Hej!
Tänkte höra vad detta är för uttag och vad det kan ha varit kopplat till? Håller på gör om tvättstugan och det var där det satt. Kan tänka mig att det har något med vidare elkoppling till tvättmaskiner eller liknande? Nu satt den ensam på väggen utan några vidare kopplingar så tänkte plugga bort den helt men är det samma styrka som på t.ex ett eluttag så man kan göra om det eller bör jag plugga den helt med några ubåtar samt ett lock över hålet?
Tänkte höra vad detta är för uttag och vad det kan ha varit kopplat till? Håller på gör om tvättstugan och det var där det satt. Kan tänka mig att det har något med vidare elkoppling till tvättmaskiner eller liknande? Nu satt den ensam på väggen utan några vidare kopplingar så tänkte plugga bort den helt men är det samma styrka som på t.ex ett eluttag så man kan göra om det eller bör jag plugga den helt med några ubåtar samt ett lock över hålet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är inget uttag, det är bara en vanlig brytare som saknar lock, sladden från tvättmaskinen har gått in via dragavlastningen och anslutits direkt på brytaren.
Ja, du skulle kunna sätta ett uttag, men det kräver att du har jordfelsbrytare samt så ser det ut att vara 3-fas så det gäller att mäta och koppla rätt i så fall, annars riskerar du att få 400V i uttaget.
Ja, du skulle kunna sätta ett uttag, men det kräver att du har jordfelsbrytare samt så ser det ut att vara 3-fas så det gäller att mäta och koppla rätt i så fall, annars riskerar du att få 400V i uttaget.
Såg nu efter att jag införskaffat ubåtar att det var vidarekopplat ner mot golvet där jag har 2 stycken eluttag som jag nu har tvättmaskinerna i och med ubåtade kablar så får jag ju ingen el till dem 😂. Jag ville byta ut brytaren dock då den inte passade in, men måste jag sätta dit en ny brytare som passar in med rummet eller kan jag köra på den här kopplingen jag gjorde? Kopplade samma kablar in i samma ubåt så att ubåtarna får fungera som sockerbitar då jag inte hade några sånna hemma. Satte även eltejp runt ubåtarna för säkerhets skull.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Okej vad skönt 
Någon för övrigt vet vad jag ska ha för skyddslock?
Köpte nämligen för breda mellan skruvhålen. Köpte bägge taklock och vägglock som det hette men bägge var för breda. Har mätt och det är 60mm mellan skruvhålen där elen sitter.
Någon för övrigt vet vad jag ska ha för skyddslock?
Köpte nämligen för breda mellan skruvhålen. Köpte bägge taklock och vägglock som det hette men bägge var för breda. Har mätt och det är 60mm mellan skruvhålen där elen sitter.
Borra ett extra hål 60mm från det ena i ditt doslock. Inte helt rätt men bättre än inget. Det är inte helt lätt att hitta doslock med cc60 mellan skruvhålen (som privatperson). Om uttaget sitter över 1700mm höjd kan du sätta dit ett doslock med vingar. Inte heller det är rätt i ett våtutrymme, men bättre än inget.
Edit: Jag tar tillbaka, denna borde passa http://elbutik.se/product.html/doslock-for-apparat-och-kopplingsdosa-2?category_id=1963. Välj den översta som heter Doslock För Apparatdosa, Slätt, Skruv/Snäpp-fastsättning 85mm.
Edit: Jag tar tillbaka, denna borde passa http://elbutik.se/product.html/doslock-for-apparat-och-kopplingsdosa-2?category_id=1963. Välj den översta som heter Doslock För Apparatdosa, Slätt, Skruv/Snäpp-fastsättning 85mm.
Redigerat:
Listar upp några doslock som bör ha 60mm hålavstånd.
Hittar du inte dessa i något varuhus, gå in på en elfirma där kan du troligtvis köpa ett skruvbart lock för småpengar.
Här kommer några exempel på doslock.
E1420350 DOSLOCK FÖR ENKELDOSA FV
E9791789 TÄCKLOCK C/C 60 MM
E1420543 LOCK 4-KANT POLARVIT INF
E1420540: DOSLOCK TYP VP-DTLA 92
Ps,
Det ser ut som det kan vara dålig kontakt på kopplingsklämman på de vit ledningarna. (ser ej hur de andra är kopplade på bilden)
Alla kardeler på båda ledarna ska vara igenom hylsan i kopplingsklämman innan skruven dras åt.
Det är enkelt att se vid montage efter som kopplingsklämman är genomskinlig.
Kommer för många kardeler utanför så blir det risk för varmgång.
Kardeler = de tunna koppartrådarna i varje ledare
Ledare = i ditt fall kabeln, Tex den vita FK:n
Hittar du inte dessa i något varuhus, gå in på en elfirma där kan du troligtvis köpa ett skruvbart lock för småpengar.
Här kommer några exempel på doslock.
E1420350 DOSLOCK FÖR ENKELDOSA FV
E9791789 TÄCKLOCK C/C 60 MM
E1420543 LOCK 4-KANT POLARVIT INF
E1420540: DOSLOCK TYP VP-DTLA 92
Ps,
Det ser ut som det kan vara dålig kontakt på kopplingsklämman på de vit ledningarna. (ser ej hur de andra är kopplade på bilden)
Alla kardeler på båda ledarna ska vara igenom hylsan i kopplingsklämman innan skruven dras åt.
Det är enkelt att se vid montage efter som kopplingsklämman är genomskinlig.
Kommer för många kardeler utanför så blir det risk för varmgång.
Kardeler = de tunna koppartrådarna i varje ledare
Ledare = i ditt fall kabeln, Tex den vita FK:n
Att göra riktiga kopplingar med fullgod kontakt är extra viktigt i en tvättstuga med strömkrävande maskiner ( 10 A ) . Är det glappkontakt får man snabbt en liten kabelbrand som resulterar i att både ubåt och kabel saknar isolering.
Detta kan i värsta fall orsaka en brand i huset.
Detta kan i värsta fall orsaka en brand i huset.
Ubåtar är bättre än sockerbitar. Ännu bättre är t.ex. Wago222. Det går typ inte att koppla fel med dem. Finns på både Clas och Kjell, samt typ alla byggvaruhus. Obs! Förväxla inte med Wago773 som visserligen också är bra men kräver lite mer handlag (och helst en fräsch ledarände).
Ja. Det spelar inte någon roll om du köper den två-, tre- eller fempoliga varianten (alla heter Wago222, lustigt nog). Sen är det bara att koppla som det var kopplat innan i strömbrytaren. Om det var färg mot färg kan bara du svara på (men det är rätt troligt).
Se till att alla kardeler är någorlunda raka innan du stoppar in ledarändarna i wagon. Det bästa är att klippa och skala om men det är kanske lite överambitiöst.
Se till att alla kardeler är någorlunda raka innan du stoppar in ledarändarna i wagon. Det bästa är att klippa och skala om men det är kanske lite överambitiöst.