Byggahus.se
Nefrums Nefrums skrev:
Var och hjälpte syrran flytta in i ett 60-tals hus. Ojordade uttag i alla rum utom kök och badrum.
Jag fick till uppgift att plocka ner ett trasigt badrumsskåp. Det hade integrerad belysning och ett jordat uttag.
Två vita sladdar kom ut ur väggen och var inkopplade, ingen jord.
Huset saknade även jordfelsbrytare.

Vi kom fram till att det behövs en fullständig elsanering av hela huset.
Förutom det jordade uttaget så låter det helt normalt? Var det inte ett "rakuttag"?
 
Nefrums Nefrums skrev:
Skulle tagit en bild, där fanns en skruvplint med tre trådar i "rätt" färger ut till uttaget, men inkommande var där bara två. Ingen trafo till uttaget, men en 12 transformator till ett par g4 halogen spottar.
Och det var inte det ända som var lite udda med elen i det huset. ;)
Nefrums Nefrums skrev:
Skulle tagit en bild, där fanns en skruvplint med tre trådar i "rätt" färger ut till uttaget, men inkommande var där bara två. Ingen trafo till uttaget, men en 12 transformator till ett par g4 halogen spottar.
Och det var inte det ända som var lite udda med elen i det huset. ;)
Då är det ett modernare skåp än 60-tal. Det borde finnas jord fram. annars rent generellt så är belysning ojordad även i badrum när det gäller 60-tal och långt senare.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Jag har också sett många gamla badrumsskåp...dock aldrig med jordat uttag och galvanisk skyddstrafo.

Försökte köpa rakapparatsuttag (med trafo) till mitt befintliga nya skåp, men jag hitta inte ens någon butik som förstod vad jag pratade om...

Sen är det ju fråga om ambitionsnivå när man skall lösa elproblem.
Vill jag sätta JFB/PSA på badrummet när husets wi-fi riter ligger på samma grupp... Då är det enklare att inte ha eluttag och ge fru och barn en lektion i att el och vatten är farligt.

Badrumsskåp med jordat uttag borde förses med varningstext typ ”Får endast användas i bostäder som skyddas med jordfelsbrytare!”
tänkte du att JFB bara skulle skydda eventuellt uttag i badrum? Då är det bra om du undviker uttag i badrum.. Risken är dock att fru och barn drar skarvsladd från annat rum när hår ska fönas.. Ädre hus så är det från ett ojordat uttag så det alternativet är betydligt sämre... Oavsett vad man "lär" sina nära och köra om el så kommer de aldrig att fatta fullt ut.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Jag tyckte det fanns ett visst pedagogiskt värde om risker med el i att inte ha ett uttag för hårtork i badrummet. (Jordat med JFB). Jag tycker inte hårtorken hör hemma på toa/badrum, men jag kanske är gammalmodig?
Vad tycker ni?

Sen upptäckte ju dottern att kompisar i nybyggda hus kan använda hårtorken i badrummet...:thinking:

Så var det regler då... Jag har uppfattat att man inte får sätta in en JFB utan att tråda om hela huset och byta till jordade uttag överallt om man skall göra det enligt dagens regler?
Precis... oavsett vad du talar om för dottern så kommer hon förr eller senare föna hår i badrummet. Du kan välja att hon gör det med skarvsladd eller med jordfelsbrytare för oavsett vad du sagt så kommer det att hända
 
hsd hsd skrev:
Det är väl bättre med jfb och jordat uttag i badrummet än att dra en skarvsladd från ett annat rum, kanske tom utan jfb
99,99% helt säkert utan JFB... Fast om routern som ligger på samma grupp som badrummet är problemet så tror jag inte att riskerna med skarvsladd riktigt "går in".... Som att man skulle lägga fönen i vatten mer eller mindre dagligen så att det verkligen störde routern... Jag har en JFB för uteström och en för inne (i ena centralen), inte ens den för ute har någonsin löst ut.
 
P petererlandsson1194 skrev:
Är du säker på att matningen kommer underifrån? Rent spontant så skulle jag själv "gissat" att den röda jorden är matning men det kan såklart vara fel. Har någon dragit om matning med att ta skärmen till jord så skulle jag kolla upp annat också i bostaden för det borde vart röd jord in i dosan också om det var original.
Hej, nej, jag är högst osäker. Det kan mycket väl vara som du säger, det var min ursprungliga gissning. Men vart ledningen ned i bjälklaget tar vägen isf har jag ingen aning om, den går inte till ngn förbrukare iaf. Skulle inte förvåna mig om den är klippt ngnstans. Hittat mer än en klippt men inkopplad kabel i huset.
 
M mangeroffe skrev:
Hej, nej, jag är högst osäker. Det kan mycket väl vara som du säger, det var min ursprungliga gissning. Men vart ledningen ned i bjälklaget tar vägen isf har jag ingen aning om, den går inte till ngn förbrukare iaf. Skulle inte förvåna mig om den är klippt ngnstans. Hittat mer än en klippt men inkopplad kabel i huset.
Om vi vänder på frågan... Vart går ledningen med den röda jorden? har du kolla på vad med som slutar funka om du skruvar ur/slår av säkring?
 
P petererlandsson1194 skrev:
Om vi vänder på frågan... Vart går ledningen med den röda jorden? har du kolla på vad med som slutar funka om du skruvar ur/slår av säkring?
Jag bor i hus byggt 1955. viss el är från byggåret men det mesta har modifierats av tidigare ägare... senaste ägare före mig var nog den "västa" sorten.. "Byggare" (snickare med enskild firma som har en "kompis" som är elektriker... såklart så fixar snickaren det där med el själv, enligt kompisens anvisningar... Har väggar som tilläggsisolerats med 70mm där doslocket döljet ett hål i gipsen... petar man undan isoleringen så finns en gammal blydosa i den ursprungliga väggen. Uttagen har fått nya dosor och slang mynnar vid den gamla dosan, tyvärr så är allt kopplat innan väggarna "skivades på" och nu om jag vill göra något så ska jag in i 80mm hål ca 8-10cm för att ens komma åt de gula torix (typ biltema) som snickaren (som gjort vad elektrikern sagt, nej inte så troligt) var för snål att göra om då. Jag har slutat att gräva och kolla saker för nattsömnens skull, kommer ändå bygga om och renovera allt.
 
P petererlandsson1194 skrev:
Jag bor i hus byggt 1955. viss el är från byggåret men det mesta har modifierats av tidigare ägare... senaste ägare före mig var nog den "västa" sorten.. "Byggare" (snickare med enskild firma som har en "kompis" som är elektriker... såklart så fixar snickaren det där med el själv, enligt kompisens anvisningar... Har väggar som tilläggsisolerats med 70mm där doslocket döljet ett hål i gipsen... petar man undan isoleringen så finns en gammal blydosa i den ursprungliga väggen. Uttagen har fått nya dosor och slang mynnar vid den gamla dosan, tyvärr så är allt kopplat innan väggarna "skivades på" och nu om jag vill göra något så ska jag in i 80mm hål ca 8-10cm för att ens komma åt de gula torix (typ biltema) som snickaren (som gjort vad elektrikern sagt, nej inte så troligt) var för snål att göra om då. Jag har slutat att gräva och kolla saker för nattsömnens skull, kommer ändå bygga om och renovera allt.
Har en nyistallerad (2011) kopplingsdosa i badrummet som han också "gjort som elektrikerna sa" med belysning, paxfläkt och golvvärme (utan JFB)... Allt gjort enligt elektrikerns anvisningar.....
Snickarn ska ha cred för att han iaf kopplat med "torix" visserligen biltemas variant men det kunde vart tvinnat med silvertejp.
 
P petererlandsson1194 skrev:
Om vi vänder på frågan... Vart går ledningen med den röda jorden? har du kolla på vad med som slutar funka om du skruvar ur/slår av säkring?
Hej igen, tror du har rätt, den röda går upp, in i en kulo som splittar till vägguttag och vidare in genom en överbyggnad på ett köksskåp. Verkar vara ngt intapetserat som kommer ut på andra sidan. Skulle kunna fortsätta mot ett hörn (svårt att se) där det går matarledning till vinden. Det trista med denna insikt är att den undre ledningen har okänd om någon funktion. Bryter ingenting i köket iaf och inte på ngt schema för övriga rum/våningar
Det var en byggare som bodde här innan med och det är mkt skit genomgående. Mkt med hemplockat material och spill. Olika dimensioner på allt virke och en ny skruvtyp i varje hål.
 
I taket i ett fikarum på en ICA. Mest komiskt är ju att personen sparat isoleringen för framtida bruk.
 
  • Ett öppet eluttag i taket med sparat kablage och isolering, under en lysrörsarmatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl bra, om man senare ångrar sig. :D
 
"Har ni åskledare?", "Nej, men vi har blixtlås!"

Tagen på en skola:
Åskledare inuti rör går bakom fasaden av en skola, utgång ovanför buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mitt i bilden så ser man alltså att nedledaren går in i ett rör, bakom fasaden för att komma ut precis ovanför buskarna. Jag är ingen expert på åskledare, men ni som är det; kan det verkligen fungera?

Och är det smart att leda in blixten innanför fasaden, särskilt som denna ju är av metall och borde fungera ganska bra med en nedledare som låg utanpå?
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
hsd
Nej det är inte smart, det kan vara en oerhörd värmeutveckling i en nerledare det är därför dn ska monteras på distanser
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.