Hej AndersSA AndersS skrev:
Kort.
För ca 20 år sedan när vi bytte ut våra ferrarismätare (de med skivan som roterade) så fanns det företag som utlovade att de kunde använda elnätet för kommunikation med de nya elmätarna som placerades hos alla elanvändare.
Iden låter bra, eftersom elledningarna når fram till alla elmätare men samtidigt så hade vi påbörjat att använda switchade nätdelar i stället för linjära (med stora, tunga 50 Hz transformatorer). Rester från switchningen (supratoner 2–150 kHz) ökade samtidigt i styrka i elnäten och störde kommunikationen.
Försöker man dämpa störningarna, med ett filter, så dämpar man även kommunikationen.
Efter ett 10-tal år började man använda radiosignalering i stället, och numera så byts alltmer de system som signalerar via elnätet ut till dessa.
Klicka här för att svara

