Byggahus.se
Ok, jag gör ett försök till.

Här diskuteras alternativ till nuvarande lösning med självdrag.

Invändning gjordes mot alternativet med central fläkt i fallet när man vill öka ventilationen i köket då det ökar ventilationen i hela huset.

Min enda poäng här är att det inte är speciellt mycket värre än nuvarande lösning innan någon förändring eftersom det redan idag är så att en köksfläkt på max ventilerar hela huset. Just *det* har antagligen inte varit ett skitstort problem med nuvarande lösning och lär inte vara det i ett framtida alternativ heller. Att det inte är optimalt är ingen kioskvältare - ingen lösning förutom ftx är det.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, jag gör ett försök till.

Här diskuteras alternativ till nuvarande lösning med självdrag.

Invändning gjordes mot alternativet med central fläkt i fallet när man vill öka ventilationen i köket då det ökar ventilationen i hela huset.

Min enda poäng här är att det inte är speciellt mycket värre än nuvarande lösning innan någon förändring eftersom det redan idag är så att en köksfläkt på max ventilerar hela huset. Just *det* har antagligen inte varit ett skitstort problem med nuvarande lösning och lär inte vara det i ett framtida alternativ heller. Att det inte är optimalt är ingen kioskvältare - ingen lösning förutom ftx är det.
Tack för svar! Hur ser du på mitt förslag ovan om att både ha fläkt på skorstenen samt en separat ventilationskanal med en annan takfläkt för köksfläkten? Med de 5-6 frånluftsdon jag har / kommer ha lär väl iaf den mesta av luften åka ut ur dessa även de gånger jag kör köksfläkten på max eftersom de är på olika våningar och till viss del bakom stängda dörrar?
 
....jag vet inte. Jag tycker att forcerad ventilation på detta vis utan återvinning är knasigt. Det går inte att både uppfylla kraven på ventilation och undvika återvinning av värme i frånluften - det blir tokig driftsekonomi på detta. Så, som jag ser det kör man med fläktar i badrum, tvättstuga etc + tilluft i sovrum (eller rum i andra änden av huset) ELLER så ger man sig på FTX-spåret. Jag har svårt att värdera varianterna mellan dessa ytterligheter.

Jag ser inga uppenbara problem med dubbla fläktar som du beskriver men bäst är väl om någon projekterar detta åt dig.
 
  • Gilla
alexander___
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
.Så, som jag ser det kör man med fläktar i badrum, tvättstuga etc + tilluft i sovrum (eller rum i andra änden av huset)
Vad är fördelarna med detta vs fläkten på taket? Det är väl egentligen samma tänk, fast att fläktarna i ovan fall är mindre och fler till antalet?
 
alexander___ david__ skrev:
Vad är fördelarna med detta vs fläkten på taket? Det är väl egentligen samma tänk, fast att fläktarna i ovan fall är mindre och fler till antalet?
Ja det är ju rätt lika men med viss lokal styrning ("fuktstyrning") och jag antar att den enklaste lösningen också är lite billigare än en central fläkt
 
Desto mer jag tänker på det desto mer orolig blir jag att fläkten på taket kommer bli väl mycket dyrare än de 25k som offerten säger. Jag behöver tex få upp el på taket, dra nya frånluftskanaler från tillbyggnaden, osv.

Klurigt detta.. tack för alla svar!
 
alexander___ david__ skrev:
Tack för info! Ett par frågor:
1) Hur gjorde du med köksfläkten?
Egen kanal rakt ut. Den kräver dock brandsäker isolering. Denna fläkt går enbart när vi lagar mat osv.
2) Hur gjorde du i badrum/tvättstuga när det blir fuktigt?
Min kanalfläkt går konstant. Vi har aldrig ens imma på rutorna längre.
3) Upplever du det som att det drar?
Nja, Om man upplever att det drar i ens kåk så betyder det att man behöver sätta en fler friskluftsventiler.
Draget kommer då luften "forceras in" för fort. Den luft man "skickar ut", samma mängd kommer in genom fönster, friskluftsventiler och andra otätheter som finns i huset.
4) Hur ofta ändrar du varvtalet och varför?
Jag ändrar varvtalet vid några få gånger, Sänker den från 3 till 2 när utetemperaturen är runt 0+5. Höjer tillbaka när det är +5 ute. Kan även höja upp extra när det kommer gäster och man vill ha extra luft.
5) Har du eldstad?
Har en gammal hederlig vedspis som används då och då på vintern för att få extra värme och för att det är mysigt. Detta gör även att självdraget ökar och därför kan jag sänka fläkten för att ändå få ut tillräckligt med luft.
6) Några andra fördelar/nackdelar?
man får räkna med lite högre elräkning då kanalfläkten går 24/7. Upplever att detta funkar bra. Jag känner en enorm skillnad på kvalitén på luften i mitt hus. Har även höjt framledningstemperaturen på min jordvärmepump.


Summerar:
Jag har en kanal för frånluft. Denna tas upp från 3 ställen och sedan ut genom taket med en kanal och en kanalfläkt. Fläkten styrs av en varvtalsregulator och är konstant i drift..
De ställen som jag har satt frånluftsventiler är:
Badrum Pannrum Tvättstugan. Vid uppmätning tar jag ut ca 25L/s vid läge 2 och 35L/s vid läge 3 på min varvtalsregulator. Ljudnivå på läge 3 är att man knappt märker den när man är i badrummet. När man duschar så finns det ingen imma på spegelglas så fukten tas han om snabbt.

Köksfläkten har en egen kanal och den fläkten används enbart när vi lagar mat.

Jag har satt in 4 nya friskluftsventiler i min kåk har totalt 6.

Hade jag gjort något annorlunda så hade jag satt in EC kanalfläkt för att dom drar mindre energi men jag hade en ny fläkt liggandes så därför fick det bli den.

Isolerade ventilationsrör och värmekanaler på ett vindutrymme i en bostad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit frånluftsventil på vägg, en del av ventilationssystemet beskrivet i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsregulator på vägg med justerbar varvtalsknapp och en ansluten styrcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
alexander___
  • Laddar…
Axbard_89 Axbard_89 skrev:
1) Hur gjorde du med köksfläkten?
Egen kanal rakt ut. Den kräver dock brandsäker isolering. Denna fläkt går enbart när vi lagar mat osv.
2) Hur gjorde du i badrum/tvättstuga när det blir fuktigt?
Min kanalfläkt går konstant. Vi har aldrig ens imma på rutorna längre.
3) Upplever du det som att det drar?
Nja, Om man upplever att det drar i ens kåk så betyder det att man behöver sätta en fler friskluftsventiler.
Draget kommer då luften "forceras in" för fort. Den luft man "skickar ut", samma mängd kommer in genom fönster, friskluftsventiler och andra otätheter som finns i huset.
4) Hur ofta ändrar du varvtalet och varför?
Jag ändrar varvtalet vid några få gånger, Sänker den från 3 till 2 när utetemperaturen är runt 0+5. Höjer tillbaka när det är +5 ute. Kan även höja upp extra när det kommer gäster och man vill ha extra luft.
5) Har du eldstad?
Har en gammal hederlig vedspis som används då och då på vintern för att få extra värme och för att det är mysigt. Detta gör även att självdraget ökar och därför kan jag sänka fläkten för att ändå få ut tillräckligt med luft.
6) Några andra fördelar/nackdelar?
man får räkna med lite högre elräkning då kanalfläkten går 24/7. Upplever att detta funkar bra. Jag känner en enorm skillnad på kvalitén på luften i mitt hus. Har även höjt framledningstemperaturen på min jordvärmepump.


Summerar:
Jag har en kanal för frånluft. Denna tas upp från 3 ställen och sedan ut genom taket med en kanal och en kanalfläkt. Fläkten styrs av en varvtalsregulator och är konstant i drift..
De ställen som jag har satt frånluftsventiler är:
Badrum Pannrum Tvättstugan. Vid uppmätning tar jag ut ca 25L/s vid läge 2 och 35L/s vid läge 3 på min varvtalsregulator. Ljudnivå på läge 3 är att man knappt märker den när man är i badrummet. När man duschar så finns det ingen imma på spegelglas så fukten tas han om snabbt.

Köksfläkten har en egen kanal och den fläkten används enbart när vi lagar mat.

Jag har satt in 4 nya friskluftsventiler i min kåk har totalt 6.

Hade jag gjort något annorlunda så hade jag satt in EC kanalfläkt för att dom drar mindre energi men jag hade en ny fläkt liggandes så därför fick det bli den.
Tack! Fördelen med EC är också att man verkar kunna styra sådana med vissa Wi-Fi-dimmers, vilket gör det möjligt att automatisera hastigheten på takfläkten.

Fick du sätta en extra tilluftsventil i köket för att se till att fläkten tar luften därifrån när den går på max?

Som jag tolkar det går din köksfläkt bara då ni lagar mat, så den snurrar inte ens lite annars? Ser du något behov av en frånluftsventil i köket som sköter luftutsuget där när köksfläkten ej är på?
 
alexander___ david__ skrev:
Tack! Fördelen med EC är också att man verkar kunna styra sådana med vissa Wi-Fi-dimmers, vilket gör det möjligt att automatisera hastigheten på takfläkten.

Fick du sätta en extra tilluftsventil i köket för att se till att fläkten tar luften därifrån när den går på max?

Som jag tolkar det går din köksfläkt bara då ni lagar mat, så den snurrar inte ens lite annars? Ser du något behov av en frånluftsventil i köket som sköter luftutsuget där när köksfläkten ej är på?
Håller med, hade jag gjort om det idag så hade jag tagit EC och använt min befintliga fläkt till något annat.
Som jag har förstått det hela med ventilation så ska man ha frånluft och inte tilluft i ett kök. Så nej, jag har ingen tilluftsventil där.

Köksfläkten går enbart när vi lagar mat för att få bort mat os. Min frånluftkanal tar ut luft som så det räcker för hela huset. Det har vi mätt upp med polaren som är OVK besiktningsman.

Kan tillägga: Innan jag satte in mitt mekaniska frånluftssystem så hade vi Stek OS, Imma på alla fönster i köket när vi lagade mat, Imma på spegeln i badrummet så fort man klev in i duschen. Allt sånt är numera ett minne blott och det tar jag som ett bra tecken på att ventilationen fungerar.
 
  • Gilla
alexander___
  • Laddar…
Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Håller med, hade jag gjort om det idag så hade jag tagit EC och använt min befintliga fläkt till något annat.
Som jag har förstått det hela med ventilation så ska man ha frånluft och inte tilluft i ett kök. Så nej, jag har ingen tilluftsventil där.

Köksfläkten går enbart när vi lagar mat för att få bort mat os. Min frånluftkanal tar ut luft som så det räcker för hela huset. Det har vi mätt upp med polaren som är OVK besiktningsman.

Kan tillägga: Innan jag satte in mitt mekaniska frånluftssystem så hade vi Stek OS, Imma på alla fönster i köket när vi lagade mat, Imma på spegeln i badrummet så fort man klev in i duschen. Allt sånt är numera ett minne blott och det tar jag som ett bra tecken på att ventilationen fungerar.
Kanske smartast att testa utan att sätta in någon ny tilluft i köket och sen vid behov öka tilluften i närheten av köksfläkten.

Har du en takfläkt till köksfläkten eller sitter fläkten i köket?
 
Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Håller med, hade jag gjort om det idag så hade jag tagit EC och använt min befintliga fläkt till något annat.
Som jag har förstått det hela med ventilation så ska man ha frånluft och inte tilluft i ett kök. Så nej, jag har ingen tilluftsventil där.

Köksfläkten går enbart när vi lagar mat för att få bort mat os. Min frånluftkanal tar ut luft som så det räcker för hela huset. Det har vi mätt upp med polaren som är OVK besiktningsman.

Kan tillägga: Innan jag satte in mitt mekaniska frånluftssystem så hade vi Stek OS, Imma på alla fönster i köket när vi lagade mat, Imma på spegeln i badrummet så fort man klev in i duschen. Allt sånt är numera ett minne blott och det tar jag som ett bra tecken på att ventilationen fungerar.
Kan tipsa om att det finns kompletta frånluftshuvar med inbyggd fläkt som verkar bra.
Leverantören heter Vilpe.
 
Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Kan tipsa om att det finns kompletta frånluftshuvar med inbyggd fläkt som verkar bra.
Leverantören heter Vilpe.
Menar du den som sitter på skorstenen? Se även fråga ovan! Tack!
 
alexander___ david__ skrev:
Menar du den som sitter på skorstenen? Se även fråga ovan! Tack!
Japp dom tror jag är smidiga om man ändå ska ha en fläkt.

Bara köksfläkten i lm kanalen ingen extra för att hjälpa till. Var lite inne på att ha en sådan vilpe med fläkt till lm kanalen men det blev aldrig så och det funkar bra ändå.
 
Vi är fortfarande i valet och kvalet här.

Om vi har frånluftsdon i taket på toaletten som är kopplad till murstocken där fläkten sitter på skorstenen: ska vi då även ha tilluft på toan? Vad jag har hört ska tilluft vara i tvättstugan, men inte på toaletterna (där ska man istället ha utrymme under/över dörren för att luften ska ta sig in). Frågan är då: blir det inte väldigt dåligt luftutbyte på toaletterna då?

@Axbard_89 vart sitter dina tilluftventiler?
 
Tillluft enbart i sovrum och vrum. Frånluft även i tvättstugan,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.