Ser ut att vara på en elektrisk kabel… Elektrisk kabel fäst vid metallrör med väggmonterat stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu vet vi inte var den är, i en fasgihet eller i mark. Svaret blir nog att det är en tefonkabelskarv med kanske 200 st 0,5 mm2, eller mindre antal och dessa hade en blymantel runt sig och absolut täta mot fukt och väta troligvis. Då skarvades dessa med pappershylsor och blev tjocka, varefter en byplåt lindades runt och smältes ihop med bly.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Det bör vara en gammal telekabel blymantlad och trycksatt med kvävgas. Som jonaserik skriver pappersisolerad åtminstone åt ena hållet ibland övergång till annan kabeltyp inne i byggnaden. Du borde hitta någon regulator och larmmanometer om du följer det klena röret.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Intressant! Är kvävgasanslutningen aktiv (ser så ut) eller användes den bara initialt?

Ulltand Ulltand skrev:
Intressant! Är kvävgasanslutningen aktiv (ser så ut) eller användes den bara initialt?
Om kabeln används vilket är mer och mer osannolikt så är kvävgasanslutningen aktiv dvs trycksatt via tex en flaska och regulator och med någon larmfunktion om det läcker. Hela arrangemanget går ut på att inte fukt ska läcka in i kabeln med sin känsliga isolering utan gasen ut och skydda på så sätt.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Mikael_L
För en drygt 20 år sedan såg jag när jag körde längs en landsväg en gasflaska ute i diket, lutad mot en telestolpe och sen en slang upp längs stolpen.
Jag fattade direkt att detta var en gammal pappersisolerad blyomsluten telekabel, som fått någon skada någonstans så gasen läckte ut.
Och denna flaska hade televerket (eller skanova kanske) kopplat in tillfälligt för att skydda kabeln och/eller felsökning.

Idag görs inte sånt, kopparnätet ska ju vara borta om något enstaka år nu, och nu skulle man bara avveckla denna del av nätet direkt, gå lite före i tidsplanen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.