Hej!
Jag har en ringklocka i hallen (inte i anslutning till ytterdörren) och undrar vad den kan vara till?
Det har tidigare funnits oljepanna och kanske även en vedpanna i huset. Jag har hittat en signal-sladd som kommer ut där oljepannan tidigare stod (inte inkopplat till något).
Det finns ingen dörrklocka på huset, så jag funderar på om den kan ha använts av tidigare uppvärmningssystem till något?
Med vänlig hälsning, Ulf.

Gammal ringklocka och dess kopplingsdosa på tapetserad vägg, möjlig koppling till tidigare värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på etikett av gammal ringklockstransformator med specifikationer på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är sannolikt en dörrklocka, även om knappen inte finns kvar. Sladden vid pannan är antagligen till en termostat.

Kanske en signal till betjänten att herrskapet önskar något?

Naturligtvis så ringde klockan när det var dags att lägga i mer ved, typ.....

Prutte

prototypen prototypen skrev:
Naturligtvis så ringde klockan när det var dags att lägga i mer ved, typ.....

Prutte
Låter lite sarkastiskt, men det var det jag trodde

D Daniel 109 skrev:
Det är sannolikt en dörrklocka, även om knappen inte finns kvar. Sladden vid pannan är antagligen till en termostat.
Kan vara så, men jag har inte sett spår efter ledningarna till ytterdelen, och få har jag ändå bytt ytterdörren och karmen :/
Hade varit trevligt om det är till en dörrklocka, kanske går att återställa i så fall :)

U Ulf Johnsson skrev:
Låter lite sarkastiskt, men det var det jag trodde
Jag håller med prototypen!

I vårt hus fanns en liknande klocka som hade en ledning framdragen till den plats där den f.d. oljepannan stod. Jag antar att det var en form av driftslarm för pannan.

Var det ledning fram till pannan tror jag mer på att den gick till termostaten som styrde shunten.
Men visst går det dra ny kabel till dörrklockan.

Protte

Har aldrig hört talas om driftlarm med ringklocka från en oljepanna för privat bruk.
Vad hände när man ex. åkte på semester, hyrde man in en vaktmästare som kunde lyssna på larm från oljepannan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.