar man hem det över tid? Känslan säger ja, men jag kan inte räkna mig fram till nyttan.

Tacksam för svar
 
Omöjligt att svara på, mer info behövs.

Var i landet bor du?
Hur många meter kanal?
Vad har du för uppvärmningskälla?
 
Det är cirka 45 meter kanal totalt. Bor mitt i landet på östkusten, Söderhamn. Rören kommer gå genom kallvinden. Luft-vatten med golvvärme. Cirk 500 mm lösull på vinden. Ytterväggar cirka 300 mm isolering.
 
A
Har du sprutat lösull ännu? Om inte så räcker det gott och väl med 50mm och rören placerade i lösullen.
 
Magnus E K
Isoleringstjocklek funkar inte nödvändigtvis som antal watt i stereon eller GHz i datorn, mer är inte alltid bättre. Låt vinden få lite värme. (Dessutom när det är ett runt rör går det åt mer än dubbelt så mycket för att dubbla tjockleken.)
 
Tack för input. Har funderat på 50 mm och dra rören lösullen, inser att det skulle isolera rören en hel del.

Kanske ingen dum idé att åtminstone lite värme läcker ut, som sagt? Är lite nojig över mögel på vinden.
 
Hej, 30mm är tillräckligt i varma utrymmen och minst 80mm eller lösull är ett måste vid kallutrymmen ex. kallvindar.
 
H håbbe1961 skrev:
Hej, 30mm är tillräckligt i varma utrymmen och minst 80mm eller lösull är ett måste vid kallutrymmen ex. kallvindar.
På vilket sätt är det ett måste? Jag tänker också att det vore bra för energiförbrukningen givetvis men Flexit (tillverkaren av ventilationsaggregatet) anger minst 50 mm i sina monteringsinstruktioner. Luftbutiken skickar med 50 mm som standard (köpt kit därifrån). Visserligen rekommenderar också luftbutiken 80 mm, men jag skulle gärna höra argumenten mer ingående.

Finns det mätningar som visar att man i ett ”normalhus” (definierad storlek, isolering etc) tjänar 1-2-3 tusen per år i minskad energiförbrukning, ja, då känns 5000 kronor väldigt väldigt billigt för 100 mm isolering. Skiljer det enstaka 100-lappar per år är det mer
på gränsen. Det är den frågan jag står med.
 
Det viktiga med FTX är att frånluften isoleras då den ligger i kallutrymme där påverka från utetemperatur är stor annars så får man ingen verkningsgrad på värmeåtervinningen eller åtminstone klart begränsad beroende på kanallängder. När jag gjorde vent.ritningar även åt luftbutikens kunder under 1 år så kom jag fram till att efter lång research att branschpraxis var snarade 100mm men att det var lättare att finna en 80mm lamellmatta/nätmatta i deras butikssortiment. Har du stor påverkan från ute temp i kanalutrymme så satsa på för stort hellre än litet annars försvinner vitsen med FTX. Lösull ca 400mm funkar bra och är billigast. Kanaler i normal rumstemp så 30mm räcka. Strumpor kan vara enklare att montera där schakt finns och svårt att komma åt men klart dyrare.
 
H håbbe1961 skrev:
Det viktiga med FTX är att frånluften isoleras då den ligger i kallutrymme där påverka från utetemperatur är stor annars så får man ingen verkningsgrad på värmeåtervinningen eller åtminstone klart begränsad beroende på kanallängder. När jag gjorde vent.ritningar även åt luftbutikens kunder under 1 år så kom jag fram till att efter lång research att branschpraxis var snarade 100mm men att det var lättare att finna en 80mm lamellmatta/nätmatta i deras butikssortiment. Har du stor påverkan från ute temp i kanalutrymme så satsa på för stort hellre än litet annars försvinner vitsen med FTX. Lösull ca 400mm funkar bra och är billigast. Kanaler i normal rumstemp så 30mm räcka. Strumpor kan vara enklare att montera där schakt finns och svårt att komma åt men klart dyrare.

Jag har ju fått med 50 mm strumpa så tanken var att köpa ytterligare 50 mm strumpa med 200 mm innerdiameter. Men man kanske kan dra en nätmatta utanpå strumpan? Inga rör med strumpa ska väl kondensera på utsidan så det spelar väl egentligen ingen roll vilken isolering man drar utanpå rören. Men jag tänker att det bör vara lika viktigt att isolera tilluften lika mycket, annars kyls ju dessa också ned. Givetvis bättre att isolera frånluften 100 och tilluft 50, men 100 + 100 blir ju bättre.

Det skulle gå att vinkla ned rören i lösullen. Men aggregatet kommer stå på vinden och anslutningarna är ovanpå aggregatet och det är inte ritat några böjar (frågade om att dra i lösullen men fick svävande svar). Men kan man på eget bevåg direkt vinkla ned rören för till- och frånluft ned i lösullen? Det innebär ju att ljuddämparna hamnar lite längre ifrån aggregatet också, vet inte om jag törs göra en sådan ändring.
 
När det gäller "vanlig isolering" så ger fysikens lagar att en fördubblad tjocklek halverar värmetransporten (förlusten).

När det gäller rör så är det inte lika enkelt. Om du ökar isoleringens tjockleken till det dubbla, så ökar du också diametern på det yttre skalet, som kyler. Om ex. diametern ökar till det dubbla, så är det en 3ggr större yta som kyler.

Det ger en förbättring, men inte lika stor som man kanske tänker sig.
 
Paroc har ett väldigt enkelt beräkningsprogram där man kan se vad som händer vid olika isolertjocklekar.
Även om det inte är deras prylar du har köpt är principen densamma. Vill du vara extra noggrann kan du jämföra lambdavärdet, isoleringens värmekonduktivitet d v s hur väl det leder värme (med andra ord är ett lägre värde bättre än ett högt när man pratar isolering).
https://www.paroc.se/koncept/paroc-calculus

När det kommer till isolering av VVS-prylar gör den första isoleringen enorm skillnad, att öka isoleringen förbättrar värdet men slår inte igenom alls lika mycket på energiförlusten.

Att isolera dina kanaler med 50mm och förlägga dem i lösullen låter som en förträfflig idé. De tillkommande böjarna kommer inte påverka tryckfallet nämnvärt och de kanalbitarna som hamnar ovan lösullen kommer inte heller påverka systemet nämnvärt. Det är dock viktigt att inte slarva med isoleringen, en liten blank yta slår väldigt hårt.

Att isolera invändigt i huset som någon föreslår förstår jag inte alls vitsen med om det inte är stora temperaturdifferenser mellan omgivande- och medietemperatur.
 
Anpassa dragning efter bästa och billigaste isoleringen . Påverkar ej flöden alls om man håller sig till samma dimension och ungefärliga längder
 
H hempularen skrev:
När det gäller "vanlig isolering" så ger fysikens lagar att en fördubblad tjocklek halverar värmetransporten (förlusten).

När det gäller rör så är det inte lika enkelt. Om du ökar isoleringens tjockleken till det dubbla, så ökar du också diametern på det yttre skalet, som kyler. Om ex. diametern ökar till det dubbla, så är det en 3ggr större yta som kyler.

Det ger en förbättring, men inte lika stor som man kanske tänker sig.
Okej, låter rimligt! Vad jag har läst mig till så börjar nyttokurvan plana ut ganska ordentligt efter cirka 100 mm isolering när det gäller ventilation. I en jämförelse med andra tjocklekar givet allt annat lika. Frågan är ju var på kurvan jag befinner mig. Förväntar mig ingen uträkning
D jonas_t skrev:
Paroc har ett väldigt enkelt beräkningsprogram där man kan se vad som händer vid olika isolertjocklekar.
Även om det inte är deras prylar du har köpt är principen densamma. Vill du vara extra noggrann kan du jämföra lambdavärdet, isoleringens värmekonduktivitet d v s hur väl det leder värme (med andra ord är ett lägre värde bättre än ett högt när man pratar isolering).
[länk]

När det kommer till isolering av VVS-prylar gör den första isoleringen enorm skillnad, att öka isoleringen förbättrar värdet men slår inte igenom alls lika mycket på energiförlusten.

Att isolera dina kanaler med 50mm och förlägga dem i lösullen låter som en förträfflig idé. De tillkommande böjarna kommer inte påverka tryckfallet nämnvärt och de kanalbitarna som hamnar ovan lösullen kommer inte heller påverka systemet nämnvärt. Det är dock viktigt att inte slarva med isoleringen, en liten blank yta slår väldigt hårt.

Att isolera invändigt i huset som någon föreslår förstår jag inte alls vitsen med om det inte är stora temperaturdifferenser mellan omgivande- och medietemperatur.

Tack för bra info! Låter som en vettig lösning. Jag gissar att jag kommer få instruktioner för injustering av flöden från luftbutiken, dessa ska alltså inte påverkas av böjarna i en sådan utsträckning att injusteringsvärdena behöver uppdateras?
 
H håbbe1961 skrev:
Anpassa dragning efter bästa och billigaste isoleringen . Påverkar ej flöden alls om man håller sig till samma dimension och ungefärliga längder
Jag kommer få lägga till 2 90 gr böjar och cirka 1 meter rör för frånluft och 1 meter rör för tilluft
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.