Byggahus.se
I
Hej,

Jag har kört Sundströms SR 100 Silikon med P3, gasfilter samt förfilter sen vi flyttade till hus för 5–6 år sen.

H05-0002_003.png

Huset har haft en pelletspanna fram till nyligen så masken har använts minst 1 gång i veckan(sotning) plus till renovering, spraymålning o.s.v. Över lag har den fungerat väl men jag misstänker att den har läckt en aning eftersom man fått lite svart sot i näsan efter jobb. Det har också hänt att man känt att det drar kallt runt haka och näsa vid vissa rörelser, d.v.s. den har tappat förseglingen.

Det är enligt Sundströms rätt storlek jag använder och jag känner till kravet på att vara nyrakad. Masken sitter dessutom inte löst, snarare tvärtom.

Det som är bra med Sundströms är att filtren är ganska billiga, man kan kombinera dem hur som helst och det finns förfilter som gör att man inte behöver byta filtret fullt så ofta. Framför allt är masken väldigt enkel att justera in och att andas genom. Nackdelen är att behöver man köra både P3 filter och gasfilter ex vid lackering så blir det ganska otympligt och större risk att tappa förseglingen. En annan nackdel som kanske egentligen inte är så viktig för hemmabruk är att den inte filtrerar utgående luft. Men den största nackdelen för mig är att jag inte helt litar på masken, skulle jag göra ett jobb där jag absolut inte får andas in orenad luft hade jag inte gått in med denna mask.

Jag tror att Sundströms masker är i grunden riktigt bra men de kanske inte passar alla ansikten lika bra.

Så vad använder ni för något? Har ni jämfört med något annat?
 
Redigerat:
Rickard.
Jag använder samma, 9/10 gånger det läcker för mig är det backventilerna/utandningsventilerna så testa rengör och inspektera eller byt, kostar typ en hundring.

Övrig erfarenhet är av scotts orangea och dom är mycket sämre enligt mig.
 
I
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag använder samma, 9/10 gånger det läcker för mig är det backventilerna/utandningsventilerna så testa rengör och inspektera eller byt, kostar typ en hundring.

Övrig erfarenhet är av scotts orangea och dom är mycket sämre enligt mig.
Ja, jag bytte faktiskt alla 3 ventiler när jag började få problem med luften, egentligen främst för att man blev lite extra nojig då. Men enligt Sundströms har de inte kunnat se något fel på min mask och de anser att den sitter som den ska.

Nu är det dags att byta även remmen på masken och då tänker jag att det är dags att köpa helt ny. Först var jag inne på att köpa en likadan till, kanske möjligen en helmask för större anläggningsyta som sitter bättre på plats men så tänkte jag kolla här först vad folk har för erfarenhet. Kanske finns det annat märke som kan vara värt att testa, ex 3M. Övriga märken ser ut att ha dyrare filter som inte skyddas av förr filter så det är möjligt att underhållskostnaden kanske går upp, sen kanske de också blir tyngre att andas i vilket riskerar göra att man inte använder masken. Sundströms är ju väldigt lätt att andas i så det finns egentligen ingen anledning att inte använda den. De är såfall när man måste ha dubbla filter på varandra, då blir den otymplig och man känner att den kan ha en större tendens att släppa förseglingen.
 
Rickard.
Trist att den inte funkar, av vad jag hör och ser så verkar dom allra flesta trivas bäst med Sundström och underhållskostnaden är i princip 0 då det enda jag byter är förfilter. Partikelfiltret har jag aldrig bytt och är fortfarande väldigt lättandat. (gasfilter har jag aldrig använt privat och kan inte se mig göra det heller)

Kan det vara så du spänner för hårt?(enda förslaget)

Jobbar man länge i mask så är ju friskluftmask oslagbart men det är kanske inget för dom flesta hemmafixare ;)
 
Ansiktet är ju lite olika för olika människor också, så inte bara storlek. När jag provade cyklop att använda vid snorkling så testade jag i en butik på Kanarieöarna kanske 20 olika. En passade perfekt och slöt tätt. Av en händelse så visade det sig att Biltema hemma i Sverige hade exakt samma för typ halva priset. Men jag var nöjd ändå :) Servicen att ha så många att prova på var värt det högre priset. Tyvärr finns väl inte lika många varianter av mask. Och frågan är också var du i så fall skulle kunna prova. Inte lika fräscht heller att prova just andningsmask.
 
I
Rickard. Rickard.ag skrev:
Trist att den inte funkar, av vad jag hör och ser så verkar dom allra flesta trivas bäst med Sundström och underhållskostnaden är i princip 0 då det enda jag byter är förfilter. Partikelfiltret har jag aldrig bytt och är fortfarande väldigt lättandat. (gasfilter har jag aldrig använt privat och kan inte se mig göra det heller)

Kan det vara så du spänner för hårt?(enda förslaget)

Jobbar man länge i mask så är ju friskluftmask oslagbart men det är kanske inget för dom flesta hemmafixare ;)
Ja, det är en fin mask och som du säger, den kostar inte mycket i underhåll. Jag har knaske köpt nytt P3 filter en gång men det var inte för att det var tungt att andas i.
 
Redigerat:
I
L Lilllen skrev:
Ansiktet är ju lite olika för olika människor också, så inte bara storlek. När jag provade cyklop att använda vid snorkling så testade jag i en butik på Kanarieöarna kanske 20 olika. En passade perfekt och slöt tätt. Av en händelse så visade det sig att Biltema hemma i Sverige hade exakt samma för typ halva priset. Men jag var nöjd ändå :) Servicen att ha så många att prova på var värt det högre priset. Tyvärr finns väl inte lika många varianter av mask. Och frågan är också var du i så fall skulle kunna prova. Inte lika fräscht heller att prova just andningsmask.
Hehe, nej att testa olika masker lär inte vara möjligt. Jag vet att Sundströms tidigare kunnat åka ut och testa förslutning på masker men det var innan pandemin. Man kan testa förslutningen själv genom att hålla något för filtret vilket jag gör varje gång nu, efter lite justeringar blir det bra förslutning. Trotts detta är det inte ovanligt att få lite sot i näsan. Har faktiskt testat en storlek mindre på mask och det var uppenbart att den var förliten.

Numera har vi inte någon pelletspanna som ger svart sot så det kommer inte vara lika uppenbart längre att masken läcker en aning. Däremot händer det som sagt att masken släpper från näsan eller hakan och det märks tydligt, det blir kallt där då men det är oftast väldigt kort. Man kan nästan tro att jag har gymnastik med masken på men så är det inte, helt vanligt renoveringsjobb vilket innebär att man rör på sig en del :)

Jag tror egentligen att om jag ska hitta något bättre får jag bara ta o köpa något testa och funkar det inte bättre får jag gå vidare till nästa. Att få god förslutning i normalt tillstånd är som sagt inte svårt, men det är ändå något som läcker en aning under jobbet.
 
Jonas Persson
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Kanske ska tillägga att jag använder den för damm och inte gas. Helmask är guld när man krälar runt på vindar eller krypgrunder som är fulla med gammal mineralull. Dina ögon och kontaktlinser tackar dig(y)

Förfiltret visar tydligt vilka mängder med skit man slipper få ner i lungorna.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
KristinaRT
Jag använder 3M:s halvmask, denna typ (6000-serien)
Halvmask-6000-3m-stomme.jpg
Sitter bra på mitt ansikte och är bekväm att ha på sig. Man kan köpa de filter man behöver, beroende på vad man ska göra.
 
  • Gilla
boschkenta och 1 till
  • Laddar…
Biltema. Spännen och band är inget vidare, men när den väl sitter på plats fungerar den riktigt bra.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
Sundström tätar perfekt på mig. Har använt mycket Moldex också, Sundström passar mig lite bättre.
Har använt 3M mycket förr, har köpt en sån, men inte använt.
Har en Moldex helmask också, den kan glipa ibland. Men bra annars.
Man får nog hitta sitt märke bara.

Man kan täta maskerna med honung. Vattenlösigt.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
Sundströms SR90 halvmask. Hade tänkt mig en SR100 men hittade SR90 på rea. Det är väl gummit som skiljer. Och en SR200 helmask när man vill skydda ögon också. Filter och ventiler är ju samma till båda masker så det är praktiskt. Reservdelar som bandställ och siktglas är andra delar som kan köpas nya när det behövs.
Det följde med en testrondell med helmasken som man sätter i istället för förfiltret. Suger man in luft ska masken sitta kvar i minst 10 sekunder utan att man använder banden eller håller i den. Utandningsventilerna (som är de viktigaste) och ventilsätena måste vara i perfekt skick för att det ska täta. Och att man har rätt ansiktsform utan skägg.
Jag använde en Dräger halvmask tidigare men man fick köpa filtren i storpack från importören när Classe inte längre sålde (länge sedan när de fortfarande sålde kvalitetsgrejer). ;)
 
Redigerat:
Biltemas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.