Hej!

Intresserad av golv till vårt hus. Det är cirka 200kvm som till största del är spårad spånskiva med vattenburen golvvärme.

Funkar alla typer av golv såsom vinyl, parkett, laminat?

Vi har läst och fått av säljare att det är svårt att lägga tunnare golv än 13-15mm på spårade spånskivor med golvvärme. Stämmer detta verkligen? Därav blivit rekommenderad CoreTec XL-END vinylgolv som är 15mm.

Hade önskat få det så flytande som möjligt utan lister och liknande genom rum.

Vad säger er expertis?

BirgitS
Robin2161 Robin2161 skrev:
Funkar alla typer av golv såsom vinyl, parkett, laminat?
Ja
Vi har läst och fått av säljare att det är svårt att lägga tunnare golv än 13-15mm på spårade spånskivor med golvvärme. Stämmer detta verkligen? Därav blivit rekommenderad CoreTec XL-END vinylgolv som är 15mm.
Ja, men det går ju att ha en extra spånskiva utan spår under ett tunnare golv.
Det där måste kollas med varje golvtillverkare, de har egna bestämmelser för just sina egna golv, uppdelat på olika golvtyper.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Du kan lägga precis vilket golv du vill.
Som @BirgitS säger så behöver du först lägga en tunnare spånskiva över allting, & vill du lägga ett tunt vinylgolv (2-4 mm) så måste nog spontat spånskiva monteras före, då skarvar lätt syns igenom detta efter några veckor.

Om nuvarande golv pga svackor inte "duger", så är det ett helt eget problem som ofta med "mindre svackor" kan lösas med att man "bygger upp" svackan med flera lager lumppapp i bra kvalitet ( så att parketten får stöd underifrån)

• Gilla
grubblarn och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Du kan lägga precis vilket golv du vill.
Som @BirgitS säger så behöver du först lägga en tunnare spånskiva över allting, & vill du lägga ett tunt vinylgolv (2-4 mm) så måste nog spontat spånskiva monteras före, då skarvar lätt syns igenom detta efter några veckor.

Om nuvarande golv pga svackor inte "duger", så är det ett helt eget problem som ofta med "mindre svackor" kan lösas med att man "bygger upp" svackan med flera lager lumppapp i bra kvalitet ( så att parketten får stöd underifrån)
Tack! Glömde nämna att vi har barn och hund, så vill inte behöva byta/slipa om några år igen…

Vad för typ av spånskiva? Tjocklek? Känns märkligt att behöva lägga dubbla spån bara för man har golvvärme

BirgitS
Då är det väl laminat eller vinyl som passar bäst.

Tunna golv har hårdare krav på jämnhet på det som ligger under för annars kommer de tunna brädorna att böja sig efter ojämnheterna medan ett tjockt golv kan överbrygga ojämnheter.

Tack! Glömde nämna att vi har barn och hund, så vill inte behöva byta/slipa om några år igen…

Vad för typ av spånskiva? Tjocklek? Känns märkligt att behöva lägga dubbla spån bara för man har golvvärme
Berätta vilka mattor/parkett ni är intresserad av, så kan vi guida er i vad ni behöver göra eller inte.
Många typer av "golv" kan läggas "rakt över" erat undergolv i dagsläget.

J jawen skrev:
Berätta vilka mattor/parkett ni är intresserad av, så kan vi guida er i vad ni behöver göra eller inte.
Många typer av "golv" kan läggas "rakt över" erat undergolv i dagsläget.
Jag gillade verkligen CoreTec XL-END. Det var 15mm tjockt! Dock var priset lite väl saftigt…

Säljaren sa att det typ inte gick att lägga något annat typ av golv utan att lägga någon form av spånskiva över. Men låt oss säga att jag väljer en billigare tunnare vinyl eller parkett, vad behöver jag i så fall göra?

Men låt oss säga att jag väljer en billigare tunnare vinyl eller parkett, vad behöver jag i så fall göra?
Vinylgolv finns i massor av varianter som "på rulle", klickvinyl (flytande), limbar vinyl, och självhäftande vinyl/vinylmattor, i massor av färger & i naturtrogna trä- eller stenmönster. inkluderar också styv vinyl (Rigid/SPC) för ojämnare underlag, HDF-vinyl med klicksystem, och klickvinyl med integrerat underlag för ökad ljudisolering

Parkett för mig är från 11 mm & uppåt, från 13-14 mm brukar man kunna slipa om den.
Pergo eller "laminatgolv" är ett "tryckt fotografi" av "det riktiga", & finns i många olika kvalitet oftast 6-8 mm tjockt.

Man kan generellt säga i erat fall:
Ni behöver antingen välja ett golv " som bär sig själv" dvs som klarar spåren för slingorna UTAN att svikta där. (dvs Parkett & Laminatgolv)
Eller ett "tillräckligt" tjockt "självbärande" Vilylgolv likt det (Rigid/SPC) CoreTec XL-END som du blivit råd till för 1000 kr/kvm + inläggning.

Vill ni välja en tunnare plast eller vinyl, så måste nuvarande golv åtgärdas med ytterligare bärande plant skikt.

J jawen skrev:
Vinylgolv finns i massor av varianter som "på rulle", klickvinyl (flytande), limbar vinyl, och självhäftande vinyl/vinylmattor, i massor av färger & i naturtrogna trä- eller stenmönster. inkluderar också styv vinyl (Rigid/SPC) för ojämnare underlag, HDF-vinyl med klicksystem, och klickvinyl med integrerat underlag för ökad ljudisolering

Parkett för mig är från 11 mm & uppåt, från 13-14 mm brukar man kunna slipa om den.
Pergo eller "laminatgolv" är ett "tryckt fotografi" av "det riktiga", & finns i många olika kvalitet oftast 6-8 mm tjockt.

Man kan generellt säga i erat fall:
Ni behöver antingen välja ett golv " som bär sig själv" dvs som klarar spåren för slingorna UTAN att svikta där. (dvs Parkett & Laminatgolv)
Eller ett "tillräckligt" tjockt "självbärande" Vilylgolv likt det (Rigid/SPC) CoreTec XL-END som du blivit råd till för 1000 kr/kvm + inläggning.

Vill ni välja en tunnare plast eller vinyl, så måste nuvarande golv åtgärdas med ytterligare bärande plant skikt.
Tack!

Och vad blir det för underlag man ska ta om man väljer tunnare plast eller vinylgolv då?

Om man väljer parkett, går den att lägga direkt på nuvarande underlag om det är minst 12mm tjockt?

Om man väljer parkett, går den att lägga direkt på nuvarande underlag om det är minst 12mm tjockt?
Ja, den kan läggas direkt på!

Och vad blir det för underlag man ska ta om man väljer tunnare plast eller vinylgolv då?
Någon form av "mellangolv" för att stötta & få bort "håligheterna" slingorna skapar.
Exempelvis denna för ca 150 kr/kvm som är 6 mm tjock.

https://www.bygghemma.se/hus-och-by...cQeFT6-k8gR5-ikc2InT_u5WMut6EpSAaAgryEALw_wcB

Eller denna för 139 kr/kvm som är 12 mm

https://www.bauhaus.se/spangolv-for...mp1v_hTtsJ5UjkaAlM0EALw_wcB#go-to-description

• Gilla
Robin2161
  • Laddar…
J jawen skrev:
Ja, den kan läggas direkt på!

Någon form av "mellangolv" för att stötta & få bort "håligheterna" slingorna skapar.
Exempelvis denna för ca 150 kr/kvm som är 6 mm tjock.

[länk] - Bestsellers - High Prio - Shopping&utm_id=19821934733&gad_source=1&gad_campaignid=19821934733&gbraid=0AAAAAD8-GQkUUYCInLOf8CCE6XSdPqZTh&gclid=Cj0KCQiA7fbLBhDJARIsAOAqhscQvbUUl9g0doFsyZgFoOFcQeFT6-k8gR5-ikc2InT_u5WMut6EpSAaAgryEALw_wcB

Eller denna för 139 kr/kvm som är 12 mm

[länk]
Skulle givetvis kunna vara ett alternativ. Inte jätte sugen dock på att lägga 200kvm spånskiva igen… Behöver även denna limmas och skruvas tro?

Behöver även denna limmas och skruvas tro?
Menar du mellangolven så har inte jag använt just dom produkterna, & tror inte det, men läs monteringsanvisningarna för säkerhets skull.
Själv skulle jag nog valt en snygg ca 14 mm parkett av ett av dem kända märkena & bara lagt parketten direkt.

CoreTec XL-END
Och jag skulle känna lite "oro" över hur mycket emissioner denna produkt släpper ut i lufter där ni & barnen lever. Kan vara stora mängder (bara en varning & det kanske går att "kolla upp. Men det är en relativt ny produkt, så )

J jawen skrev:
Menar du mellangolven så har inte jag använt just dom produkterna, & tror inte det, men läs monteringsanvisningarna för säkerhets skull.
Själv skulle jag nog valt en snygg ca 14 mm parkett av ett av dem kända märkena & bara lagt parketten direkt.
Men hunden kommer repa upp parketten direkt… Hade gärna lagt det men inte sugen på att slipa om det varannat år!

Är vinyl verkligen så hållbart som alla säger?

Men hunden kommer repa upp parketten direkt… Hade gärna lagt det men inte sugen på att slipa om det varannat år!

Är vinyl verkligen så hållbart som alla säger?
Då skulle jag välja ett laminatgolv av kvalité typ Tarketts 539 kr/kvm

https://tarkett.se/p/laminatgolv-woodstock-longboards-summit-oak-titan/510046054

Tabell över tekniska egenskaper för golv, inklusive slitagestyrka och fläckresistens, med resultat utan skada efter 25 000 varv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.