Byggahus.se
halper halper skrev:
Ja, någon typ av fontän skulle behövas i alla fall. Vi har tillräckligt med myggor redan (går knappt att vara på baksidan i år :surprised:) så vattnet måste plaska runt som i en tvättmaskin! Men i år ska jag inte ens tänka tanken; jag kommer att ha fullt sjå med att färdigställa sakerna jag påbörjat så jag ska absolut inte få några nya idéer :rofl:
Nya idéer poppar ju bara upp.. de är inte planerade ;) gäller bara att hålla sig fast vid ursprungsbilden.. där faller vi här hemma.. :oops: (göra färdigt? Vad är det..)

Fördelen är att man lockar myggätande djur om man bjuder på vatten (oavsett om man nu gör en damm el ej..).

Själv försökte jag få tag på fladdermusholkar i våras.. men alla var slut (och vi har inte tid o bygga själva). De är bästa myggjagarna ever.. kan väl käka 5-6000 mygg på en kväll!

Förra året hade (såg vi) 1 mygga typ hehe
 
Snigla Snigla skrev:
Själv försökte jag få tag på fladdermusholkar i våras.. men alla var slut (och vi har inte tid o bygga själva). De är bästa myggjagarna ever.. kan väl käka 5-6000 mygg på en kväll!

Förra året hade (såg vi) 1 mygga typ hehe
Känner att jag får ställa högre krav på hyresgästerna. Har en del mygg trots fladdermöss här och var.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Känner att jag får ställa högre krav på hyresgästerna. Har en del mygg trots fladdermöss här och var.
Tänk va mycke mygg du hade haft om du inte hade haft fladdermöss på tomten! :surprised::) (du får, liksom jag, försöka locka dit några till.. så du får balans i trädgården) (y)
 
  • Gilla
Hennke85
  • Laddar…
MaxHugo
Inte den optimala tiden att försöka rädda en ny lagd gräsmatta (Skåne). Time Will tell
 
  • Ny lagd gräsmatta i Skåne täckt med vit presenning för skydd, vattning pågår, soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
topsiekret
  • Laddar…
MaxHugo MaxHugo skrev:
Inte den optimala tiden att försöka rädda en ny lagd gräsmatta (Skåne). Time Will tell
Nej, det är lite i motvind man jobbar med gräs. Har givit upp med mitt nysådda. Reparerade en del på framsidan och var lite optimistisk. Växte långsamt i april och maj i snöbyarna och frostnätterna. Sedan kom det 50 mm regn på en gång och sedan kom sommaren. Bara att göra om i höst. Sett flera helt döda nyrullade mattor utanför nybyggen här i trakterna.
 
MaxHugo MaxHugo skrev:
Inte den optimala tiden att försöka rädda en ny lagd gräsmatta (Skåne). Time Will tell
.öom två timmar kommer regnet! :)
Har ställt ut sista tunnan att samla i nu.
 
  • Gilla
halper
  • Laddar…
MaxHugo
Snigla Snigla skrev:
.öom två timmar kommer regnet! :)
Har ställt ut sista tunnan att samla i nu.
Vi fick 2 min duggregn i Landskrona nu och värkar som det är allt vi får . Sen 5mm på 2 veckor framåt.
 
  • Wow
Snigla
  • Laddar…
MaxHugo MaxHugo skrev:
Vi fick 2 min duggregn i Landskrona nu och värkar som det är allt vi får . Sen 5mm på 2 veckor framåt.
Det var ju inte mycket o hänga i julgranen så att säga.. :/
Hoppas på lite mer häråt.. skulle ju regna å åska i några timmar iaf (om de inte ändrat sig igen..).. samma imorgon skyltade de om (än en gång.. om de inte tagit fel!)

Men vi behöver regn.. så jag hoppas även ni får en skvätt till lite senare! (efter 16 skulle vi få)
 
Jag invigde vår nya högtryckstvätt, en Husqvarna PW360 (efter redaktionen på ByggaHus stora test. Rotormunstycket hade god effekt på en ormbunkssoffa med flagnad färg.
Ornamental garden bench with peeling paint being cleaned by a new high-pressure washer with rotor nozzle.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax och 6 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Det var ju inte mycket o hänga i julgranen så att säga.. :/
Hoppas på lite mer häråt.. skulle ju regna å åska i några timmar iaf (om de inte ändrat sig igen..).. samma imorgon skyltade de om (än en gång.. om de inte tagit fel!)

Men vi behöver regn.. så jag hoppas även ni får en skvätt till lite senare! (efter 16 skulle vi få)
Baha.. de tog bort allt regn här idag, nu.. poof.. :mad: jäkla vädergubbar/gummor..
 
S
Snigla Snigla skrev:
Baha.. de tog bort allt regn här idag, nu.. poof.. :mad: jäkla vädergubbar/gummor..
var ju ditt eget fel som ställde ut hinkar överallt. Du skulle ha hängt tvätt ute istället.
 
  • Gilla
  • Haha
fribygg och 5 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
var ju ditt eget fel som ställde ut hinkar överallt. Du skulle ha hängt tvätt ute istället.
Jag skickade ju ut maken i shorts!
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
halper halper skrev:
Nej, det är lite i motvind man jobbar med gräs. Har givit upp med mitt nysådda. Reparerade en del på framsidan och var lite optimistisk. Växte långsamt i april och maj i snöbyarna och frostnätterna. Sedan kom det 50 mm regn på en gång och sedan kom sommaren. Bara att göra om i höst. Sett flera helt döda nyrullade mattor utanför nybyggen här i trakterna.
Vi har haft runt 3kbm/dygn att vattna ut så all nysådd mår bra. Nu börjar det dock sina en aning. Det är väl tyvärr så att man har minst tillgång till vatten när man som bäst behöver det.
 
F fiskbuggaren skrev:
Vi har haft runt 3kbm/dygn att vattna ut så all nysådd mår bra. Nu börjar det dock sina en aning. Det är väl tyvärr så att man har minst tillgång till vatten när man som bäst behöver det.
Ja, så blir det ju ofta. Jag har lite sparat regnvatten som jag inte tar till förrän det börjar bli på snudd för sent: när saker börjar sloka. Är ju naturligtivs inte optimalt på något sätt, men jag har inte nog vatten för att använda till något annat än akutsjukvård medan jag ber till SMHI att de ska skicka regn hit inom några dagar. Undantaget jag gör (dvs där jag lever som en dekadent 1900-talsmänniska) är när jag vattnar barnets få smultronplantor med kranvatten. De verkar lyckligtvis inte behöva så mycket.

Eftersom jag har ganska stor tomt är tanken att gömma en hel del vatten på någon högt belägen plats där man inte ser dem hela tiden och börja samla regnvatten i lite större skala så fort den värsta vinterkylan har passerat. Jag gissar att jag har något i stil med 100 kvadratmeter tak, så jag borde kunna samla på mig 25 kubik eller något sådant. Många pengar i tankarna.
 
Svårt att inte bli manisk när man väl börjar.. :rolleyes:
En grön hink full av beskurna växtrester bredvid en kratta på en gräsmatta med trädgårdsavfall, nära en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
topsiekret och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.