Har köpt en bostadsrätt (som jag inte fått tillträde till än), som jag besiktigade. Besiktningsmannen fann ett fel i badrummet. Ett hål i duschkabinen ca knappt 1x1 cm, troligtvis har det suttit någon tvålkopp, duschstång etc badrumsliknande tillbehör där. Personen som bor där nu är en grav alkoholist, så hen har antagligen rivit ned denna badrums ateralj någon gång i fyllan och villan och inte brytt sig.

Hålet som alltså är knappa 1x1 cm har det runnit ned vatten i. När besktningsmannen gjorde fuktmätning så larmade fuktmätaren för höga värden ca 15-20 cm nedanför hålet bredden den larmade på var ca 5 cm, längre ned än så var värden normala. Uppåt och åt sidorna från hålet var fuktvärdena normala. Att tillägga är att duschen precis hade använts innan fuktmätningen utfördes.

Min fråga är hur löser jag detta? Är det bara att plugga igen hålet med våtrumssilikon efter att ha låtit bli duschen en dag eller två? Eller måste jag avfukta detta enligt mig ganska lilla område som det fanns fuktindikering på? Hur avfuktar jag isåfall? Måste jag riva ned hela plastmattan på hela väggen?
Det är för övrigt plastmatta i hela badrummet på väggar och golv. Övriga platser i badrummet var det ingen fuktindikering på.

Putt putt ingen här inne som är duktig på badrum?

Om det är hål i duschkabinen och vattnet rinner ner på tät våtrumsmatta, varför skulle det uppstå några skador?
Och att göra en fuktmätning i en duschkabin ser jag ingen mening med, då detta bara är en lös "möbel" innanför badrummets tätskikt.

Men laga hålet med silicone eller limma för exempelvis en plexiglas bit för hålet i kabinen

Kanske uttryckt mig klumpigt men "duschkabinen" är alltså i självva badrummet ingen lös möbel. Duschens väggar är badrummets väggar som är täckta med platsmatta, duscstång+blandare sitter fast i badrumsväggen och i det hörne i badrummet som duschen sitter så är det rätt lutning på golv såatt allt rinner ner i golvbrunnen som man står på när man duschar. Det är alltså hål i själva väggen i badrummet i duschdelen.

Lyckades hitta en bild på nätet på badrummet såatt man får en hum om vad för typ av "duschkabin" det är frågan om. badrum.jpg

T
Detta är en duschkabin:

duschkabin_C4W-90.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det du har är ett badrum och som svar på din fråga, ja tryck i silikon i hålet, klart.

Står duschkain i objektbeskrvningen av radhuset :P
Men vad jag är orolig över är kan fuktskadan bestå eller bli större om man bara trycker in silikon? eller är den så liten att det kommer torka ut av sig självt om man trycker i silikon?

Intressant vad gäller här. I objektbeskrivningen står det alltså duschkabin? Men det finns ingen, det är ju en ganskarydlig utfästelse av mäklaren. Men nu när jag funderar vidare så är dt nog ändå undersäkningsplikten som är starkare. Men ändå. Inte kring TS fråga men en tanke

I objektsbeskrvningen står följande: Badrum med våtrumsmatta på vägg och golv. I badrummet finns duschkabin,wc, tvättställ,tvättmaskin och torktumlare.

eller så kontaktar du en mattläggare som svetsar igen hålet, om det inte är allt för stort

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.