Byggahus.se
Robert Kooijman skrev:
Lite bilder från dammen & näckrosor som överlevde utan frigolit :)
...
Sommaren
Väldigt vacker damm Robert!
Och med röda näckrosor dessutom (y)

Är dammen helt naturlig eller grävd? Har du duk under för att behålla vattnet?
 
Nu i eftermiddag har jag hunnit klippa gräset , plocka upp fallfrukt och rensat lite ogräs så nu är trädgårdstunnan full och jag kan ta mig en kall öl och bara njuta. ;)
 
KnockOnWood skrev:
Väldigt vacker damm Robert!
Och med röda näckrosor dessutom (y)

Är dammen helt naturlig eller grävd? Har du duk under för att behålla vattnet?
Tack KnockOnWood!
Röda, rosa och vita näckrosor har visat sig mest härdigt här.
Dammen är grävd ned till berget, men har gummi duk under. Detta var min första damm. Vattenfall har PVC duk , och det var ingen bra idé: den läcker lite. Måste göras om med gummi någon gång. Dammen själv har jag också tänkt göra lite större, och via en bäck koppla till en till näckrosdamm. Tomten är lite som ett berg och dalbana, så det gäller att utnyttja höjdskillnader.

Bild av vänstersidan, här murade jag en liten bro över ett bäck till en mindre damm 30 m bort.
Alexander with ducks SDC10019 c cr cr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Apollonia skrev:
Ni gör det inte lätt för mig :D men lite isolering ska väl inte vara svårt att ordna så det kanske är lika bra att testa med det. Vet ändå inte om jag vågar hoppas på blommor kommande år för sådan här extremvärme lär det inte bli fler gånger (hoppas jag...)
Så länge du har frostfritt i botten så klarar de sig. Min damm är 1m djup, på vinter har luftpumpen igång för mina koi. Risken är annars för mycket metangas i vattnet. Annars har 20cm isolering i fyra sidor och 60 cm ner i marken. När som kallast så tror jag att det blev inte mer än 40cm tjock is på de ställe där vattnet stod still. Så luftpump och doppvärmare, funkar alltid.
 
Robert Kooijman skrev:
Tack KnockOnWood!
Röda, rosa och vita näckrosor har visat sig mest härdigt här.
Dammen är grävd ned till berget, men har gummi duk under. Detta var min första damm. Vattenfall har PVC duk , och det var ingen bra idé: den läcker lite. Måste göras om med gummi någon gång. Dammen själv har jag också tänkt göra lite större, och via en bäck koppla till en till näckrosdamm. Tomten är lite som ett berg och dalbana, så det gäller att utnyttja höjdskillnader.

Bild av vänstersidan, här murade jag en liten bro över ett bäck till en mindre damm 30 m bort.
[bild]
Tjusigt!

Ser jag fel, eller är det 15 ällingar?
 
körde sönder min trimmer och fick låskläppen på grinden i handen.... ingen bra trädgårdsdag
 
Kryper omkring och rensar ogräs.. Evighetjobb! :thumbdown: men de blir ju fint..
 
Håller på med en stenmur som ska skilja av grusplanen mot den kommande gräsmattan. Rätt jobbigt att bära sten och få dom att passa in med varande någotsånär...
 
Jag (vi) har under föregående vecka, monterat gabionerna, fyllt dessa, byggt cykelställ, soptunneförvaring samt 2 st blomkrukor.

DSC_0015.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0011.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0010.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
I
KnockOnWood skrev:
Så du saknar inte jobbet, de långa kafferasterna och de trevliga arbetskamraterna då :)
Har blivit mållös på grund av alla helt fantastiska bilder och alster som postats,, makalöst.

Nu ska jag i alla fall svara på din fråga. Nej jag saknar inte jobbet, och de där kafferasterna och arbetskamraterna fanns inte på kartan de sista 12 åren. Min chef sa en gång när jag kom tillbaka efter några dagars sjukdom, " Du har det bra du, behöver aldrig vara rädd att någon tar jobbet ifrån dig", och så rätt han hade.
 
I
Snigla skrev:
Kryper omkring och rensar ogräs.. Evighetjobb! :thumbdown: men de blir ju fint..
Läste en skylt uppsatt i en rabatt i Limhamn, det stod nåt i stil med, " De som säger att ett väl utfört arbete aldrig behöver göras om har aldrig haft en trädgård". Det blev kanske inte så uppmuntrande som jag hade tänkt,
 
  • Gilla
  • Haha
GreenYoda och 2 till
  • Laddar…
Robert Kooijman skrev:
Tack KnockOnWood!
Röda, rosa och vita näckrosor har visat sig mest härdigt här.
Dammen är grävd ned till berget, men har gummi duk under. Detta var min första damm. Vattenfall har PVC duk , och det var ingen bra idé: den läcker lite. Måste göras om med gummi någon gång. Dammen själv har jag också tänkt göra lite större, och via en bäck koppla till en till näckrosdamm. Tomten är lite som ett berg och dalbana, så det gäller att utnyttja höjdskillnader.

Bild av vänstersidan, här murade jag en liten bro över ett bäck till en mindre damm 30 m bort.
[bild]
Vilken drömträdgård.
Fästmön ska inte få se detta för då måste vi flytta ;)
 
  • Gilla
Östlund
  • Laddar…
ion skrev:
Läste en skylt uppsatt i en rabatt i Limhamn, det stod nåt i stil med, " De som säger att ett väl utfört arbete aldrig behöver göras om har aldrig haft en trädgård". Det blev kanske inte så uppmuntrande som jag hade tänkt,
Det stämmer.. Båda!
Men tanken var ju god hehe..

Det var ju relativt lugnt (och torrt..) innan regnet kom..sen sa det pang överallt i trädgården! På gott och ont..
 
Efter några månaders vila har nu grunden till örtspiralen satt sig ordentligt så idag har vi börjat skyffla över jord och satt en del av stenarna.

20140811_135048.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halvvägs genom arbetet började det regna så vi packade in allt och väntade på ovädret som utlovats. Liten yttepytteskur sen full sol och blå himmel. Jaha ja, men nu orkar vi inte gå ut igen. En timme senare sprang vi runt och bar in alla krukor med blommor och chili för det började blåsa rejält och regnet öste ner oroväckande tungt. Nu kommer ovädret! Inte ens fem minuter efter att vi var klara var det sol och blå himmel igen. :|
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Börjar se ett slut på kanstensläggningen (y)

Vi har tagit det lite lugnt och njutit av värmen, men frun har fyllt på jord och börjat plantera så smått.
Det ska kompletaras framöver men än så länge är det "bara" omflyttningar...
bild (3).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bakre kanten innan påfyllning med jord.
bild (5).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pärlhagtorn, löjtnants hjärtan, purpurklätt, alun, Fariy ros och spirea.
bild (4).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

blodribs, magnolia, mer alun och en blodhassel längst bak i bilden.

Bara resten kvar nu :D

//Jante
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.