Byggahus.se
Hej,

Jag skulle bara gräva ett hål och plantera en stockros.. Men vad sjutton är det jag försöker gräva upp här?
Uppgrävt hål i trädgård med synlig betongklump, krokar och rör nära ett växthus och gröna växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett grävt hål som avslöjar en stor cementklump med krokar och rör i marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Botten är cement, det sitter ett par krokar ovanpå och några rör (koppar?). Trodde först en torkvindeklump men nu vet jag inte. Den känns stum trots spett och spade. Tips eller tankar? Värt att försöka gräva upp eller ska jag skyffla över och glömma? :)

Mvh Johan
 
Gräv! Nog till torkvinda som du skrev
 
  • Gilla
backstromj
  • Laddar…
P polarsson skrev:
Gräv! Nog till torkvinda som du skrev
Tack för snabbt svar. Ja jag får väl ge det ett tag till då :)
 
Du behöver inte ett parasoll elelr något just där då? ;-)
 
  • Gilla
backstromj
  • Laddar…
harry73
Tror ni verkligen den är till för en torkvinda om TS inte kan lyfta den? (den känns stum trots spett och spade).
Vet inte hur en borrad brunn ser ut, men kan den se ut så här?
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Förra ägaren till vårt hus hade gjutit 80cm fundament till torkvinda i trädgården...
 
  • Haha
  • Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
Jag lyckades få upp den till slut med spett, spade och spännband över en bräda. Känslan är att klumpen gick av nere då den plötsligt blev medgörlig.
Det går några gamla kopparrör rakt igenom, om det är för armeringens skull eller något annat vet i sjutton.
Stor jordklump med kopparrör lyfts ur grop med spade och spännband, bredvid planteringshål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu gräver jag iaf inte mer utan fyller igen och planterar stockrosen i en rejält tilltagen grop. :)
 
  • Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Tror ni verkligen den är till för en torkvinda om TS inte kan lyfta den? (den känns stum trots spett och spade).
Vet inte hur en borrad brunn ser ut, men kan den se ut så här?
Jag var också inne på det som ett alternativ, eller kanske ett gammalt avlopp av något slag. På bilder från 40-talet låg en ladugård strax ovanför vårt hus och det har pratats i grannskapet om någon gammal avloppsledning, men rören är nog för tunna?
 
P polarsson skrev:
Förra ägaren till vårt hus hade gjutit 80cm fundament till torkvinda i trädgården...
Då ligger vi i lä, knappa 50 blev det här :)
Måttstock står mot en stor sten i gräset som mäter nästan 50 cm i höjd, med byggmaterial bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Anna_H Anna_H skrev:
Du behöver inte ett parasoll elelr något just där då? ;-)
Haha, tyvärr inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.