Byggahus.se
Hej
Jag bor i Norrbotten. I Norrbotten finns det rätt mycket snö på vintern.

Mitt hus ligger på en höjd och jag har en granne som varje vår klagar på min snöhög som jag bett traktor placera bakom mitt hus. (ritat med rött ungefär där min snöhög är)
Fastighetsgränser är gula.

Jag tycker det är en bra placering (som jag kommit överens om med traktorn hösten 2020) men hon klagar på att "hennes odlingssäsong försenas flera veckor eftersom det blir så blött från min snö" Hennes potatisland har jag ringat in med blått.

Min fastighet heter 48:21 och hennes 6:13 och 6:11
Flygbild över fastigheter med markerade gränser, en röd snöhög och ett blått potatisland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Grannen kanske borde flytta sitt potatisland istället? Känns ju väldigt märkligt att ha synpunkter på hur du skottar snö på din tomt.
 
  • Gilla
EllinorLag
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Grannen kanske borde flytta sitt potatisland istället? Känns ju väldigt märkligt att ha synpunkter på hur du skottar snö på din tomt.
Till saken hör att det är en grop på den delen av fastigheten, där det varit ett virkesupplag tillhörande den gamla (användes för 100 år sedan) vattendrivna sågen som finns i närheten, detta enligt "en av de äldre i byn"

Hon hävdar att det är hennes framsida...
 
BirgitS
Även om du inte har någon skyldighet att flytta din snöhög kanske du kan pröva med att ha den på något annat ställe ett år för att faktiskt se om det gör någon skillnad för grannen. Goda grannar kan vara guld värda ibland när något händer.

Men i princip så ska du väl ta hand om regn/snö som faller på din tomt så att det inte rinner över till någon annan.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Även om du inte har någon skyldighet att flytta din snöhög kanske du kan pröva med att ha den på något annat ställe ett år för att faktiskt se om det gör någon skillnad för grannen. Goda grannar kan vara guld värda ibland när något händer.

Men i princip så ska du väl ta hand om regn/snö som faller på din tomt så att det inte rinner över till någon annan.
Jag ska be han med traktorn sprida ut den mer (enligt hennes förslag), då borde den töa fortare och inte fylla hennes grop till tomt...
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Dagvatten skall ju tas om hand om på egen tomt, rinner det över till grannen får du åtgärda.
Det gäller väl hårdgjorda ytor och inte naturlig avrinning.
Att placera en hel vinters snö på ett ställe är kanske i gråzonen, jag skulle inte vara säker på att jag har rätt att placera en stor snöhög på det viset.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Går det att göra ett dike nånstans och avleda smältvattnet nån annanstans, det verkar ju vara mest råmark mellan er eller är det lägsta punkten där hon ska odla potatisen?
 
Mellan oss finns stora stenbumlingar, sly osv Jag tror också det finns ett dike vid tomtgränsen.
En del av problemet tror jag är att hennes tomt sluttar neråt mot tomtgränsen mellan oss... Och jag tror hon vill odla där marken är som lägst...

Men hon har föreslagit att jag ska be traktorn sprida ut snön över en större/längre sträcka, så jag ska säga det till traktorföraren :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.