Byggahus.se
Hej!

Nyss blivit husägare och tog in en elektriker för att installera ett nytt lamputtag i ett av sovrummen. Just i detta sovrum går elen vidare till badrummet, vilket innebär att det finns en jord att addera, vilket elektrikern också gjorde och alltså installerade ett jordat lamputtag.

Jag har nu insett att övriga eluttag i rummet är ojordade (trots att de haft jordade uttag..)

är detta godkänt? Om inte, är detta någon stor risk tillsvidare, inga planer på att dra in för jordade eluttag i alla rum just nu
 
Det är inte tillåtet men i mina ögon inte akut livsfarligt. Om jag förstår dig rätt så satt det jordade vägguttag i rummet (där jorden inte var inkopplad) när elektrikern skulle sätta lamputtaget? I så fall är det svårt att skylla på elektrikern.
Jag hade bytt lamputtaget till ett ojordat, det är inte särskilt svårt att göra själv.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Det är inte tillåtet, men blir ju ett moment-22. Elektrikern får bara nyinstallera DCL-uttag idag och dom är alltid jordade.
Så rent krasst skulle han vägrat om han inte samtidigt fick betalt för att Jorda hela rummet, men det är ett dåligt sätt att göra affärer på.
 
  • Gilla
Starivet och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är inte tillåtet, men blir ju ett moment-22. Elektrikern får bara nyinstallera DCL-uttag idag och dom är alltid jordade.
Så rent krasst skulle han vägrat om han inte samtidigt fick betalt för att Jorda hela rummet, men det är ett dåligt sätt att göra affärer på.
Jag vet att det sedan 2019 inte är tillåtet i nyinstallationer men trodde det var ok i befintliga gamla installationer. De gamla ojordade finns fortfarande att köpa hos grossisterna.
Jag ser inte hur man ska lösa ovanstående scenario annars (förutom att jorda allt övrigt i rummet också). Observera att jag inte vet om det faktiskt är ok. 😇
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Det är säkerhetsreglerna för året när installationen gjordes som gäller. Om det är utfört utan jord då så behöver ett utbyte av uttag eller ett extra uttag inte heller utföras jordat.

Det går att läsa i elsäk fs 2022:1 under övergångsbestämmelser så du har helt rätt Müssli.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
skulle det innebära att jag egentligen kan behålla befintligt DCL uttag men att jag kopplar ur jordade kabeln i uttaget?

Innebär då att jag kan ansluta både jordade, och ojordade lampor till uttaget men bör vara ok då samtliga övriga uttag i rummet är ojordade och därför anser man att rummet är isolerat från jord enl. De gamla riktlinjerna?

Är detta mest riktigt tillsvidare, innan vi en dag bestämmer oss för att koppla på jord i alla uttag i rummet?
 
S Starivet skrev:
skulle det innebära att jag egentligen kan behålla befintligt DCL uttag men att jag kopplar ur jordade kabeln i uttaget?
Nej. DCL-uttaget är gjort för att vara jordat. I praktiken är det kanske inget problem, men kopplar man ur jorden kan man potentiellt sett skapa nya farliga situationer om resten av rummet jordas och man tror att uttaget redan är jordat.

Det blir mest hårklyverier och eftersom i princip alla nya lampor är dubbelisolerade så har det väl näst intill bara akademisk betydelse...
 
useless useless skrev:
Nej. DCL-uttaget är gjort för att vara jordat. I praktiken är det kanske inget problem, men kopplar man ur jorden kan man potentiellt sett skapa nya farliga situationer om resten av rummet jordas och man tror att uttaget redan är jordat.

Det blir mest hårklyverier och eftersom i princip alla nya lampor är dubbelisolerade så har det väl näst intill bara akademisk betydelse...
För att klyva lite fler hårstrån. Det måste väl faktiskt anses finnas jord i rummet? Även om det bara rör sig om en oinkopplad tråd bakom ett uttag. På så vis måste TS dra jord till övriga uttag, hur han än gör.

Det är väl naturligtvis inget som behöver fixas ikväll. Men att säga att det kanske fixas "nästa sommar" låter inte heller som en bra ide'.
 
A AG A skrev:
För att klyva lite fler hårstrån. Det måste väl faktiskt anses finnas jord i rummet? Även om det bara rör sig om en oinkopplad tråd bakom ett uttag.
Nej. En oinkopplad tråd bakom en apparat räknas inte som skyddsjord.
 
  • Gilla
avh67f och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej. En oinkopplad tråd bakom en apparat räknas inte som skyddsjord.
Okej tack! Det är nästan lite förvånade med tanke på hur många regler det finns som bygger på fullkomligt osannolika saker som "kan" hända.
Med tanke på att den lösa jordkabeln teoretiskt sett kunde komma i kontakt med en skruv eller annat metallföremål. Så...ja, du fattar😁?
 
Därför ska man isolera ändarna på oanvända kablar.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
useless useless skrev:
Därför ska man isolera ändarna på oanvända kablar.
Ja, absolut. Tyvärr är det långt ifrån alltid gjort.
 
M
Han behöver isåfall jorda uttagen i rummet också. Påpekade han inte det? Hade ni vägrat isåfall?

Många frågetecken.. är ju inte ett jättejobb att jorda 2-3 uttag
 
M Modski skrev:
Han behöver isåfall jorda uttagen i rummet också. Påpekade han inte det? Hade ni vägrat isåfall?

Många frågetecken.. är ju inte ett jättejobb att jorda 2-3 uttag
Vid tillfället så visste vi inte om att uttagen i rummet var ojordade, upptäckte det vid ett senare skede när jag vill byta ett uttag av estetiska skäl. (Det är alltså jordade uttag i modellen men någon jordad kabel är inte framdragen eller ansluten i vägguttagen)

Slog mig nu i efterhand när jag upptäckte detta om det nu blir problematiskt med uttaget till taklampan

Anledningen att jordad kabel ens finns att tillgå i just detta rum är för att den går vidare till badrummet och används där
 
Har en liknande situation. Flyttade in i en gammal lägenhet och uttagen i vardagsrummet är ojordade, men av någon anledning så är lampkontakten i taket jordad. Kan jag helt enkelt koppla in en ojordad stickpropp i taket och se hela rummet som ojordat? Alternativet är väl att jorda alla andra uttag vilket jag helst slipper... Lamputtaget är av gammal vanlig variant (ej DCL)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.