Byggahus.se
mexitegel mexitegel skrev:
Hämtat lite björnbär från den stora trädgården :love:
[bild]
Nu blir det paj :p.
nom nom :love:
 
  • Gilla
  • Älska
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
C Cicaro skrev:
Vågar inte ens visa bild men måste bikta mig. Har halverat ett 50 år gammalt äppelträd och gråtit inombords.

Försöker trösta mig med att det är i ett försök att rädda trädet som är helt missväxt efter tidigare ägare och placering för nära hus så alternativet var att såga ner det helt för att komma fram med plattsättning och parkering. Nu kommer 3-4 år av varsam uppbyggnadsbeskärning för att få det må bra igen
Inget att skämmas för. Jag skulle ge mig upp i och beskära tre av våra äppelträd i våras som vi övertog vid flytt i vintras. Jag blev ståendes på marken och visste inte ens var jag skulle börja. De var förfärliga och då har jag ändå tampats i åtta (!) år med att tygla (bitvis behövt stympa :oops:) ett gigantiskt förväxt äppelträd på vår förra tomt så det här är inget som är nytt för mig. Slutade med att jag ringde en arborist som fick göra det istället. När han väl var klar suckade han något svettigt och sa att det var nog de värsta äppelträd han sett. Tog mig flera dagar att köra alla grenar han kapat genom kompostkvarnen.
 
  • Älska
Cicaro
  • Laddar…
Har äntligen fått tummen ur och börjat fylla upp med flis kring björken. Tyvärr tog jag det sista de hade på Bauhaus så nu får jag ta en sväng till Granngården om inte Bauhaus får in mer i dagarna.

Björk med nyflisad yta omgiven av kantsten på gräsmatta med stenmur i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Har även fått användning för lite kantsten jag hade liggandes. Fixade till ett avslut mellan grusade infarten och gräsmattan.

Nygrusad infart med kantsten som avgränsning mot gräsmatta intill rödmålat hus och trädgårdsredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nygrävd kant mellan grusad infart och gräsmatta med kantsten och område förberett för flis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 2 till
  • Laddar…
Förra hösten satte vi 45 jordgubbssticklingar och i våras såg det ut att bli bra. Sen hände något och plantorna fick tuppjuck och började sprida sig värre än parkslide :crysmile:.

Det blev en hel skottkärra med sticklingar och bladverk :oops:. Tror inte det blir någon gödsel där nästa år…


Skottkärra full med jordgubbssticklingar och bladverk på en grusgång, indikerar kraftig tillväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Wow
Maria T och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Förra hösten satte vi 45 jordgubbssticklingar och i våras såg det ut att bli bra. Sen hände något och plantorna fick tuppjuck och började sprida sig värre än parkslide :crysmile:.

Det blev en hel skottkärra med sticklingar och bladverk :oops:. Tror inte det blir någon gödsel där nästa år…


[bild]
Är det på något sätt ovanligt för jordgubbar? :rofl: Det är ju liksom det de sysslar med om de får vara i fred.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
.. och jag som ska byta ut alla jordgubbsplantorna i år..
 
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
F Farfalle skrev:
Inget att skämmas för. *bortklippt text*
tack för pepp! Behövdes för var ett svårt beslut som tog tre år att ta!
 
halper halper skrev:
Är det på något sätt ovanligt för jordgubbar? :rofl: Det är ju liksom det de sysslar med om de får vara i fred.
Så infernaliskt växande har jag inte upplevt innan. Tror de fick för mycket gödsel och med för mycket kväve. Nu vet vi det till nästa år :D.
 
Snigla Snigla skrev:
.. och jag som ska byta ut alla jordgubbsplantorna i år..
Du kan få hur många sticklingar du vill :crysmile:.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vattnade häcken, och ja..
En stor, frodig häck våt av regn i skymningen med en gatlykta som lyser ovanför och en svagt upplyst väg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kom knappa 10mm på mindre än 1h.
 
  • Haha
Noramasen och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Vattnade häcken, och ja..
[bild]
Kom knappa 10mm på mindre än 1h.
Fast det är ju perfekt att vattna när det ska, nyss har eller redan regnar. 10 mm regn räcker inte så långt ner på djupet.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
halper halper skrev:
Fast det är ju perfekt att vattna när det ska, nyss har eller redan regnar. 10 mm regn räcker inte så långt ner på djupet.
Sant, det blir nog mindre än man tror.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Sant, det blir nog mindre än man tror.
Speciellt en häck får inte till sig så mycket av regnet, lövverket är i vägen för rötterna Framför allt inte när det kommer så mycket på så kort tid. Du kan nog gå med vattenslangen en gång till om någon dag t.o.m. med tanke på den värme som varit.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
F Farfalle skrev:
Speciellt en häck får inte till sig så mycket av regnet, lövverket är i vägen för rötterna Framför allt inte när det kommer så mycket på så kort tid. Du kan nog gå med vattenslangen en gång till om någon dag t.o.m. med tanke på den värme som varit.
En del av häcken är under äppelträd, och där har jag noterat att det är torrare, trots att det vräkregnat, vilket iofs är naturligt men lätt att glömma av.
 
FredrikR FredrikR skrev:
En del av häcken är under äppelträd, och där har jag noterat att det är torrare, trots att det vräkregnat, vilket iofs är naturligt men lätt att glömma av.
Vi har en oxelhäck som troligtvis är "original" från när huset byggdes -43. På ett ställe växer ett gigantiskt träd ca 1,5 meter ifrån. Den har totaldödat häckplantor på en tjugometerssträcka, en ensam stackare stod kvar när vi flyttade in som vittne om att det faktiskt varit häck hela vägen och inte ett medvetet val att avsluta häcken där den så att säga tar slut i nuläget. Trädets rötter suger vatten samtidigt som kronan täcker regnet. Planerar att byta häck runt hela tomten men på just den sträckan blev vi rådda att sätta endast staket och vill vi ha någon form av grönt insynsskydd skulle det tydligen dock kunna fungera med klätterväxter såsom murgröna eller vildvin. På tidigare fastighet la vi droppbevattning vi nyplantering av häck. Dum som jag va frågade jag dock inte om det kunde fungera även här vid trädet för att ändå kunna ha häckplantor där igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.