Byggahus.se
Samt vad man har i närheten. Det luktar får vilket de flesta rådjur tycker är läskigt. Men om rådjuren är vana vid får så struntar de i lukten. Har en fårhage nära = noll effekt på medlet här.
 
  • Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
Ohchips Ohchips skrev:
Mot vilt, stämmer.

Tar mig friheten att besvara frågan på om det fungerar. Ibland! 😂
Det beror lite på hur ihärdiga rådjuren och hjortarna är.
Använder det en del inom jobbet.
På vissa ställen fungerar det jättebra och på andra fungerar det i princip inte alls. Då skall tilläggas att platserna det inte fungerat på, är beståndet utav vilt väldigt stort.
Det har hänt att dom låtit bli en planta, men några meter ifrån har dom rensat.

Då har det testats med mer styrka på blandningen, men ingen skillnad.

Men kort sagt är det absolut värt att testa ändå. För vissa gör det skillnad och för andra inte. Det beror som sagt på hur envisa djur man har i trakten 😊
Våra rådjur är opportunister snarare än desperata. Hos oss äter dom krokusarna när dom ändå passerar, men dom går inte in hos grannen och äter deras krokusar trots att det finns många fler där. Kanske lockas dom att stanna hos oss pga scillan som vi har i stora mängder men sällan får se blomma 😉 Nu provade jag att spraya trico garden på scillorna, så får vi se om det hjälper.

Jag undrar vad som skulle hända om vi skaffade högre staket än grannen (eller staket över huvud taget) 😄
 
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Våra rådjur är opportunister snarare än desperata. Hos oss äter dom krokusarna när dom ändå passerar, men dom går inte in hos grannen och äter deras krokusar trots att det finns många fler där. Kanske lockas dom att stanna hos oss pga scillan som vi har i stora mängder men sällan får se blomma 😉 Nu provade jag att spraya trico garden på scillorna, så får vi se om det hjälper.

Jag undrar vad som skulle hända om vi skaffade högre staket än grannen (eller staket över huvud taget) 😄
Staket gör nog en bra skillnad.

Vi har ibland rådjur som går i kanten av fastigheten, längs med staketet. De äter glatt grannens växter men inte våra 😅
 
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Staket gör nog en bra skillnad.

Vi har ibland rådjur som går i kanten av fastigheten, längs med staketet. De äter glatt grannens växter men inte våra 😅
Helt säkert är det inte 🙁 Vårt förra hus hade staket runt hela tomten förutom vid bilinfarten, och dessutom vallgrav i form av dike på tre sidor. Rådjuren skuttade glatt över, för det var där dom ville passera. De kunde enkelt ha gått på vägen och rundat tomten (vi hade väg på tre av fyra sidor av tomten), men det är ju ingen sport.

Vår nuvarande tomt är en bra passage över kvarteret, så om vi ska ha en chans att få dem att ta en annan väg är det kapprustning som gäller.
 
  • Gilla
Ohchips och 1 till
  • Laddar…
Här hjälper inte staket eller hund. Släpper vi ut hunden skuttar de över till grannen och står och tittar på hunden när den skäller. Tar vi in hunden kan vi se dem i trädgården nästa dag...
 
  • Gilla
  • Haha
Ohchips och 1 till
  • Laddar…
Satte upp alloxnät, 150 cm högt, mot den sidan de oftast gick in via. Resten av tomten har bara 50 cm högt. (Räcker för hunden) Peppar peppar, i år hade jag en helt fantastisk krokusblomning! 🤩
Tills snön kom igen och knäckte dem iofs men ändå. Tidigare har de alltid blivit uppätna av rådjursmarodörerna.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Här hjälper inte staket eller hund. Släpper vi ut hunden skuttar de över till grannen och står och tittar på hunden när den skäller. Tar vi in hunden kan vi se dem i trädgården nästa dag...
I förra trädgården kunde de stå ett par-tre meter ifrån och glo på mig när jag gick ut genom dörren för att försöka skrämma bort dem. Jag iddes ju inte ta på mig skorna så att jag kunde gå närmare, utan försökte vifta från trappan. Till slut tog jag fram en tennisboll att kasta mot dem för att de skulle fatta vinken, men nästa dag var dom ju där igen oavsett vad jag gjorde.

Här har dom ännu inte blivit riktigt så tama, det behöver vara hela tre-fyra meter mellan för att de ska känna sig trygga. Ibland hajar de till och med till när de ser oss genom fönstret.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Idag fick man träna armarna, när komposten skulle sållas och vändas ( = byta fack från vänster till höger via sållet i mitten). Den färdiga jorden i mittenfacket, får vänta på användning, till en annan dag 😉. Passade på att plocka lite maskar också, som kommande bete till abborrfisket.
Komposthögar som sållas, med en hög av material till vänster och en tom kompostbehållare till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Tog ner ett mindre prydnasträd, grävde upp stubben och la på ett ton toppdress på hela gräsmattan. Sådde om med ny gräsblandning sen. Der här får bli sista försöket att få en hyfsad gräsmatta, nästa år blir det minimalt underhåll oavsett resultat
 
  • Gräsmatta med nytt toppdress utlagt i högar, trädgårdsredskap till höger, träterrass i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med en bortgrävd stubbe och två högar av toppdress, redo för omplantering av gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Eldat kvistar och ris. Vinden kantrade snabbt idag och ögonbrynen blev lite svedda. Det kan ha åkt med lite gamla köksstommar i brasan som höjde temperaturen.

/Höghus

Närbild på en person med lätt svedda ögonbryn efter att ha varit nära en brasa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
Fox Lane och 4 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Eldat kvistar och ris. Vinden kantrade snabbt idag och ögonbrynen blev lite svedda. Det kan ha åkt med lite gamla köksstommar i brasan som höjde temperaturen.

/Höghus

[bild]
Är det inte en ny lag om eldning av dylika föremål?
 
K Kane skrev:
Är det inte en ny lag om eldning av dylika föremål?
Kvistar och grenar =OK. Spånskivor=NOK.
Men jag är lite busig.

/Höghus
 
  • Gilla
Trafikverket1
  • Laddar…
K Kane skrev:
Är det inte en ny lag om eldning av dylika föremål?
Ny och ny vet jag inte, har väl varit olagligt att elda byggavfall i många år.
Lite konstigt har det ju blivit. Fäll en gran, kapa och klyv, helt ok att elda.
Fäll en gran, kör till ett sågverk, gör reglar av gran, kapa reglar till vägg, då är 30 cm biten som blir över inte ok att elda med.
 
Höghus Höghus skrev:
Kvistar och grenar =OK. Spånskivor=NOK.
Men jag är lite busig.

/Höghus
Nä, enligt nya lagen är väl även grenar och kvistar olagligt att elda. Fråga mig inte var gränsen mellan liten vedklabbe och pinne går...
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.