Byggahus.se
Är intresserade av att köpa en fastighet på 2 hektar som ligger ute till salu sedan en tid. Gränsar till kommunens planprogram-område. Skog på hela fastigheten och obebyggd. En liten väg som löper genom nästan hela fastigheten.

Vi är noviser men gillar läget och storleken.
Kan inte avgöra skogens skick och har bara varit på snabbvisit så tänkte inte så mycket på trädslag.

Vid avverkning, ska man räkna med stor kostnad?

Taxerad som lantbruksfastighet, något speciellt att tänka på?

Fastigheten ganska dyr, lätt/svårt att stycka av och sälja del av fastighet för bättre ekonomi?

Några andra råd/tips från er med kunskap?

Tack på förhand.
 
Söka förhandsbesked verkar ju vara det som gäller och vad jag förstår kan man baka in det som en klausul i köpekontraktet att affären bara går igenom om positivt förhandsbesked ges.

Något speciellt att tänka på vad gäller själva marken, något speciellt vi bör kolla på?
 
Det är en jätte liten mark eller en stor tomt beroende på hur man ser det. Börjar ni stycka eller göra tomt är det inte längre en lantbruksfastighet då ni redan ligger på absolut minimum. Mitt råd är att kontakta kommun och lantmäteri och kolla om ni överhuvudtaget kan och får stycka denna först.
 
G guggen skrev:
Det är en jätte liten mark eller en stor tomt beroende på hur man ser det. Börjar ni stycka eller göra tomt är det inte längre en lantbruksfastighet då ni redan ligger på absolut minimum. Mitt råd är att kontakta kommun och lantmäteri och kolla om ni överhuvudtaget kan och får stycka denna först.
Tack för svar! Så säg att vi avverkar hälften av skogen för att göra det till en tomt så är det inte längre en lantbruksfastighet även om den är 2 hektar?
 
Ur ett ekonomiskt perspektiv måste ni kontrollera om ni hamnar i typkod 210 eller 220 efter avstyckning och bygge. Det förstnämnda är en bebyggd lantbruksfastighet och går i normalfallet inte att belåna lika mycket som en bebyggd normal villatomt. Storleken faller något i mellan en extremt stor tomt och ett litet skifte och jag tror inte en ev avverkning påverkar saken direkt. Kontrollera Mao innan om ni är beroende av en större belåning och ett förhandsbesked är på sin plats som villkor
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Ur ett ekonomiskt perspektiv måste ni kontrollera om ni hamnar i typkod 210 eller 220 efter avstyckning och bygge. Det förstnämnda är en bebyggd lantbruksfastighet och går i normalfallet inte att belåna lika mycket som en bebyggd normal villatomt. Storleken faller något i mellan en extremt stor tomt och ett litet skifte och jag tror inte en ev avverkning påverkar saken direkt. Kontrollera Mao innan om ni är beroende av en större belåning och ett förhandsbesked är på sin plats som villkor
Om vi skulle stycka av fastigheten skulle de båda hamna en bra bit under 2 hektar. Hela fastigheten är ungefär 2,5 hektar. Är det inte så att det per automatik inte kan klassas som en bebyggd lantbruksfastighet om vi väljer att stycka av fastigheten till två tomter/fastigheter under 2 hektar?

Om vi väljer att inte stycka av utan behålla fastigheten/tomten som den är och bygga på (med eller utan avverkning) så blir det per automatik en lantbruksfastighet?
 
M myrstack skrev:
Ur ett ekonomiskt perspektiv måste ni kontrollera om ni hamnar i typkod 210 eller 220 efter avstyckning och bygge. Det förstnämnda är en bebyggd lantbruksfastighet och går i normalfallet inte att belåna lika mycket som en bebyggd normal villatomt. Storleken faller något i mellan en extremt stor tomt och ett litet skifte och jag tror inte en ev avverkning påverkar saken direkt. Kontrollera Mao innan om ni är beroende av en större belåning och ett förhandsbesked är på sin plats som villkor
Och om jag förstått det rätt så kan man använda ett byggnadskreditiv om det inte klassas som lantbruksfastighet. Och om det klassas som lantbruksfastighet så är det 25% kontantinsats som gäller?
 
Det är väl helt upp till banken att avgöra? Jag ser inte att risken förändras av att det är olika klassning på fastigheten.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är väl helt upp till banken att avgöra? Jag ser inte att risken förändras av att det är olika klassning på fastigheten.
Vad för risk menar du? Rent ekonomiskt beroende av hur marken klassas?
 
D Daniel 109 skrev:
Det är väl helt upp till banken att avgöra? Jag ser inte att risken förändras av att det är olika klassning på fastigheten.
Många banker lånar inte ut mer än 75% till något som har typkod 210 vilket många trådar här vittnar om. Verkar till viss del följa praxis för lån mot lantbruk. Vissa lyckas komma undan det men inte alla
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Och sedan... "Om vi väljer att stycka". Det fungerar inte riktigt så. Nu är denna fastighet så liten att den faktiskt kanske går att stycka, dock är den så liten att det kanske inte går. Jorsbruks och skogsmark ingår i allmänt/statligt intresse och man kan inte göra som man vill. Rådfråga med lantmäteriet först om det överhuvudtaget är möjligt att göra flera tomter eller ens bebygga fastigheten.
Sedan som nämndes är det en lantbruksfastighet så är det svårare att låna upp. Å andra sidan är denna fastighet så liten att ni bör kunna eller kanske måste typa om den om den är byggbar.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Sandra84 Sandra84 skrev:
Om vi skulle stycka av fastigheten skulle de båda hamna en bra bit under 2 hektar. Hela fastigheten är ungefär 2,5 hektar. Är det inte så att det per automatik inte kan klassas som en bebyggd lantbruksfastighet om vi väljer att stycka av fastigheten till två tomter/fastigheter under 2 hektar?

Om vi väljer att inte stycka av utan behålla fastigheten/tomten som den är och bygga på (med eller utan avverkning) så blir det per automatik en lantbruksfastighet?
Om ekonomin kring lånen är viktigt exakt de frågor ni måste få klarhet i (via någon officiell källa och inte några anonyma personer på ett forum) men frågan som triumferar denna är givetvis den om ett förhandsbesked. Kring avstyckning finns det så många som uppfattat lantmäteriet som godtyckligt i sina bedömningar kring gräns för en tomt å det större slaget så jag vågar inte ha en uppfattning
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Många banker lånar inte ut mer än 75% till något som har typkod 210 vilket många trådar här vittnar om. Verkar till viss del följa praxis för lån mot lantbruk. Vissa lyckas komma undan det men inte alla
Om lantbruket är en betydande del av värdet förstår jag det. Men om en och samma fastighet har olika koder ändras ju inte bankens risk. Men visst många banker tittar inte på verkligheten utan tabeller. Då kan det bli strul.
 
G guggen skrev:
Och sedan... "Om vi väljer att stycka". Det fungerar inte riktigt så. Nu är denna fastighet så liten att den faktiskt kanske går att stycka, dock är den så liten att det kanske inte går. Jorsbruks och skogsmark ingår i allmänt/statligt intresse och man kan inte göra som man vill. Rådfråga med lantmäteriet först om det överhuvudtaget är möjligt att göra flera tomter eller ens bebygga fastigheten.
Sedan som nämndes är det en lantbruksfastighet så är det svårare att låna upp. Å andra sidan är denna fastighet så liten att ni bör kunna eller kanske måste typa om den om den är byggbar.
Kan lantmäteriet svara på om det går att bebygga fastigheten rakt upp och ner? Eller är det inte den bedömningen kommunen gör genom ett förhandsbesked?
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
G guggen skrev:
Och sedan... "Om vi väljer att stycka". Det fungerar inte riktigt så. Nu är denna fastighet så liten att den faktiskt kanske går att stycka, dock är den så liten att det kanske inte går. Jorsbruks och skogsmark ingår i allmänt/statligt intresse och man kan inte göra som man vill. Rådfråga med lantmäteriet först om det överhuvudtaget är möjligt att göra flera tomter eller ens bebygga fastigheten.
Sedan som nämndes är det en lantbruksfastighet så är det svårare att låna upp. Å andra sidan är denna fastighet så liten att ni bör kunna eller kanske måste typa om den om den är byggbar.
G guggen skrev:
Och sedan... "Om vi väljer att stycka". Det fungerar inte riktigt så. Nu är denna fastighet så liten att den faktiskt kanske går att stycka, dock är den så liten att det kanske inte går. Jorsbruks och skogsmark ingår i allmänt/statligt intresse och man kan inte göra som man vill. Rådfråga med lantmäteriet först om det överhuvudtaget är möjligt att göra flera tomter eller ens bebygga fastigheten.
Sedan som nämndes är det en lantbruksfastighet så är det svårare att låna upp. Å andra sidan är denna fastighet så liten att ni bör kunna eller kanske måste typa om den om den är byggbar.
M myrstack skrev:
Om ekonomin kring lånen är viktigt exakt de frågor ni måste få klarhet i (via någon officiell källa och inte några anonyma personer på ett forum) men frågan som triumferar denna är givetvis den om ett förhandsbesked. Kring avstyckning finns det så många som uppfattat lantmäteriet som godtyckligt i sina bedömningar kring gräns för en tomt å det större slaget så jag vågar inte ha en uppfattning
M myrstack skrev:
Om ekonomin kring lånen är viktigt exakt de frågor ni måste få klarhet i (via någon officiell källa och inte några anonyma personer på ett forum) men frågan som triumferar denna är givetvis den om ett förhandsbesked. Kring avstyckning finns det så många som uppfattat lantmäteriet som godtyckligt i sina bedömningar kring gräns för en tomt å det större slaget så jag vågar inte ha en uppfattning
Enligt taxeringen är det ju typkod 110 i dagsläget. Om vi ringer till lantmäteriet kan de då svara på om det är möjligt att i dagsläget typ om fastigheten för att den är så liten? Klart det är att föredra för oss om den inte klassas som en lantbruksfastighet rent ekonomiskt, eller så krävs 25% kontantinsats oavsett hur fastigheten klassas... om jag förstår denna tråd rätt. Rörigt i mitt huvud :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.