Hej och gott nytt år! Bredvid mitt proppskåp finns två lådor. Det ena är fortums elmätare, men vad är det andra? Den är plomberad, men kabeln verkar vara kapad. Det finns en kvällstaxa/dagtaxa-manick kopplad till den. Några idéer?
Vad viktigare är: kan jag be elektrikern att ta bort den? Tänkte höra med Fortum, men jag måste ju veta vad det är först.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad viktigare är: kan jag be elektrikern att ta bort den? Tänkte höra med Fortum, men jag måste ju veta vad det är först.
Sannolikt är har det suttit ett gammalt elektromekaniskt kopplingsur på den för att styra VVB/elvärme till att bara vara på nattetid under lågtaxa.
Du kan lugnt be elektrikern ta bort den men ev behöver hen då bryta plomberna på mätartavlan (det behövdes hos mig där jag hade en identisk tavla). Det är inte något problem men resulterar i ett extra besök från nätägarens elektriker för att plombera.
Du kan lugnt be elektrikern ta bort den men ev behöver hen då bryta plomberna på mätartavlan (det behövdes hos mig där jag hade en identisk tavla). Det är inte något problem men resulterar i ett extra besök från nätägarens elektriker för att plombera.
Det har suttit en s k rundstyrningsutrustning där från början. Nätägaren skickade ut pulser (toner) på nätet som styrde omställningen av mätarens dubbla räkneverk för natt/dagtaxa samt en möjlighet att koppla ifrån elvärme. Med en extra "kundkontakt" kunde man stänga av sin VVB vid dagtaxa och strömbrytaren du ser användes till att välja huruvida detta önskades eller ej. Säkringen är plomberad för att den påhittige inte skulle kunna bryta strömmen vid det tillfälle pulser gick ut för att byta taxa.
Det går som sagt utmärkt att ta bort. Beroende på om VVB funktionen fortfarande är inkopplad i andra änden så kan den behöva byglas (vilket i såfall redan är gjort under plåten).
Det går som sagt utmärkt att ta bort. Beroende på om VVB funktionen fortfarande är inkopplad i andra änden så kan den behöva byglas (vilket i såfall redan är gjort under plåten).
Klicka här för att svara