Byggahus.se
Hej,

Har precis köpt hus med Frånluftvärmepump+elpatron och har insett att värmepumpen är helt slut och går i stort sett bara på elpatron. Man borde kalla uppvärmningen för "Direktverkande El" istället för Frånluftvärme.

Huset är besiktat men man har inte besiktat värmesystemet.

I frågelistan tillhörande köpekontraktet står följande:

"Upplysning till dig som köpare:
Om Säljaren besvarat en fråga om t.e.x. kännedom eller misstanke om fel i bostaden med ett 'nej' innebär detta ingen garanti för felfrihet. Svaren baseras alltså på vad säljaren känner till eller misstänker. Observera även att fel eller misstanke om fel som säljaren upplyst om i normalfallet ej kan åberopas av dig som köpare."

Fråga 9:

Har ni observerat eller haft anledning att misstänka brister och fel i värmesystem och ventilation, i så fall vad och när?

Svar: Nej


På omboende.se kan man läsa vad som krävs på för att det ska vara ett dolt fel:


  • Felet måste ha funnits vid köptillfället - Ja det fanns från dag 1
  • Felet ska inte ha varit upptäckbart - Om pannan körs på elpatron är det svårt att märka om det är fel på kompressorn
  • Felet ska inte ha varit förväntat - Nu i efterhand förstår vi att pannan är troligen från den dagen man byggde huset, -92/-93. Men det står ingenstans i kontraktet/bilagorna ålder på pannan.

Är detta ett dolt fel?
 
Nej, det är inte ett dolt fel.
Det är ett fel, men hur man beräknar ersättning för en 20 år gammal värmepump vill jag inte gissa något om. Den "förväntade tekniska livslängden" kan nog med fog anses passerad.
 
Ungefärlig ålder på panna, kyl, frys, spis etc. kan man ofta ganska lätt få fram med modelbeteckning och serienummer.
 
O
Tja... Frågelistan är inte mycket mer värt än ett dasspapper när det kommer till rätten.
säljaren kanske inte tycker att det är ett fel, alltså kan han inte svara att det är fel.

Det är inte dolt fel. Ett fel... Du skulle ha testat värmepumpen själv.

Varför köper man ett hus för massa pengar men tar sig inte tid och läser på innan? Det är en bättre fråga!
 
Odjuret skrev:
Tja... Frågelistan är inte mycket mer värt än ett dasspapper när det kommer till rätten.
säljaren kanske inte tycker att det är ett fel, alltså kan han inte svara att det är fel.

Det är inte dolt fel. Ett fel... Du skulle ha testat värmepumpen själv.

Varför köper man ett hus för massa pengar men tar sig inte tid och läser på innan? Det är en bättre fråga!
Ok.. Då kan man ju fråga sig varför frågelistan finns med överhuvudtaget... Visst hade vi kunnat försöka klura ut årsmodell på pumpen själva, men eftersom säljaren både skriftligt och muntligt sagt att den fungerar bra var det inget vi tänkte på direkt...
Vi har inte behövt använda värmen innan, eftersom tillträdet var mitt i sommaren har vi inte satt på elementen förrän nu.
 
Ja det här hamnar under undersökningsplikten, alltså inget dolt fel.




Odjuret skrev:
Varför köper man ett hus för massa pengar men tar sig inte tid och läser på innan? Det är en bättre fråga!
Verkar nästan vara mer regel än undantag :x
 
MB77 skrev:
Ja det här hamnar under undersökningsplikten, alltså inget dolt fel.
Vi anlitade en besiktningsman just för att slippa sådana problem. I besiktningsprotokollet nämns inget om värmesystemet. Vi som privatperson kan ju inte avgöra om en kompressor i en värmepump ska gå i 5 min eller 35 min? Finns det alltså särskilda värmepumpsbesiktningsmän man skulle ha anlitat? :)
 
Om säljaren visste att pumpen var dålig, och i stort sett bara gick på elpatronen, skulle det ändra läget?
 
  • Gilla
Emstux
  • Laddar…
Ska man undersöka helt korrekt så är en överlåtelsebesiktning bara en del.

Den bör uttökas med en del saker
Vvs besiktning
Elbesiktning
Juridisk undersökning
Teknisk undersökning av uthus
Ventilation o skorsten
Ev radonmätning
Ev vattenprov om man har eget vatten

Men sen bestämmer omständigheterna vad som är rimligt eller inte ekonomiskt, tidsmässigt etc
 
themac skrev:
Vi anlitade en besiktningsman just för att slippa sådana problem. I besiktningsprotokollet nämns inget om värmesystemet. Vi som privatperson kan ju inte avgöra om en kompressor i en värmepump ska gå i 5 min eller 35 min? Finns det alltså särskilda värmepumpsbesiktningsmän man skulle ha anlitat? :)
Om man inte själv är kunnig på att avgöra skick på tex el, vvs, ventilation, värmepumpar, skorstenar, hus konstruktioner, markarbeten, bygglov, ev planändringar osv osv får man kolla upp det med någon/några som kan/vet innan man köper hus.....
 
themac skrev:
Vi anlitade en besiktningsman just för att slippa sådana problem. I besiktningsprotokollet nämns inget om värmesystemet. Vi som privatperson kan ju inte avgöra om en kompressor i en värmepump ska gå i 5 min eller 35 min? Finns det alltså särskilda värmepumpsbesiktningsmän man skulle ha anlitat? :)
Att det inte nämns något om värdesystemet i protokollet är inget konstigt, det är sällan eller aldrig med, samma sak för el installationer, skorstenar mm. En vanlig besiktning av en villa är ganska snål, tyvärr. Den täcker bara byggnaden.
Ska man vara på det torra så är det flera olika besiktningar

Det var hemskt vad snabba ni andra var... Går vist inte så snabbt på tangenterna med pekfingervalsen ;)
 
Redigerat:
themac skrev:
Om säljaren visste att pumpen var dålig, och i stort sett bara gick på elpatronen, skulle det ändra läget?
Troligtvis inte.
 
O
Ja du frågelistan finns väl där för att mäklaren gillar papper?

Men om du tänker till...
Säljaren ska svara på frågorna om han vet om eller upplevt om något är fel... Det är väldigt svårt att kunna ge ett objektivt svar på den frågan det borde du själv kunna förstå.... Han har kanske inte upplevt att det är fel.. då svarar han nej.... Ge upp tanken på säljaren.... Vad han visste eller inte visste är svårt att bevisa och ganska oväsentligt....

Och om du hade valt att läsa på lite innan köpet istället för efter så hade du upptäckt att värmepumpen naturligtvis ingår i din undersökning.
Så vad kan man lära sig av detta?
Läs alltid på innan.
 
Redigerat:
Göran.W
Säljaren sa att den funkade och det gör den ju med för det blir väl varmt.
Sen att kompressorn inte går är en annan sak,
Dolt fel är det inte och är den 20 år är värdet typ 0 kr
Det ända man kan göra är väl att kontakta säljaren och se hur han ställer sig till det.
Har man tur kanske han kompenserar en med några kronor fast han inte behöver.
 
Jag tycker att en del inlägg i den här tråden har lite tråkig ton.

Som sagt dolt fel är det inte, och OM det hade kunnat gå som dolt fel så är värdet av pumpen efter 20 år så lågt att det skulle ändå inte bli någon ersättning.

Det man kan fundera över är om mäklaren/säljaren borde ha upplyst om att värmepumpen/ anläggningen var av äldre typ. Ibland ser man i prospekt formuleringar som "äldre oljepanna", det är en indikation till köparen att man skall räkna med ett investeringsbehov. Men jag tror inte att det finns någon skyldighet att påpeka att den är gammal.

Man kan också fundera över bes. mannens skyldigheter i det här fallet. Troligen ingick det inte i hans uppdrag att kontrollera funktionen i värmesystemet (läs noga igenom ert avtal med bes. mannen). Men jag tror att de flesta bes. män skulle ha påpekat att den var äldre. Möjligt att det kan finnas en öppning för er där.

Att pumpen faktiskt inte fungerar kan ni troligen inte räkna med ersättning för den var såpass gammal att ni borde insett investeringsbehovet och satt ert bud därefter. Men problemet är att ni inte visste att den var gammal (?). Dvs man kan hävda att ni blivit förledda att betala lite för mycket för huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.