Byggahus.se
Hej! En elektriker som skulle borra för ett uttag har borrat igenom till kaklet (det är en dusch på andra sidan väggen med infattning för tvål/schampo som han missat). Det har inte gått hela vägen igenom men det har kommit till kaklet & således genom tätskiktet. Vad ska vi göra? Bör vi acceptera åtgärd från företaget eller kan vi begära skadestånd? Hur gör vi isåfall det & hur vet vi vilken summa vi ska begära?

Tacksam för era tankar & input!
 
  • Gilla
Genoveva
  • Laddar…
Begär att det lagas fackamannamässigt, tillverkaren av tätskiktet brukar ha instruktioner hur lagningar ska utföras av deras produkter
 
  • Gilla
Hellwiz och 8 till
  • Laddar…
Enklast är väl att kräva att de som orsakat skadan också åtgärdar den. I slutändan är det ju ändå det som du vill uppnå: ett tätt och fint tätskikt.

Ska man begära skadestånd blir det en hel process, och sedan ska man hitta någon annan som åtgärdar, och så ska de hinna komma, och under tiden kryper fukten in… låter bara krångligt tycker jag.
 
  • Gilla
jonaskop och 8 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Enklast är väl att kräva att de som orsakat skadan också åtgärdar den. I slutändan är det ju ändå det som du vill uppnå: ett tätt och fint tätskikt.
Håller med men med ändringen att de skall låta åtgärda den. Du vill not inte att en elektriker åtgärdar ett läckande tätskikt.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 11 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Elektrikern är ju bara skadeståndsskyldig om denne har varit försumlig. Kan alltid diskuteras utifrån omständigheterna om detta är en situation av försumlighet, en del av borrande innebär ju risker utan att agerandet för den skull är försumligt. Men det låter ju illa att lyckas borra igenom en vägg in i ett badrum. Hur kan händelsen förklaras?
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Elektrikern är ju bara skadeståndsskyldig om denne har varit försumlig. Kan alltid diskuteras utifrån omständigheterna om detta är en situation av försumlighet, en del av borrande innebär ju risker utan att agerandet för den skull är försumligt. Men det låter ju illa att lyckas borra igenom en vägg in i ett badrum. Hur kan händelsen förklaras?
Det hade räckt att han tittat vad som finns på andra sidan väggen för att se infattningen. En enkel knackning på väggen hade också gett honom ett svar på att inte borra där.
 
H hempularen skrev:
Håller med men med ändringen att de skall låta åtgärda den. Du vill not inte att en elektriker åtgärdar ett läckande tätskikt.
Absolut, ska helt klart se till att rätt person isåfall utgör jobbet
 
  • Gilla
Sebban82
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Enklast är väl att kräva att de som orsakat skadan också åtgärdar den. I slutändan är det ju ändå det som du vill uppnå: ett tätt och fint tätskikt.

Ska man begära skadestånd blir det en hel process, och sedan ska man hitta någon annan som åtgärdar, och så ska de hinna komma, och under tiden kryper fukten in… låter bara krångligt tycker jag.
Tack! Hur ska jag veta om deras åtgärd återställer så jag inte står kvar med ett sämre tätskikt än innan min köksrenovering? Badrummet är gjort 2005
 
L LantbrukarN skrev:
Begär att det lagas fackamannamässigt, tillverkaren av tätskiktet brukar ha instruktioner hur lagningar ska utföras av deras produkter
Tack! Vet inte hur jag ska ta reda på det, badrummet gjordes 2005. Antar att det är målat? Tips på vem/vart man kan ringa?
 
  • Gilla
anekar
  • Laddar…
V VOEKA skrev:
Tack! Vet inte hur jag ska ta reda på det, badrummet gjordes 2005. Antar att det är målat? Tips på vem/vart man kan ringa?
Dvs att tätskiktet är målat
 
Rollat tätskikt är svårt att laga...
Är det alltså en nisch han borrat in i?
Går det att öppna väggen från det hållet han borrade och täta den vägen?

Kanske räcker att stoppa in en pip från en silikon tid och trycka ut en klutt så det tätar?
 
  • Gilla
51:an och 4 till
  • Laddar…
V VOEKA skrev:
Tack! Vet inte hur jag ska ta reda på det, badrummet gjordes 2005. Antar att det är målat? Tips på vem/vart man kan ringa?
Problemet är att badrummets tätskikt väl knappt är värt något om det är 19 år gammalt.... ?
Om du nån kör in i en bil som är värd 10 000 kr och det kostar 100 000 kr att åtgärda plåtskadorna så kommer du få 10 000 kr. Det kan vara lite samma här. Åtgärdens kostnad kanske överstiger värdet av det som ska lagas....
 
  • Gilla
H-Thomasson och 11 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Problemet är att badrummets tätskikt väl knappt är värt något om det är 19 år gammalt.... ?
Om du nån kör in i en bil som är värd 10 000 kr och det kostar 100 000 kr att åtgärda plåtskadorna så kommer du få 10 000 kr. Det kan vara lite samma här. Åtgärdens kostnad kanske överstiger värdet av det som ska lagas....
Ja jag vet inte. Det jag vet är att jag inte vill stå där med ett skadat utrymme med sämre fuktskydd än jag hade innan jag anlitade hantverkaren för min köksrenovering
 
nino nino skrev:
Rollat tätskikt är svårt att laga...
Är det alltså en nisch han borrat in i?
Går det att öppna väggen från det hållet han borrade och täta den vägen?

Kanske räcker att stoppa in en pip från en silikon tid och trycka ut en klutt så det tätar?
Ja precis, han har borrat in i en nisch. Där 5 personer duschar varenda dag, kommer mängder av vatten på det utrymmet. Går nog att öppna väggen eftersom köket på andra sidan renoveras men jag är mån om att jag inte ska lämnas med ett sämre utgångsläge än jag hade innan
 
V VOEKA skrev:
Ja precis, han har borrat in i en nisch. Där 5 personer duschar varenda dag, kommer mängder av vatten på det utrymmet. Går nog att öppna väggen eftersom köket på andra sidan renoveras men jag är mån om att jag inte ska lämnas med ett sämre utgångsläge än jag hade innan
Men det borde väl inte komma då mycket vatten om det är i bakväggen han borrat om den är innanför vanliga väggen?

Nått nytt badrum kommer du inte att få.

Öppna väggen vid hålet, gör ytterkanterna på hålet lite större och se till att det är rent, tryck i silikon eller nån typ av massa.
Eller ännu bättre är kanske att få i nåt 2komp tätskikt.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.