Vi håller på att renovera vårat vardagsrum här hemma och innan jag lägger nytt golv behöver jag bestämma vad för gnistskydd jag ska köra.

Idag ligger det en skiffersten limmad på golvspånet som hamnar i jämn höjd med plastmattan som ligger limmad från när huset byggdes 1981.

Nu lägger jag klickgolv och vill då få ett gnistskydd som ligger jämnt med nya golvet.

Det enkla skulle väl vara att lägga golvet och sedan dit med en glasskiva men vi är inne på att ha någon fin sten framför istället.

Någon som kan ge lite tips på lösning?

Och kan jag låta gamla stenen ligga kvar och limma den nya med fixlim/stenlim eller bör jag försöka få bort den och sätta stenen med fix?

Vardagsrum med vit öppen spis, stege bredvid, grön vägg och parkettgolv. Förberett för renovering och byte av gnistskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mats-S
P pennybridge skrev:
Nu lägger jag klickgolv och vill då få ett gnistskydd som ligger jämnt med nya golvet.
Jag har lagt mitt gnistskydd lägre än omgivande golv, på det sättet slipper jag att aska och vedrester sprids över golvet, det stannar på gnistskyddet. Dessutom ser det riktigt snyggt ut med den okonventionella lösningen, inte många som tänker i dom banorna ;-)

Mats-S Mats-S skrev:
Jag har lagt mitt gnistskydd lägre än omgivande golv, på det sättet slipper jag att aska och vedrester sprids över golvet, det stannar på gnistskyddet. Dessutom ser det riktigt snyggt ut med den okonventionella lösningen, inte många som tänker i dom banorna ;-)
Det var så innan här, med en metallist mellan golv och stenen:

Syns kanske inte så bra men du kan kolla vid väggen att det är en liten nivåskillnad från golvbrädan ner mot stenen.

Jag upplevede det som jobbigt och vill hellre ha helt slät lösning denna gången med nya golvet :)
Nivåskillnad mellan trä- och stengolv med metallist i hörn vid väggen, tydlig skillnad i höjd mellan golvbräda och sten.

Mats-S
P pennybridge skrev:
Jag upplevede det som jobbigt och vill hellre ha helt slät lösning denna gången
Absolut, givetvis ska du välja den lösningen som passar dig bäst :)

På sommarstället har vi en slät lösning (inte vald av mig) lika som du vill ha det, jag upplever den som jobbig eftersom det blir betydligt mycket mer skräp på golvet utanför, konstant sopande av det eftersom vi eldar ganska mycket där. Eldar minst lika mycket i villan, aldrig något skräp utanför gnistskyddet där, enkelt att ta hand om det som ligger på skyddet.
Så vi har nog lite olika uppfattning om vad som är "jobbigt" 😉, men nu ska du givetvis göra det som du tycker blir bäst 👍

• Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Absolut, givetvis ska du välja den lösningen som passar dig bäst :)

På sommarstället har vi en slät lösning (inte vald av mig) lika som du vill ha det, jag upplever den som jobbig eftersom det blir betydligt mycket mer skräp på golvet utanför, konstant sopande av det eftersom vi eldar ganska mycket där. Eldar minst lika mycket i villan, aldrig något skräp utanför gnistskyddet där, enkelt att ta hand om det som ligger på skyddet.
Så vi har nog lite olika uppfattning om vad som är "jobbigt" 😉, men nu ska du givetvis göra det som du tycker blir bäst 👍
Ja det kan nog vara så att ni eldar betydligt mer än oss med. Vi kör mest lite mysbrasor så det är sällan vi får något skräp alls :)

Frågan kvarstår dock för övriga läsare kring hur jag ska sätta nya stenen? Kan jag limma den på befintlig ?

Höjden på det nya golvet avgör vad det kan bli framför kaminen. Samt att det beror på om din sten du vill ha inte är för tjock, så det går att malla jämns med. Du får nog börja med att leta det som ska framför först.
Då den plåten nu ligger kloss mot mattan och inte mattan går under kaminen, så kan du sprätta bort allt och kanske få ett djup, som kan passa ihop med det nya golvet. Om det lite för djupt, så är det enkelt att lägga tjockare med fix under nya plattor. Vet du vad som finns under där, trä/flyspackel eller betong.

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Mats-S
P pennybridge skrev:
Vi kör mest lite mysbrasor
Kaminen har glasluckor och dessutom en mycket djup skyddande sarg innan själva eldstaden, så om ni använder glasluckorna när ni eldar (?) så lär det ju inte vara någon risk att gnistorna sprätter ut på golvet dom gångerna ni eldar en mysbrasa.

Om det inte kommer några gnistor på gnistskyddet idag så kan ni lugnt lägga golvet ända fram till kaminens kant, problem solved och den snyggaste lösningen (?) dessutom, och inga nivåskillnader heller 🤔

Men föredrar du att ha ett gnistskydd så är @jonaserik metod nog en bra lösning att gå på 👍

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.