Byggahus.se
FredrikR FredrikR skrev:
Stämmer, 2018. :ok:
Denna va riktigt fin också.
2015.
[bild]
2018, var det året med självlysande kapsylöppnare?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
2018, var det året med självlysande kapsylöppnare?
Helt rätt! :cool:(y)
 
Fortsätter fixa hemma..syr slöjdpung.. En Husqvarna symaskin som syr en ljusblå slöjdpung på ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Instruktioner för att sy en slöjdpung med en lista på material som gamla lakan och sax, samt en illustration av en symaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CM1234 och 5 till
  • Laddar…
Felsökt golvvärme...
 
  • Multimeter visar 1.74A med otydlig bakgrund av trådar och kopplingsdosor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Är kaminen ett verktyg?
Har avhärdat lite saker.. Förkylning i familjen så i väntan på covidprovsvar så roar jag mig med vad som går.
Lyckas jag göra ngt av det blir det en egen tråd om det.
Först in i kaminen var det några trasiga kullager.
[bild] [bild] [bild]
Sen ett uttjänt hyvelstål från @Ola C
[bild] [bild]
Får ta ut det imorgonbitti när allt svalnat..
Får jag önska fritt så blir det en egen tråd av det vare sig du lyckas göra något eller ej. Det är spännande att följa processer med både framgång och motgång och se vad det kan leda till.
 
Åh nej...sambons ännu klantigare systrar är på besök. Den ene provade att välta en 1.5l julmust på tomten som återigen blev amputerad ..here we go again.:worried:

Trädgårdstomte med amputerad hand bredvid och skadad julmustflaska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Gilla
fremax och 10 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Åh nej...sambons ännu klantigare systrar är på besök. Den ene provade att välta en 1.5l julmust på tomten som återigen blev amputerad ..here we go again.:worried:

[bild]
Man riktigt ser hur förtvivlad den stackars tomten är.. :cry:
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Åh nej...sambons ännu klantigare systrar är på besök. Den ene provade att välta en 1.5l julmust på tomten som återigen blev amputerad ..here we go again.:worried:

[bild]
Stackars, stackars dig, var du tvungen att gå ner i verkstaden då istället att umgås?
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Stackars, stackars dig, var du tvungen att gå ner i verkstaden då istället att umgås?
Jag bor i föreningens gästrum denna veckan. Vi har provat Ola o tre systrar i lägenheten en vecka över jul förut. Umgänge overload.
 
  • Haha
  • Gilla
fremax och 11 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Jag bor i föreningens gästrum denna veckan. Vi har provat Ola o tre systrar i lägenheten en vecka över jul förut. Umgänge overload.
Hade jag vart du hade jag sovit i verkstan..
 
  • Älska
Appendix
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Provat en ny modell för ventilerade kragar för ved. Det går fortare att sticksåga en öppning per sida än alla hålsågshål jag kört längre ner i stapeln. Det här är nog en bättre metod.

[bild]
Jag kör med burar på pall, nätsäckarna på pall slutade jag fort med. De sög getpung...

Ved burar staplade på pallar på en stenlagd uppfart med snöfläckar och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
Hittade en gjutjärnskastrull på återvinningen som hade bra form för brödbak. Diskade av den aggressivt och brände in den med olja ett par varv. Enda problemet var att knoppen var i plast, så jag har fått köra utan ett tag. Men igår klämde jag dit en bit aluminium-pinne.

Gjutjärnskastrullens lock med hemmagjord aluminiumknopp på träbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bjuder på receptet, otroligt enkelt.

650 g mjöl
12 g jäst
500 g vatten
en knapp matsked salt
en klick honung efter smak

Blanda ingredienser, kör i 5-10 minuter till smidig deg. Täck och jäs i kylskåp över natten.

Sätt ugnen på 250 grader med gjutjärnskastrull med lock inne. När det är varmt, ta ut kastrull, stjälp ner degen och sätt på lock. In i ugnen i 30 minuter med lock på. Ta av locket, sänk till 225 och stick i termometer. Grädda till 96 grader. Låt svalna på galler.

Kastrullen får gärna vara avlång då den såklart definierar brödets form. Emaljerad eller inte spelar ingen roll.
Nybakat bröd med krispig skorpa på ett kylställ, bakat i upphittad återvunnen gjutjärnskastrull.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Stiftet och 18 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Hittade en gjutjärnskastrull på återvinningen som hade bra form för brödbak. Diskade av den aggressivt och brände in den med olja ett par varv. Enda problemet var att knoppen var i plast, så jag har fått köra utan ett tag. Men igår klämde jag dit en bit aluminium-pinne.

[bild]

Bjuder på receptet, otroligt enkelt.

650 g mjöl
12 g jäst
500 g vatten
en knapp matsked socker
en klick honung efter smak

Blanda ingredienser, kör i 5-10 minuter till smidig deg. Täck och jäs i kylskåp över natten.

Sätt ugnen på 250 grader med gjutjärnskastrull med lock inne. När det är varmt, ta ut kastrull, stjälp ner degen och sätt på lock. In i ugnen i 30 minuter med lock på. Ta av locket, sänk till 225 och stick i termometer. Grädda till 96 grader. Låt svalna på galler.

Kastrullen får gärna vara avlång då den såklart definierar brödets form. Emaljerad eller inte spelar ingen roll.
[bild]
AAAAHH!!1! SALT! En knapp matsked SALT! Kan någon moderator redigera mitt inlägg ovan?!?
 
  • Gilla
  • Haha
JohnnyKeba och 4 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
AAAAHH!!1! SALT! En knapp matsked SALT! Kan någon moderator redigera mitt inlägg ovan?!?
fixat:)
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Sytt lite till. Nästan klar. Handen håller i en nästan färdigsydd grå och vit tygpåse framför en vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.