Hej,
Har en säkring som smäller så fort jag skruvar i den. Försökt mig på att leta efter uppenbara fel och hittade detta. Nyinflyttad sen någon vecka så kan inte vara helt säker men vill tro att jag skulle ha uppmärksammat om det sett ut så här tidigare.
Svårt att foto i mörker men det ser lite bränt ut. Eller ser denna typ av kabel ut så?
Någon teori om vad som hänt?
Har en säkring som smäller så fort jag skruvar i den. Försökt mig på att leta efter uppenbara fel och hittade detta. Nyinflyttad sen någon vecka så kan inte vara helt säker men vill tro att jag skulle ha uppmärksammat om det sett ut så här tidigare.
Svårt att foto i mörker men det ser lite bränt ut. Eller ser denna typ av kabel ut så?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad som har hänt? Frågan är vad som inte har hänt, och svaret är underhåll av elanläggningen i tid.
Men annars ja, den kabeltypen ser ut så. Alla ledare isolerade med ett svart, tjärpapp eller gummiliknande, material. Den där typen av kabel har passerat sitt bäst före datum för ganska länge sedan då ledarna har en typ av isolering som åldras.
Dessutom tycks en ledning rykts ur dosan? Det är inte heller bra.
Det kan ju också vara så att kabeln medvetet kopplats ur för att det är fel längre bort. Och att något annat fel gör att din säkring går.
Hur som helst tycker jag att det ser ut som om en rejäl genomgång av all el bör göras omgående. Nästan så jag skulle föreslå att bryta vid inkommande, ringa en elektriker och invänta hjälp. För om hela husets el håller denna standard så finns det seriösa risker för brand.
Men annars ja, den kabeltypen ser ut så. Alla ledare isolerade med ett svart, tjärpapp eller gummiliknande, material. Den där typen av kabel har passerat sitt bäst före datum för ganska länge sedan då ledarna har en typ av isolering som åldras.
Dessutom tycks en ledning rykts ur dosan? Det är inte heller bra.
Det kan ju också vara så att kabeln medvetet kopplats ur för att det är fel längre bort. Och att något annat fel gör att din säkring går.
Hur som helst tycker jag att det ser ut som om en rejäl genomgång av all el bör göras omgående. Nästan så jag skulle föreslå att bryta vid inkommande, ringa en elektriker och invänta hjälp. För om hela husets el håller denna standard så finns det seriösa risker för brand.
Det är bara att skriva under på det så TS reagerar och verkligen ser upp med anläggningen.PNO skrev:
Är en blandning av kulo och ”modern” dragning i VP rör. Just här går systemen parallellt så fullt möjligt att men medvetet kopplat bort detta. Finns ingen förbrukare åt ”höger” men har ju uppenbarligen gjort det vid något tillfälle.PNO skrev:
Bryta och byta ja, finns 3-4 centralen i bostadshuset som är ca 600 kvm. Är såklart det rätta att göra men tror det behöver göras efterhand pga renovering samt ekonomi.
Är en arkeologisk utredning som krävs för att fatta hur det hänger ihop..
När det gäller säkringen så är de enda två förbrukarna jag kan hitta på ledningen två taklampor modell stenåldern. Varför det är en 10 säkring beror väl på att den matat mer tidigare. Så min teori är att det blivit kortis i någon av dessa.
Får försöka få hit en elektriker så snart som möjligt!
Får försöka få hit en elektriker så snart som möjligt!
Det låter ju bra att det finns nyare delar. Då går det ju förhoppningsvis lätt att koppla bort enstaka, dåliga, äldre ledningar så länge om det är problem. Förhoppningsvis så finns det ju ström från nyare ledningar inom skarvsladdsavstånd.
Det är värre när något sådant här händer i hus där all el är jämngammal och det knappt går att röra en ledning utan att något annat går sönder. Enda valet blir liksom att byta allt.
Det är värre när något sådant här händer i hus där all el är jämngammal och det knappt går att röra en ledning utan att något annat går sönder. Enda valet blir liksom att byta allt.
Jo inser att dessa ska bytas. Tyvärr är ju ekonomi en realitet att ta hänsyn till. Byta allt i en kåk på 600 kvm lär inte vara helt billigt. Inte för att jag ens kan gissa vad det kan kosta men är väl sexsiffrigt?5 50procent skrev:
Finns VP inom någon meter så förhoppningsvis kan man skarva på där. Kan inget om el dock som ni märker... Kan ta bild på den delen senare om det är av intresse för någon.PNO skrev:
Det låter ju bra att det finns nyare delar. Då går det ju förhoppningsvis lätt att koppla bort enstaka, dåliga, äldre ledningar så länge om det är problem. Förhoppningsvis så finns det ju ström från nyare ledningar inom skarvsladdsavstånd.
Uppskattar samtliga som svarar i tråden.
Har en annan undring. Jfb har man satt i maskinhallen 300 meter bort. Känns ju inte optimalt men är det tekniskt okej?
Jag har bott i ett hus som byggdes i början på 1900-talet med sådana kuloledningar. Jag skulle flytta en belysning utomhus som var kopplad i en sådan dosa och var då tvungen att byta till en längre ledning i dosan och fick då en svag stöt när jag tog i höljet. Letade då reda på vilken som var 0-ledaren och mätte mellan höljet och den 0-ledningen och om jag minns rätt så var det någonstans mellan 30-40 volt i höljet. Alltså så låg det höljet emot någon ledare, troligen den ledaren som var i just den kabeln och då med en skadad isolering. Så, som flera skrivit, stäng av elen och byt ledningar omedelbart för som du har det kan det vara livsfarligt och risk för brand.Maner skrev:
Hej,
[bild]
[bild]